امام جمعه تبریز: شهریار برای انقلاب دل می‎سوزاند

مراسم تجلیل از مقام ادبی محمدحسین شهریار و رونمایی از کتاب «شهریار و انقلاب ملت» در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در ابتدای این مراسم که با حضور ادیبان، صاحب نظران و علاقمندان به شعر و ادبیات برگزار شد، ناظر شرفخانه‎ای وموسوی گرمارودی با حضور بر روی سن و ذکر خاطراتی از سید محمدحسین شهریار اشعاری را در رثای این شاعر ملی وپرآوازه برای حضار خواندند.

در ادامه این مراسم سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز در سخنانی شهریار را در شمار نوابغ معاصر ایران زمین دانست که توانسته طرحی نو در ادبیات فارسی در اندازد.

وی افزود: «دوره زندگی شهریار دوره پر فراز و نشیبی است که با حوادث بسیار در تاریخ معاصر همراه بود. یکی از مهم‎ترین رویداد‎هایی که شهریار در دوران بلوغ شعری و ادبی خود تجربه کرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. شهریار برای انقلاب دل می‎سوزاند. انقلابیون بسیاری ، اشعار شهریار را، دربرگیرنده اعتراض او به ظلم حاکمان عنوان کرده اند و آن را دستمایه فعالیت‎های انقلابی خود قرار داده بودند.»

آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی همچنین شعر شهریار را شعری متعهد و انقلابی دانست و گفت: «.شهریار ارادت و علاقه وافری به خاندان عترت داشت که شعر «علی ای همای رحمت» تنها نمونه‎ای از آثار وی در ستایش اهل بیت است. شهریار همچنین در آثار خود کوشید ظلم و ستم جنگ افروزان و وحشیگری‎های صدام را به تصویر بکشد. این شاعر همچنین همواره رشادت‎های جوانان ایرانی را در دفاع از دین و میهن در هشت سال دفاع مقدس می‎ستود.»

امام جمعه تبریز در پایان صحبت هایش شهریار را یک عاشق واقعی به ملت و میهن و زادگاهش عنوان کرد و گفت: «شهریار شاعری بسیار متواضع بود. تواضع یکی از ویژگی‎های اصلی یک انسان مومن است. از این رو امیدوارم پژوهشگران جوان بیش از پیش به تفکر و غور در آثار این شاعر گرانمایه بپردازند.
در بخش دیگر این مراسم سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، استاد شهریار را شاعری تاثیرگذار در شعر معاصر دانست. وی اظهار داشت: «شهریار با اشرافی که بر ادبیات کهن ایران و نیز قالب‎های شعری نو داشت نشان داد که اگر بخواهد می‎تواند در قالب‎های نو نیز شعر بسراید. هر چند که به دلیل عمق حیدربابا به دیگر اشعار شهریار کمتر توجه شده است.»

سجادی همچنین از اصغر فردی نیز قدردانی کرد که در انتشار اشعار و آثار استاد شهریار تلاش‎های فراوانی مبذول داشته است و نقشی همچون فرزند معنوی محمدحسین شهریار داشته است.

در این مراسم همچنین و برای اولین بار از کتاب «شهریار و انقلاب ملت» در حجمی قریب به هشتصد صفحه به‌انضمام دستخط‌های شاعر و نیز چندین عکس کم تر دیده شده از او با حضور سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز،اصغر فردی و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر رو نمایی شد.

پخش قسمت هایی از فیلم مستند "هم راه" کاری از حامد خسرو شاهی در خصوص زندگی استاد شهریار به از دیگر قسمت های این برنامه بود که مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت.

براساس این گزارش، پایان بخش این مراسم آواز خوانی اشعار استاد شهریار توسط محمد عبدالحسینی به همراه نوای تار فواد فردی بود.

502

کد خبر: 883034

وب گردی

وب گردی