چه چیزی پشت تهدید سفیر سعودی به مردم اردن هست؟

در پی تظاهرات معترضانه مردم اردن به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس پایتخت اسراییل، خالد بن فیصل، سفیر عربستان در اردن، با ادعای این که شعارهای تظاهر کنندگان " اعمال توهین به شخصیت های پادشاهی عربستان" است، مردم اردن را به دلیل شعار دادن علیه محمد بن سلمان پادشاه این کشور و دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، تهدید کرد.

ترجمه اختصاصی ایسکانیوز- از آن جایی که نمایندگان مجلس اردن هشدار سفارت سعودی به اتباع خود مبنی بر عدم شرکت در تظاهرات اعتراض آمیز مساله قدس را مورد انتقاد قرار دادند، سفیر عربستان به برخی از این نمایندگان واکنش سختی نشان داد.

اظهارت خالد بن فیصل در خصوص رد توافق عربستان با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس پایتخت رژیم غاصب بود، وی همچنین "معامله قرن" که مبنی بر ترک قدس از جانب فلسطینی ها در مقابل "مال فراوان" است را رد کرد.

سفیر عربستان در اظهارات خود نه تنها تظاهر کنندگان را مورد انتقاد قرار داد بلکه زاویه را باز تر کرده تا اردن و نماد های آن را مورد تهدید قرار دهد.

هدف آشکار از خواسته سفارت عربستان از اتباعش در عدم شرکت در تظاهرات قطعا رعایت قوانین بین المللی نیست زیرا کسی که قوانین اردن برایش مهم باشد مردم و نمایندگان آن را تهدید نمی کند بلکه اظهارات خالد بن فیصل عکس این احتمال را نشان می دهد و به عنوان موضع موافق با تصمیم ترامپ شمرده می شود.

از جایی دیگر، تمام خصوصیات کشورهای عربی به خصوص کشور های تحریم کننده قطر حاکی از همدستی آنها با تصمیم ترامپ در مورد قدس است، همچنین نقشه های داخلی و خارجی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با رییس جمهور آمریکا و جرد کوشنر داماد ترامپ از هماهنگی شدیدی برخوردار است.

شایان ذکر است که نیروهای نظامی مصر تظاهر کنندگان حامی قدس را مورد محاصره و سرکوب قرار دادند، از سوی دیگر مقامات بحرین در فرستادن هیاتی به اسرائیل در این لحظات سخت و دشوار اقدام کردند.

متاسفانه آنچه از عربستان و کشور های محاصره قطر سر می زند، اظهارات رسمی آن ها در خصوص رد کردن تصمیم ترامپ را تکذیب می کند.

این کشورهای عربی به جای فعال کردن دستگاه سیاسی و دیپلماتیک خود برای مقابله با این تصمیم و یا به شهروندان خود جهت ابراز احساسات خود در تظاهرات اجازه دهند این امر را به برخی از واعظان مساجد موکول کردند (به اعتبار این که قدس امری دینی است و از خدا طلب یاری کنیم)، این در حالی است که مصر اقدام مشابهی را انجام داد آنگاه که شیخ الازهر و نه وزیر خارجه و یا رئیس جمهور دیدار معاون رییس جمهور آمریکا را رد کرد.

نویسندگان و فعالان فرهنگی عربستانی به جای این که نسبت به رژیم صهیونیستی خشم داشته باشند ،خشم خود را به مردم فلسطین نشان دادند.

کد خبر: 883149

وب گردی

وب گردی