روش فعلی برگزاری کنکور برای ورود به دانشگاه مخرب استعداد است

نشست رسانه‌ای دکتر محمد رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز دو شنبه 1396/09/20 در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.


به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست دکتر مخبر دزفولی طی سخنانی با گرامیداشت سی و سومین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران د رم تهاج فرهنگی و انتظارات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه گفت: در مورد میزان فعالیت‌های شورا اگر قضاوتی داشته باشیم بر اساس همه مولفه‌ها از وضع مطلوب فاصله داریم که اگر همگرایی بیشتر باشد، وضع بهتر می‌شود، اما همین که کشور امروز می تواند اعلام کند که در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند مدت فرهنگی و علمی تدوین کردیم یک گام بسیار مهم است و خوشبختانه امروز کسی نمی تواند بگوید در زمینه های علمی و فرهنگی برنامه نداریم

وی افزود: همین که توانستیم برنامه‌های بلندمدت را برای حوزه‌های علمی و فرهنگی تدوین کنیم گام بلندی برداشته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اما یکی از مشکلات ما در حوزه‌های مختلف این است که برخی معتقدند با برنامه‌های سلیقه‌ای می‌توان در این زمینه پیروز شد و توفیق داشت و به ابتکار عمل را به دست یافت اما ابتکار عمل وقتی به دست گرفته می‌شود که ما با توجه به شناخت از هجمه‌های سازمان یافته دشمن برنامه داشته باشیم و طبق آن حرکت کنیم.

اگر برنامه‌های مصوب شورا را به اجرا نزدیک کنیم موفقیت‌های خوبی را شاهد خواهیم بود
دکتر مخبر دزفولی گفت: ما هر روزی که برنامه‌های مصوب شورا در عرصه‌های مختلف را به اجرا نزدیک کنیم در آن صورت موفقیت‌های خوبی را شاهد خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید برنامه‌های راهبردی را در بخش‌های مختلف فرهنگی و علمی به اجرا نزدیک کرد و البته در حوزه‌های علمی و فناوری در این زمینه موفقیت‌های بیشتری کسب کردیم و گام‌های خوبی برداشته شده است.

در فناوری‌های پیشرفته نظام برنامه ریزی و متولیان امر مشخص هستند
وی افزود: در فناوری‌های پیشرفته نظام برنامه ریزی، برنامه و متولیان امر مشخص هستند اما این اشکال در حوزه فرهنگ بیشتر دیده می‌شود که اگر بتوانیم سند راهبردی نقشه مهندسی فرهنگی را اجراء کنیم، می توانیم برای نظم دادن به برنامه‌های گوناگون فرهنگی اقدام کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته می توانیم در بخش فرهنگ نیز گام‌های موفق‌تری را بر‌داریم و با وجود کمی اعتبارات و بودجه در حوزه فرهنگی کارکردهای برخی دستگاه‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند و امکانات نرم افزاری و سخت‌افزاری ما به هدر می‌رود.

هرچقدر برنامه‌ها به مطالبه عمومی تبدیل شوند، موفق می شویم
دکتر مخبر دزفولی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بخش‌های مختلف آموزش و پرورش،‌ آموزش عالی، علم و فناوری، فرهنگ عمومی و زنان و خانواده و حتی اقشار مختلف اجتماعی برنامه‌های بلندمدت و مدونی دارد که هرچند این طرح‌ها قطعا نواقصی دارد، اما هرچقدر این برنامه‌ها به مطالبه عمومی و اجتماعی تبدیل شوند و از دست‌اندرکاران امور بخواهیم طبق آن عمل کنند، موفق می شویم.

گزارشی از اجرای سند 2030 ندارم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهگی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اجرای بخش‌هایی از "سند 2030" گفت: حداقل بنده گزارشی در این باره ندارم ولی اگر منظور بخش آموزش و پرورش سند مذکوراست، خیر چنین چیزی در دستور کار نیست.

