انتقال آب خلیج فارس به کرمان و یزد بدون بودجه دولتی انجام می شود

وزیر نیرو گفت: تمام منابع مالی مورد نیاز برای انتقال آب خلیج فارس به استان های کرمان و یزد بر عهده سرمایه گذار خصوصی است و دولت هیچ منبع مالی را برای آن در نظر نمی گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از خانه ملت، رضا اردکانیان روز دوشنبه در نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی درباره بررسی مشکلات آب شهرک های صنعتی استان کرمان و بحث انتقال آب از خلیج فارس به این استان، افزود: در کشور با طرح های ناموفق زود بازده مواجه هستیم، این کارها از جمله اقداماتی است که مرتب در کشور صورت می گیرد، بنابراین باید بدون بحث و قضاوت کاری کنیم که سرمایه های کشور به هدر نرود.

وزیر نیرو با تاکید براین که این وزاتخانه مرجعیت کارشناسی خود را حفظ خواهد کرد، درباره طرح انتقال آب خلیج فارس به استان های یزد و کرمان یادآور شد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به گونه ای تنظیم شده که مطابق آن، شرکت تامین انتقال آب خلیج فارس به عنوان سرمایه گذار خصوصی عهده دار اجرای آن شده است.

او تصریح کرد: تامین بخشی از آب و سهم شرکت ها از جمله شرکت گل گهر، مس ایران، چادر ملو و بخش های مصرف شرب آب تعیین و مجموعه آن 350 میلیون متر مربع در سال مشخص شد.

وزیر نیرو ادامه داد: در فاز اول طرح انتقال آب، سالانه 150 میلیون متر مربع نمک زدایی انجام می شود.

عضو دولت دوازدهم افزود: در فاز دوم این طرحف نیز سالانه 200 میلیون متر مکعب برداشت و نمک زدایی انجام خواهد شد و مطابق دستور العمل مشخص شده، مجوز برداشت آب در فاز یک از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست صادر شده و از برداشت و نمک زدایی 150 میلیون مترمربع آب، 50 میلیون متربع به آب شرب استان های کرمان، یزد و هرمزگان اختصاص خواهد یافت.

اردکانیان اضافه کرد: 10 درصد از حجم آب انتقال یافته نیز برای شرب و بهداشت روستاهای مسیر انتقال آب به کرمان تخصیص پیدا می کند.
وزیر نیرو با یادآوری برخی مخالفت ها در زمینه انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان و یزد به جهت آسیب رسانی به محیط زیست، تاکید کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست مسئول صدور مجوز از نگاه زیست محیطی است و در مرحله نخست، مجوز فاز اول را صادر کرده است و بعد از اجرا و بهره برداری، وضعیت محیط زیست منطقه مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر آسیبی به محیط زیست وارد نشود، مجوزهای فاز بعدی را صادر می کند.

اردکانیان تصریح کرد: تمام منابع مالی مورد نیاز برای انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان و یزد بر عهده سرمایه گذار خصوصی است و دولت هیچ منبع مالی را برای آن در نظر نخواهد گرفت.

402

کد خبر: 883272

وب گردی

وب گردی