تخت های فرسوده  بیمارستانی در مواجهه با زلزله مقاوم نیستند

در اختتامیه جشنواره  کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث  از رادیو به عنوان یک رسانه فرهنگ ساز که درمسیر طولانی ارتقای سلامت جامعه پیش قدم است نام برده شد.

اکرم جدیدی- ایسکانیوز : در این جشنواره رییس رادیو سلامت خانم دکتر اعتماد سعید، با اشاره به اهداف برگزاری این مراسم گفت: حفظ و ارتقا سطح سلامت جامعه را به عنوان یک هدف ملی دنبال می کنیم و قطعا پیشگیری کارآمدتر از درمان است.

اختتامیه جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با حضور دکتر ایرج حریر چی ،قائم مقام وزیر بهداشت ،دکتر علی اصغر پیوندی رییس هلال احمر ، سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی ،موسوی قائم مقام صدا و سیما و مسئولان لشگری و کشوری و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

قائم مقام وزیر بهداشت: کاهش چشمگیر مرگ و میر جاده ای در سالهای اخیر

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اکثر تخت های بیمارستانی در مرکز شهر هستند و دسترسی را با مشکل روبرو می کند، گفت: باید بیمارستان ها در اطراف شهر ساخته شود تا در مواقع بحران دسترسی به آنها آسان شود.

دکتر ایرج حریرچی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: سوانح و حوادث ١٠.٢٦ درصد مرگ و میرها را تشکیل می دهند یعنی از هر 10 نفر ایرانی یک نَفَر به دلیل حوادث و سوانح فوت می کند.

وی ادامه داد: ١.٦ درصد مرگ و میرها به دلیل حوادث عمدی است و ٦.٤٦ درصد مرگ و میرها ناشی از حوادث ترافیکی است که رقم بالایی است و معلولیت های ناشی از سوانح و حوادث نیز زیاد است.

دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: سالانه ٣٩ میلیارد دلار یا به عبارتی ٦.٤٨ درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف سوانح و حوادث شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سال ٩٥ حدود ٧٦٨ هزار مورد فقط به دلیل سوانح و حوادث در بیمارستان ها بستری شدند، یعنی١٠ درصد بستری ها در مراکز درمانی به دلیل سوانح و حوادث است.

وی گفت: مقابله با سوانح و حوادث وظیفه ای نیست که وزارت بهداشت بتواند به تنهایی انجام دهد، بلکه مشارکت و مطالبه اجتماعی می طلبد.

وی با بیان اینکه زلزله پدیده ای طبیعی است و مقابله با آن از دانش بشر خارج است، اما اینکه ما آماده نباشیم، غیر طبیعی است، اظهارداشت: باید در ساخت بناها،خانه ها و جاده ها بیشتر دقت کنیم زیرا مردم می خواهند که آمادگی لازم در مقابل حوادث وجود داشته باشد.

دکتر حریرچی گفت: زلزله کرمانشاه شاهد حماسه قهرمانانی مانند رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و سرپرست اورژانس کشور بود اما به هرحال تعداد فوتی ها و مجروحان حادثه قابل توجه است.

وی درخصوص فرسودگی بیمارستان ها گفت: وزارت بهداشت در سال ٨٥ وضعیت بیمارستان های کشور را بررسی کرد و طبق این بررسی ها مشخص شد، متوسط عمر بیمارستان ها در استان ها ٢٧ سال و در تهران ٣٥ سال است و همچنین مشخص شد که ٧٣ درصد تخت های بیمارستانی فرسوده هستند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه در دولت قبل و با اجرای طرح تحول سلامت ٢٤ هزار تخت بیمارستانی به سیستم اضافه شد، اما اکنون تعداد تخت ها به ازای هر هزار نفر زیر ٢ است و کافی نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در کل کشور ٤٥ هزار تخت فرسوده وجود دارد و در تهران که این تعداد ٨٧ درصد بوده است، اکنون به ٧٥ درصد رسیده و لذا تغییر شگرفی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه تخت های فرسوده در مواجهه با زلزله مقاوم نیستند، خاطرنشان کرد: اگر دولت و مجلس حمایت کنند، تعداد تخت های فرسوده بیمارستانی در سال ٩٩ به ٣٠ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

دکتر حریرچی بیان کرد: اکثر تخت های بیمارستانی در مرکز شهر هستند و دسترسی را با مشکل روبرو می کند، لذا باید بیمارستان ها به اطراف شهر برده شود تا در مواقع بحران دسترسی آسان شود.

قائم مقام وزیربهداشت گفت: در سال های اخیر، در مقوله پیشگیری از سوانح و حوادث پیشرفت خوبی صورت گرفته است و مرگ و میرها از ٣٥ هزار نَفَر در سال به کمتر از ١٥ هزار نَفَر رسیده است.

وی در پایان تاکید کرد: فرهنگ سازی و پیشگیری از حوادث بهترین راه جلوگیری از آن است.

درصد بالایی از حوادث و تلفات نتیجه بی توجهی به پیشگیری است

علی اصغر پیوندی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: ایران با وجود موهبت‌های خدادادی با مخاطرات طبیعی مواجه است و احتمال بروز ۳۲ حادثه طبیعی در کشور وجود دارد که این موضوع نشان می‌دهد همه باید اهمیت پیشگیری را جدی بگیرند.