وی افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی همه اعضای شورا و حتی رئیس محترم جمهور به اتفاق آرا به لغو اجرای"سند 2030" در حوزه آموزش و پرورش رأی دادند و بنابراین این سند در این بخش اجرایی نمی‌شود.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: البته اگر گزارش‌هایی در این خصوص داشته باشیم حتما مانع می‌شویم، اما گزارشی تاکنون نداشته ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: آموزش و پرورش با جدیت به دنبال اجرایی کردن سند آموزش تحول بنیادین آموزش و پرورش است و در آینده‌ای نزدیک نقشه راه اجرایی آن را که تاکنون به تاخیر افتاده، به شورا ارسال می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین گفت: در حوزه توسعه پایدار و بخش‌های دیگر این سند نیز دستگاه‌های دیگر نیز در حال کارند که این مسئله را می‌توان از آنها نیز سوال کرد.

استقلال دانشگاه‌ها یک دستاورد بزرگ است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد نقطه عطف و افتخار در عملکرد سی و سه سال شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همین که توانستیم دانشگاه‌های منهدم شده در اول انقلاب را به شکل مستقل و پربار در خدمت نظام علم و آموزشی کشور قرار دهیم، یک پیروزی بزرگ است.
یکی از قلل افتخار جمهوری اسلامی توانمندی های علمی آن است
وی افزود: یکی از قلل افتخار جمهوری اسلامی توانمندی های علمی آن است و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در این زمینه پیشگاه و راهگشا بودند.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: امرز اگر دو درصد تولید علم دنیا به کشورمان تعلق دارد؛ نتیجه این پیروزی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به برخی آمار در زمینه فعالیت‌های علمی در کشور گفت: زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، کشور حدود 20 دانشگاه‌ جامع داشت و بیشتر ظرفیت‌های علمی کشور به هدر می‌رفت؛ اما با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی و دلسوزان بخش علم و فناوری و مدیریت نظام علمی و فناوری کشور امروز به قدرت علمی در سطح جهان تبدیل شده است.

اگر در زمینه صنایع دفاعی موفق هستیم پشت سر این موفقیت علم قرار دارد
وی افزود: برای حرکت نظام علمی آموزشی و فناوری برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و اگر در زمینه صنایع دفاعی و هسته‌ای و ... امروز موفق هستیم پشت سر این موفقیت دانش و علم قرار دارد فلذا چندین قله بزرگ در این بخش فتح شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تعبیه این نظام سیاستگذار هوشمند و خرمند مرهون تدبیر حضرت امام «ره» است و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود نداشت قطعا این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد.

دکتر مخبر دزفولی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست پیرامون ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: بسیاری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده‌اند و برخی مصوبات نیز با موانعی روبرو هستند و البته این معضل مخصوص شورا هم نیست و به همین علت به ‌خصوص در حوزه فرهنگ با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: به گفته یکی از مسئولان به عنوان مثال از قانون برنامه پنج ساله پنجم تنها 28 درصد آن اجرا شده و آن هم با ضمانت‌های اجرایی که مجلس شورای اسلامی در اختیار دارد و ما نداریم.

بخش عمده‌ای از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عملیاتی شده است
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بخش عمده‌ای از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که در حوزه علم و فناوری بوده، عملیاتی شده است؛ ولی معتقدیم باید مکانیزم‌ها و سازوکارهای دقیق‌تری برای ضمانت اجرا و نظارت بر روند اجرای مصوبات اندیشیده شود.

در حوزه علم و فناوری کمتر دچار ضعف هستیم
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در حوزه علم و فناوری کمتر دچار این ضعف هستیم اما در حوزه فرهنگ متأسفانه خیلی درگیر مشکلات اجرای اسناد بالادستی هستیم ولی خوشبختانه بیش از 60 درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این موضوع که اگر نظارت بر اجرای مصوبات بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی هستف چرا این نظارت پررنگ نیست و هنوز سند مهم نقشه مهندس فرهنگی اجرا نشده است؟ گفت: تصویب "سند نقشه مهندسی فرهنگی" چند سال طول کشید و در همین سند سازوکار اجرایی نیز مقرر شد ولی این سازوکار که در قالب "ستاد راهبری اجرای سند مهندسی فرهنگی" پیش بینی شده و باید این ستاد به ریاست رئیس محترم جمهور و در غیاب ایشان با حضور معاون اول تشکیل شود ولی هنوز این ستاد تشکیل جلسه نداده است و ما در حال پیگیری هستیم.

