اعضای هیأت علمی خود را با شرایط جدید کشور تطبیق دهند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای هیأت علمی باید خود را با شرایط جدید نیازهای کشور تطبیق دهند و از این روند قدیمی خارج شویم که کار سختی است، چرا که این افراد 30 سال است در آموزش عالی درس‌های مشخصی داده‌اند؛ کشور نمی‌تواند هزینه برای کارهای مجرد بدهد که عایداتی برای کشور ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدمهدی زاهدی بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی منشور حقوق دانشجویی در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: 16 آذر جریانی الهام‌بخش به دانشجویان و فراتر از دانشجویان و به کسانی که به دنبال احقاق حق، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی هستند، منتقل می‌کند.

وی افزود: جریان استکباری که پشت صحنه آن جریان صهیونیستی است از ضربه زدن به جریان‌های انقلابی غفلت نکرده است، این جریان به هزاران نیرنگ و دسیسه تلاش کرده به اهدافش برسد به همین دلیل جریان دانشجویی به ما این آگاهی را می‌دهد که هیچ‌گاه ساکت ننشینیم و مبارزه مستمر با این جریان داشته باشیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از افتخارات من این بود که با عده‌ای از دانشمندان کشور توانستیم کارهای بزرگی انجام دهیم و بتوانیم فناوری‌هایی را به کشور وارد کنیم تا این فناوری‌ها اقتدار علمی برای کشور ایجاد کند.

وی در پاسخ دانشجویی در مورد چرایی دریافت هزینه برای واحدهای افتاده دانشجویان خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها نوعی استقلال در شرح وظایف وزارت علوم قائل شدند که در آن تصریح شده اگر مصوبات هیأت‌های امنا به تائید وزیر علوم رسید حکم قانون را دارد، وزیر هم باید مراقب باشد که بخش‌نامه‌ای تصویب نکند تا بعدا خودش مصوبه هیأت امنا را خلاف همین بخش‌نامه تصویب کند.

زاهدی بیان داشت: دانشگاه در مورد این موضوع از لحاظ قانون درست می‌گوید، دیوان محاسبات حق ورود به مباحث دانشگاه را در جاهایی که مصوبه هیأت امنا وجود دارد ندارد، برخورد دیوان محاسبات موجب می‌شود مسؤولان دانشگاه از مصوبات هیأت امنا تخطی کنند.

وی عنوان کرد: در آموزش و پرورش موافق نیستیم مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، سه سال قبل وزارت آموزش و پرورش مدارس دولتی را به بخش خصوصی داد تا اداره کنند و این بنای بدی بود که قرار داده شد و ما در مجلس این موضوع را غیر قانون دانستیم؛ در سال گذشته در برنامه ششم توسعه در لایحه دولت فقط یک بند برای آموزش و پرورش با این اهمیت وجود داشت و ترجمه آن این بود که تا جایی که می‌شود باید آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شود که البته با آن مخالفت شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موافق این نیستم که در دوره روزانه هزینه مازاد به دانشجویان وارد شود، اما انتظار داریم دانشجو تلاش کند در چهار سالی که زمان متعارف فارغ‌التحصیلی است از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود، از وزیر علوم خواهش دارم در مصوبات هیأت امنا اگر به تائید وزیر علوم رسیده تجدید نظر شود.

وی ابراز داشت: دانشجو باید مطالبه کند و وزارت علوم باید این مطالبات را بررسی کند و هر کدام را می‌تواند انجام دهد، اما برخی مطالبات حق هم هستند که انجام شدن آن امکان‌پذیر نیست؛ دانشگاه‌ها واقعاً با مشکل مواجه هستند و خواستاریم که فکری در مورد بودجه دانشگاه‌ها کنند.

زاهدی در جواب دانشجویی مبنی بر اینکه آیا هیأت امنا حق تماس با دانشجو و تهدید آن را دارد یا خیر، تأکید کرد: هیأت امنا و هیچ کس دیگر حق تهدید دانشجو را ندارد.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته آسیب‌شناسی آموزش عالی انجام گرفت و نتیجه این بود که آموزش عالی دچار بیماری است و باید بازسازی جدی در آن انجام داد، این بازسازی ابعاد مختلفی دارد مثلاً آموزش ما کاملاً محفوظاتی است و ارتباطی با بیرون از دانشگاه مثل صنعت ندارد، حتی بچه‌های مهندسی و حقوق هم حرفه‌ای نیستند و بعد از فارغ‌التحصیلی فقط تئوری یاد گرفتند و عملیاتی عمل نکردند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: به نظر من 70 درصد آموزش ما باید آموزش حرفه‌ای شود، حداقل 50 درصد کشور باید آموزش حرفه‌ای شود تا جوان پس از فارغ‌التحصیلی دغدغه کار نداشته باشد؛ موضوع دیگر ضعف در بحث‌های پژوهشی است، مقاله خوب می‌دهیم اما این کافی نیست.

وی اذعان داشت: بخشی از این آسیب هم متوجه اعضای هیأت علمی است که باید خود را با شرایط جدید نیازهای کشور تطبیق دهند و از این روند قدیمی خارج شویم که کار سختی است، چرا که این افراد 30 سال است در آموزش عالی درس‌های مشخصی داده‌اند؛ کشور نمی‌تواند هزینه برای کارهای مجرد بدهد که عایداتی برای کشور ندارد.

زاهدی اظهار کرد: سرانه دانشجویی حتی دست رئیس دانشگاه نیز نیست و در اختیار سازمان برنامه و بودجه است و دانشجویان نمی‌توانند در مورد آن نقش‌آفرین باشند؛ پس از تصویب این موضوع هیأت امنا تصمیم‌گیری می‌کند که چه برنامه‌ای با این سرانه انجام دهد.

وی افزود: همه حامی کارهای پژوهشی هستند اما این دلیلی نمی‌شود تا دانشگاه حامی همه فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان باشند و باید این فعالیت‌های پژوهشی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.

منبع: فارس

کد خبر: 883242

وب گردی

وب گردی