حفظ اعتبار کالای ایرانی با ایجاد سکوی مشترک بورس کالای ایران و هند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با بیان اینکه راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند بر اقتصاد کشور تاثیرات مثبتی خواهد داشت، گفت: با اجرای این طرح مشتریان توانمند هند شناسایی شده و با آنها به طور مستقیم معامله می کنیم که در این صورت واسطه های غیر ضروری حذف شده و معاملات شفاف خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، بورس کالای ایران و «بورس ملی کالایی و مشتقه هند»، در اوایل مهرماه امسال، تفاهمنامه ایران برای ایجاد سکوی مشترک معاملاتی امضا کردند که بر اساس آن، زیرساختهای لازم برای معاملات کالایی ۲ کشور در حال انجام است.

قرار است بر اساس این تفاهمنامه، معاملات مشترک برای صادرات قیر انجام شود و به تدریج به سایر کالاها تسری یابد.از طریق این سکوی معاملاتی، بازرگانان دو کشور می توانند وضعیت سفارش های ارایه شده و قیمت ها را رصد کنند.

در این خصوص رئیس اتاق بازارگانی ایران و هند هدف از راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند را شفاف سازی معاملات و پیدا کردن مشتریان جدید و انجام معاملات در یک چهارچوب قانونی دانست و خاطر نشان کرد: انجام معاملات در قالب بورس کالا باعث شفاف شدن معاملات و حذف واسطه های غیر ضروری می شود.

ابراهیم جمیلی مزایای راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند را مورد توجه قرار داد و گفت: همکاری بورس کالای ایران و هند و راه اندازی سکوی معاملاتی برای فروشندگان و تولید کنندگان و نیز برای خریداران مزیت های زیادی به همراه داشته و محصولات را از واسطه گری نجات می دهد.

او افزود: صادرات برخی محصولات مانند پتروشیمی و قیر به هند از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و اعتبار کالای صادراتی کشور را زیر سوال می برد و باعث کاهش شفافیت معاملات می شود این در حالی است که با انجام معاملات در بورس کالا معاملات شفاف و استاندارد شده و اعتبار کالای ایرانی حفظ می شود.

جمیلی با بیان اینکه هند کشوری است که در ۱۰ سال آینده جزو اقتصادهای برتر دنیا خواهد بود و ارتباط ۲ بورس می تواند برای ۲ کشور مزیت های بسیاری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته از سوی سازمان بورس اوراق بهادار و بورس کالا تلاش هایی صورت گرفت تا بتوانیم شرکت ها را در سطح بین الملل مطرح کنیم.

رئیس اتاق بازارگانی ایران و هند با بیان این که مطرح کردن شرکت ها در سطح بین الملل باعث جذب سرمایه گذار خارجی خواهد شد، افزود: به عبارت بهتر، کسانی که از طریق بورس کالا خرید کنند در آینده علاقه مند می شوند تا سهام شرکت مادر را در بورس اوراق بهادار خریداری کنند و این مزیتی است که کشور ما از آن برخوردار است.

او با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران و هند از راه اندازی سکوی معاملاتی این دو کشور استقبال می کند، تاکید کرد: کسانی که خواستار انجام معاملات شفاف هستند و می خواهند تا اعتبار کالای ایرانی حفظ شود و مبادلات دو کشور گسترش پیدا کند قطعا از راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند حمایت می کنند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند اثرات راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند بر اقتصاد کشور، افزایش صادرات و همچنین صادرات پایدار است، ضمن اینکه با اجرای این طرح، مشتریان توانمند هند شناسایی شده و با آنها مستقیما معامله می کنیم که در این صورت واسطه هایی غیر ضروری حذف شده و معاملات شفاف خواهد شد.

او در خصوص موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح گفت: یکی از این موانع، عملیات بانکی است که ممکن است اندکی زمان بر باشد اما راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند شروع خوبی به شمار می رود و بورس کالا اقدامات خوبی در این خصوص انجام داده است لذا باید کمک کنیم تا این کار سریع تر انجام شود.

401

کد خبر: 883199

وب گردی

وب گردی