اعلام نتایج فراخوان جذب مدرسان دانشگاه علمی‌کاربردی تا بهمن‌ماه

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از اعلام نتایج جذب مدرس در واحدهای این دانشگاه تا پایان بهمن ماه خبر داد .

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در نشست خبری امروز گفت: توجه به فناوری و پژوهش در کنار آموزش یکی از رویکردهای اصلی دانشگاه علمی‌کابردی است، ما در سطح کشور حدود 900 مرکز فعال آموزشی علمی کاربردی داریم که بیش از 500 هزار دانشجو و 50 هزار مربی در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند نقش و سهم بسیار مهمی در تامین نیروهای مهارتی کشور ایفا کنند، چرا که بزرگ‌ترین مشکل فعلی کشور اشتغال است که این موضوع برای دولت هزینه‌های سنگینی را ایجاد کرده و دولت تلاش می‌کند بخشی از اهداف کمی در این حوزه برآورده سازد.

امید ادامه داد: این دانشگاه به دلیل داشتن دانش‌آموختگان مهارتی و رویکرد مهارتی در اهداف آموزشی خود می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای اشتغال بازار را جذب کند، وزیر کار اخیرا اشاره کرده است که برای ایجاد شغل به ازای هر متقاضی حدود 300 میلیون تومان هزینه لازم است، اما با توجه به رویکرد مهارتی بودن دانشگاه علمی کاربردی این میزان هزینه برای فارغ التحصیلان این دانشگاه به حدود 10 درصد کاهش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی اظهار داشت: آموزش عالی مکلف است تا پایان برنامه ششم توسعه، 30 درصد از دانشجویان را به صورت دانشجویان مهارتی تربیت کند، این در حالی است که در حال حاضر کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند.

وی افزود: آموزش‌های کاربردی در کشورهای توسعه یافته بسیار جدی گرفته می‌شود بطوری که در کشور آلمان بیش از 70 درصد دانشجویان مهارتی و کمتر از 30 درصد آنها دانشجویان نظری هستند. در واقع ظرفیت دانشجویان مهارتی در ایران بیش از 30 درصد است اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که دوره‌های مهارتی در کشور ما از طرف مسئولان، مردم و حتی خانواده‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

وی گفت: بیش از 550 ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد، متاسفانه برای سال جاری کمتر از 150 هزار دانشجو در این دانشگاه جذب شدند و 400 هزار ظرفیت خالی برای آموزش‌های مهارتی در کشور ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به کاهش 30 درصدی تعداد کد رشته‌ محل‌های این دانشگاه در سال جاری گفت: با توجه به دو هدف مهم دانشگاه یعنی کیفیت آموزش و ماموریت‌گرایی مراکز علمی کاربردی برای سال جاری حدود 30 درصد از کد رشته محل‌های این دانشگاه کاهش پیدا کرده است.

امید افزود: دانشگاه علمی کاربردی یکی از 12 موسسه‌ای بود که از بین 200 موسسه فعال توانست رتبه برتر خود در حوزه پژوهش را از آن خود کند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه هفته پژوهش امسال تعداد 217 دستاورد پژوهشی از سوی مراکز علمی کاربردی عرضه می‌شود که این نشان دهنده ورود دانشگاه به عرصه فناوری و پژوهش است، در واقع باید اذعان کرد که دانشگاه علمی کاربردی دیگر تکلیفی برای پژوهش‌های نظری ندارد و رویکرد مهارتی و کارآفرینی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: خوشبختانه تمامی فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه در راستای تامین نیازهای جامعه صورت می‌گیرد به طوریکه تاکنون از محل دستاوردهایی که در نمایشگاه پژوهش از آن خود کردیم، توانستیم 1 مدال طلا و 61 مدال نقره کسب کنیم و در این مسیر نیز برای هفته پژوهش امسال 4 طرح پژوهشی در مجموعه طرح‌های قابل رونمایی در کشور از دانشگاه علمی کاربردی انتخاب شده است.

امید با تاکید بر اینکه مجوز راه اندازی 9 مرکز نوآوری جدید در دانشگاه علمی کاربردی صادر شده است، گفت: سال گذشته مجوز ایجاد مراکز نوآوری و رشد را از وزارت علوم دریافت کردیم و بنای ما این است که هیچ مرکزی برای دریافت مجوز بیش از 2 ماه معطل نشوند و در حال حاضر بیش از 25 مرکز رشد نوآوری در دانشگاه علمی کاربردی فعالیت می‌کنند که امیدواریم این آمار در سال آینده به 100 مرکز افزایش یابد.

وی در زمینه سطح بندی مراکز علمی کاربردی نیز گفت: در حال حاضر سطح بندی و رتبه بندی مراکز علمی کاربردی در دانشگاه انجام می‌شود. البته نتایج سطح بندی دور اول به دلیل برخی اشکالاتی که وجود داشت اعلام نشد، اما سعی می‌کنیم تا پایان سال نتایج سطح بندی جدید به مراکز اعلام شود. البته در حال راه اندازی سامانه EI (هوش سازمانی) هستیم که این سامانه برای جمع آوری اطلاعات مراکز علمی – کاربردی کمک زیادی می‌کند.

وی درباره بودجه دانشگاه‌ها برای سال آینده نیز گفت: با توجه به اظهارات سخنگوی دولت، بودجه‌ریزی دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها برای سال 97 بر مبنای عملکردی طراحی شده است، اما دانشگاه جامع علمی کاربردی به بودجه‌های دولتی و عمومی وابستگی ندارد و عموما مراکز خودشان بودجه‌های خود را تامین می‌کنند. اگرچه قرار است برای سال 96 مبلغی را در قالب وام به عنوان تسهیلات به مراکز اختصاص بدهیم تا بتوانند خودشان را تقویت کنند، ولی تاکنون این وام ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه عدم وجود اقتصاد رقابتی در کشور یکی از دلایل عدم شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت است، گفت: تا زمانی که در اقتصاد کشور رقابت نباشد، صنایع احساس نیازی به پژوهش و دانشگاه نخواهند کرد. بنابراین باید اقتصاد انحصاری از بین برود تا دانشگاه‌ها و صنعت با یکدیگر ارتباط داشته باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: نتایج فراخوان جذب مدرس در این دانشگاه تا بهمن ماه اعلام می‌شود، در حال حاضر استان‌ها بسیاری از نیروهای خود را جذب کرده‌اند اما با توجه به اینکه میزان متقاضی تدریس در مراکز علمی کاربردی استان تهران 14 هزار نفر بود و از این تعداد 3 هزار نفر برای جذب هزار مدرس به مصاحبه دعوت شده بودند در نتیجه فرآیند آن طول کشید، اما بطور کلی تا پایان بهمن ماه نتایج جذب این متقاضیان اعلام خواهد شد.

وی گفت: به طور کلی 1070 مرکز علمی کاربردی در کشور وجود دارد که برای مهر ماه سال 96 فقط در 840 مرکز پذیرش دانشجو صورت گرفت و قرار است برای بهمن ماه سال جاری نیز تعدادی از این مراکز موجود غیر فعال شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: در حال حاضر بیش از دو سوم مراکز علمی کاربردی غیر دولتی این دانشگاه دارای اساسنامه تنظیم و تصویب شده هستند و مراکز دولتی علمی کاربردی نیز نیازی به اساسنامه ندارند.

منبع: فارس

کد خبر: 883239

وب گردی

وب گردی