تصمیم ترامپ در مورد اورشلیم چه معنایی برای آمریکا و خاورمیانه دارد؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه طی سخنرانی خود ازمقامات اسرائیل خواسته بود تا اورشلیم (قدس) را به عنوان پایتخت انتخاب کنند و به طور کامل از تل آویو نقل مکان کنند.

به گزارش ایسکانیوز، سخنان دونالد ترامپ بار دیگر به جهانیان این موضوع را اثبات کرد: اسرائیل تنها کشور جهان است که خودش نمی تواند پایتخت خودش را انتخاب کند و هیچ اختیاری بر تعیین محل قرارگیری سفارتش در کشور های مختلف ندارد.

در سال های اخیر بسیاری از کشور ها با تلاش های بسیار سعی داشته اند با به رسمیت نشناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، مبارزه علیه اسرائیل را تا پیروزی علیه این رژیم ادامه دهند.

حرکت رئیس جمهور آمریکا اما خیلی چیزها را به اثبات رساند. با توجه به روابط تاریخی بین ایالات متحده انتظار نمی رفت که ترامپ رفتاری به جز تعامل بیشتر با اسرائیلی ها از خود نشان دهد و همین گونه هم شد. ترامپ تنها به دنبال مستحکم تر کردن روابط آمریکا با اسرائیل است و تنها به دنبال منافع این کشور است؛ حتی بیش از روسای جمهور پیشین آمریکا!

اعلامیه رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین یک ناهنجاری تاریخی و طولانی را تصحیح می کند: ایالات متحده آمریکا دارای یک کنسولگری در اورشلیم برای برقراری روابط دیپلماتیک با فلسطینی هاست اما هیچ ارتباطی به اورشلیم در رابطه با اسرائیلی ها ندارد.

در دولت آمریکا سفارت ها اهمیت ویژه ای دارند. کنگره آمریکا در سال 1995 و با همکاری سفارت آمریکا در اسرائیل قانونی تصویب کرد که طبق آن اسرائیل می توانست پایتختش را اورشلیم اعلام کند. آن ها تا سال 1999 برای این کار وقت داشتند اما این اتفاق هیچ گاه رخ نداد.

تمام رییس جمهورهای آمریکا از آن زمان به دلیل ترس از موضوعاتی که منافع ایالات متحده را در قبال اسرائیل تهدید می کنند و چشم انداز حل و فصل نهایی مشکلات پیش از مقابله با فلسطینی ها را تحت الشعاع قرار می دهند، امتناع کرده اند.

اسرائیل و ایالات متحده همیشه در کنار هم باقی خواهد ماند و مانند برادران جداناشدنی هستند. خاورمیانه نیز به جنگیدن با آن ها ادامه خواهد داد؛ تا پیروزی خوبی علیه شر و تا آزادسازی کامل خاورمیانه. خاورمیانه می خواهد فلسطینش را از شر ظلم رهایی دهد و تمامی کشورهای این منطقه تا نابودی کامل برای این موضوع ایستادگی می کنند.

کد خبر: 883218

وب گردی

وب گردی