رییس جمعیت هلال احمر گفت: شاهدیم که درصد بالایی از حوادث و تلفات نتیجه بی توجهی به پیشگیری است. هر دستگاه و سازمانی در کاهش خطرات حوادث طبیعی مسئول و موثر است. دولت نیز با تخصیص اعتبارات لازم می‌تواند زیرساخت‌های پیشگیری را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه ملی نیز با ساخت برنامه‌هایی می‌تواند اهمیت پیشگیری را تبیین کند، گفت: با تجمیع و ترکیب فعالیت دستگاه‌های مختلف می‌توانیم به کشوری با تراز تاب آوری برسیم تا جامعه برای حوادث طبیعی و ملی و منطقه‌ای آمادگی داشته باشد و در زمان مخاطرات نیز خللی در نظم سیستم ایجاد نشود.

وی با بیان این‌که جمعیت هلال احمر اهتمام ویژه‌ای در آموزش دارد، گفت: باید قبول کرد که حوادث در جامعه امروز بسیار بیشتر از گذشته شده است. آشوب‌های جهانی و منطقه‌ای و شدت و تنوع حوادث افزایش پیدا کرده است. کشور ما در منطقه حادثه خیزی واقع شده و لازم است جمعیت در معرض مخاطرات نیز سطح آمادگی و تاب آوری در برابر بلایا را داشته باشد که نیاز به اطلاع‌رسانی و آموزش‌های عمومی است.

پیوندی درباره زلزله اخیر کرمانشاه گفت: جمعیت هلال احمر از لحظات ابتدایی در کنار مردم بود و بلافاصله بعد از زلزله تیم‌های ارزیاب را راهی مناطق زلزله زده کرد. تیم‌های واکنش سریع، آواربرداری و سگ‌های جست‌وجو کار خود را از همان لحظات اول کار خود را آغاز کردند.

پیوندی گفت: حادثه در جامعه امروزی بسیار پیچیده تر شده است بنابراین لازم است سطح آگاهی مردم ارتقا یابد و برای مقابله با موج حادثه علاوه بر تغییر رویکرد با شیوه های دیده بانی حوادث پیش بینی شود.

وی گفت: جمعیت هلال احمر همیشه باسرعت در قلب حادثه حضور داشته و به همین دلیل است که در قلب مردم جای دارد.

وی تاکید کرد : امیدواریم بتوانیم علاوه بر امدادرسانی به موقع در حوادث، در پیشگیری نیز بیشتر از قبل موثر باشیم.

اوج همدلی و هم افزایی بین دستگاه ها در زلزله کرمانشاه

درادامه مراسم رییس اورژانس کشور گفت: بلافاصله پس از زلزله همراه دکتر حریرچی برای کمک به مدیریت امدادی عازم منطقه شدیم در راه هماهنگی های لازم برای اعزام تیم های واکنش سریع که به مناسبت پیاده روی اربعین در مهران مستقر بودند انجام شد و طرف کمتر از یک ساعت بیش از 100 دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد و توانستیم 7350 صدوم را در کمتر از 20 ساعت به کرمانشاه اعزام کنیم که این از برکت زیارت ابا عبدالله الحسین(ع) بوده است .

وی ادامه داد: همان روز 6 بیمارستان صحرایی را مستقر کردیم در بین مسیر دارو و تجهیزات را به منطقه فرستادیم و اوج همدلی و هم افزایی بین دستگاه ها به ویژه بین ارتش ، سپاه و هلال احمر دیده می شد.

پیرحسین کولیوند گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به دلیل پوشش به موقع و مناسب مصدومان و پیوند اعضا و جراحی های مختلف افتخار آفرین شد.

با نظارت و کنترل می توانستیم میزان خسارت مالی زلزله را کم کنیم

در این جشنواره دکتر همتی رییس بیمه مرکزی گفت:با مرور حوادث یک سال گذشته در کشور ضرورت پیشگیری احساس شد . حوادثی مانند پلاسکو و پتروشیمی بوعلی قابل پیشگیری بود حادثه بوعلی 94 میلیون یورو به صندوق کشور خسارت وارد کرد .

وی با اشاره به اینکه زلزله قابل پیشگیری نبود اما با نظارت و کنترل می توانستیم میزان خسارت مالی را کم کنیم گفت: لایحه دولت برای تشکیل صندوق حوادث در حال نهایی شدن است و این اتفاق مهمی در پوشش بیمه حوادث است .

دکتر همتی تاکید کرد : مردم در حوادث حق خودشان را می خواهند، نه کمک اما در واقعیت در کشور به بیمه اهمیت داده نمی شود .

به گفته رییس بیمه مرکزی در تهران روزی 300 آتش سوزی رخ می دهد در حالیکه در هنگ کنگ با وجود ساختمان بلند نرتبه و برج ها متوسط آتش سوزی 16 درصد است.

وی با اشاره به اینکه پوشش بیمه ای هدر رفتن سرمایه ملی است گفت:در سال دو تا 3 میلیارد خسارت حوادث رانندگی و 32 هزار مجروح تصادفات را در کشور داریم این در حالی ست که 1800 میلیارد را به ناجا و 4100 میلیارد به وزارت بهداشت در سال گذشته کمک کرده ایم و انتظار داریم بودجه های هزینه شده عملیاتی شود.

همتی گفت : صنعت بیمه آمادگی دارد که در چارچوب هماهنگی ها سوخت ملی را افزایش داده وحتی به خارج از کشور تعمیم دهد. سوخت ملی باید تجمیع و در سطح بین المللی توزیع شود.

گفتنی است جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با دو نگاه علمی و هنری آثار مختلف شنیداری ، دیداری و مکتوب مورد بررسی قرار گرفت و این جشنواره نخستین گام در راستای منویات رهبری برای کاهش حوادث بود که به همت رادیو سلامت و با حضور مسوولان و هنرمندان و متخصصان در عرصه پیشگیری برگزارشد.

705

کد خبر: 883181

وب گردی

وب گردی