حذف کامل بارنامه فیزیکی از خرداد ۹۷

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از صرفه‌جویی ارزی، انرژی و زمان با حذف فیزیکی بارنامه و صدور الکترونیکی آن خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شهرام آدم‌نژاد گفت: برای حمل کالا با ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده‌ها، باید اوراق بهاداری به نام بارنامه از سوی شرکت ها و موسسات مجاز حمل بار صادر شود که این اوراق در سال های اخیر کاهش یافته و به ۲ اوراق رسیده است.

او با اشاره به برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت های لازم برای حذف فیزیکی بارنامه ادامه داد: زیرساخت های لازم فراهم شده و با توسعه کنترل های سیستمی و ابزارهای استعلام پلیس، ساختار جدید کنترلی تا اواخر امسال ایجاد و مانور پیش طرح آن، اجرا خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با هماهنگی استان ها و شرکت ها و موسسات حمل بار از ابتدای خرداد سال ۹۷ فیزیک بارنامه به طور کامل حذف خواهد شد و کد رهگیری منحصر به فرد بارنامه که با پلاک خودرو مطابقت دارد، ملاک عمل خواهد بود.

او با اشاره به اثرات مثبت اقتصادی صدور بارنامه الکترونیکی تصریح کرد: نیازی به خرید برگه اوراق بهادار از خارج از کشور نخواهد بود که صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد و همچنین دیگر برای چاپ و توزیع روزانه ۱۰۰ هزار بارنامه در کشور بودجه ای صرف نخواهد شد.

آدم ن‍ژاد صرفه جویی در انرژی و زمان را از دیگر مزیت های این طرح برشمرد و افزود: با این اقدام، دیگر نیازی به طی کردن کیلومترها مسافت از سوی رانندگان برای مراجعه به شرکت ها جهت دریافت فیزیک بارنامه نیست که موجب صرفه جویی چشمگیری در مصرف سوخت و زمان می شود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره نحوه کنترل کد رهگیری گفت: کنترل سیتمی با کمک دوربین های پلاک‌خوان و نیز با تفاهم پلیس از طریق پیامک و برنامه های کاربردی موبایل از جمله روش های نظارتی خواهد بود.

او افزود: بارنامه الکترونیکی همچنین موجب شفافیت بیشتر در روابط اقتصادی بین راننده و شرکت های حمل بار نیز خواهد شد.

آدم نژاد با اشاره به کاهش فرار بارنامه در حمل و نقل جاده ای گفت: منافع صاحب کالا و راننده و شرکت ایجاب می کند؛ برای جلوگیری از مشکلات حقوقی و اقتصادی بارنامه را دریافت کنند و موضوع فرار بارنامه بیشتر مبتلا به حومه شهرها است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 883245

وب گردی

وب گردی