رسانه‌ها باید اجرای مصوبات شورا را مطالبه کنند
دکتر مخبر دزفولی افزود: معتقدیم رسانه‌ها نیز باید پیگیر این مسئله شوند و از مسئولان امر این ستاد هر چه سریعتر تشکیل شود؛ همانگونه که مقام معظم رهبری «مدظله العالی» اجرای این سند را پیگیری کرده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به اجرایی شدن سند نقشه مهندسی فرهنگی و تاکید دارند و فرمودند این سند منسجم، عالمانه، پیشرو و افتخارآمیز است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: قطعا اگر این اسناد اجرایی می‌شد، موفقیت‌هایمان بیشتر می‌شد و جلوی بسیاری از موازی‌کاری‌ها گرفته می‌شود.

رسانه‌‎ها یکی از ابزارهای نظارتی ما هستند
وی افزود: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب اسناد راهبردی و استراتژیک فرهنگی کشور است و رسانه‌‎ها یکی از ابزارهای نظارتی ما هستند و از شما می خواهیم این موضوعات را محققانه و عالمانه پیگیری کنید.

نقشه جامع علمی کشور در اجرا موفق تر از سایر اسناد بوده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روند اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: سند نقشه جامع علمی کشور در بخش‌هایی به اجرا نزدیک شده و این روند موجب شده در بخش‌های مختلف علمی موفق بشویم و وضعیت اجرای این سند نسبت به سایر اسناد بهتر است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد میزان اجرای این سند نیز گفت: اتفاقا سند نقشه جامع علمی کشور در اجرا مثبت تر و موفق تر از سایر اسناد بوده و بیشتر به اجرا نزدیک شده است و مثلا در نانو فناوری خوب پیش رفته‌ایم و همینطور در زیست فناوری، در هوا فضا و ... .

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست پیرامون وضعیت دانشگاه فرهنگیان گفت:

قطعا طی چند هفته آینده سرپرست جدید به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد و در کمیته مربوطه بررسی شده و نتیجه این بررسی اعلام می‌شود.

پیگیر تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان هستیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دانشگاه استاد فرشچیان نیز گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی تلاش کردیم این دانشگاه راه اندازی شود، چون استاد فرشچیان شخصیتی منحصر به فرد هستند و جزء مفاخر کشور محسوب می‌شوند و از روز اول که ایده ایشان درباره تأسیس دانشگاه مطرح شد گفتگوی مفصلی با ایشان داشتم و اینکه پیشنهاد ایشان را به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بردیم و تصویب هم شد و اخیرا هم این موضوع مجددا در جلسه شورا مطرح شد.

وی افزود: خیلی امیدوار هستیم دانشگاه مطلوب ایشان تأسیس و راه اندازی شود، چون باید قدر این استاد را بدانیم و هر چند ان‌شاء الله عمر ایشان مستدام باشد ولی نظر ایشان این بود تا زنده هستند در هنرهای مینیاتوری شاگردان توانمندی برای کشور پرورش دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شده ولی پیگیری از جانب این سازمان چندانی صورت نگرفت.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد موضوع ساماندهی کنکور نیز گفت: کمیته مربوط به این موضوع تشکیل شده و در چندین جلسه موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقرر شد کارگروهی ذیل این کمیته قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به کنکور را که از سابق در کشور وجود دارد، دسته بندی کند و فکر می‌کنم که تا چند ماه آینده پیشنهادها برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شود و البته شاید برای کنکور سال بعد پیشنهادهای این کمیته مورد استفاده قرار نگیرد، اما در صحن شورا مطرح و برای سال‌های بعد قطعا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

روش فعلی برگزاری کنکور برای ورود به دانشگاه مخرب استعداد است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکیدکرد: روش فعلی برا ی ورود به دانشگاه مخرب استعداد است و باعث می شود دانش آموز صرفا به یک ماشین تست زنی تبدیل شود.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است طرحی را در این زمینه آماده کرده است که طبق آن دانش آموزان طی دوران تحصیل خود ارزیابی می شوند و سنجش و پذیرش آن‌ها براساس رشته‌های مورد نیاز کشور صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه‌ها و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه زنان و خانواده گفت: در حوزه زنان سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مفصل است و اصحاب رسانه باید پیرامون این مصوبات گفتمان سازی کنند.

در خصوص زنان و خانواده شورا مصوبات خوبی داشته است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در خصوص حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، نقش آنان در استحکام خانواده، پیشرفت علمی زنان و ... شورا مصوبات خوبی داشته و یکی از این مصوبات تشکیل ستاد ملی زن و خانواده است که ذیل نهاد ریاست جمهوری قرار دارد و شما اصحاب رسانه باز هم باید از مسئولان سوال کنید که چرا این ستاد تاکنون تشکیل نشده است؟.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر مخبر دزفولی در ادامه این نشست و در مورد موضوع تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: انتقاداتی که در زمینه بازنگری رشته‌های علوم انسانی مطرح است مدنظر و مورد توجه شورای تخصصی مربوطه است و همه صاحبنظران می‌توانند نظرات خود را به این شورا ارائه کنند.
بیش از 4 هزار عضو هیات علمی با شورای تحول علوم انسانی همکاری دارند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بیش از 4 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف کشور با رتبه‌های علمی بالا با این شورا همکاری می‌کنند و هیچ منعی برای ارائه پیشنهادهای مشفقانه و علمی و سازنده در این بخش وجود ندارد.

دکتر مخبردزفولی ادامه داد: کسانی که به این روند نقد دارند، نظرات خود را ارائه دهند و قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاونت علمی گزارشی از روند خروج نخبگان ارائه خواهد کرد
عضو هیات امنای بنیاد ملی نخبگان در مورد فعالیت این بنیاد هم گفت: این بنیاد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و بر همین اساس قرار است گزارشی از فعالیت بنیاد ملی نخبگان تا پایان آذرماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود و به محض رسیدن این گزارش اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد خروج نخبگان از کشور هم گفت: هنوز گزارش جدیدی در این خصوص نداریم و مقرر شده تا پایان این فصل معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گزارشی از وضعیت نخبگان داخل و خارج کشور ارائه کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اختلاف بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد رشته‌های مشترک نیز گفت: آقایان وزرای مربوطه پیشنهاد دادند کمیته‌ای تشکیل شود اما هنوز موضوع به صحن شورای عالی نرسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حضور و حاکمیت یک تفکر در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: در شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورا چند صدایی حاکم است و همه سلائق و نمایندگان دستگاه‌های مختلف در آن حضور دارند.

مقابله با سرقت‌های علمی با جدیت پیگیری می شود
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مورد اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله با سرقت های علمی نیز گفت: موضوع چند بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و با قانونی که خوشبختانه توسط مجلس شورایاسلامی تصویب شدف موضوع جنبه قانونی گرفت و شورا ه م مستمرا در این زمینه گزارش‌گیری می کند.

وی افزود: البته قاطبه جامعه علمی کشور اعم از استاد و دانشجو پاکدست هستند ونسبت به این موضوع هم حساسیت دارند و هیات‌های ممیزه دانشگاه‌ها هم برنامه‌ریزی هایی برای این موضوع کرده اند و مثلا با استفاده از نرم‌افزارهای سرقت‌یاب میزان سرقت علمی در متون مشخص خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر بیش از 10 درصد مقاله ای یا کتابی با مقاله یا کتاب دیگر مشابه باشد، از نظر ضوابط سرقت علمی صورت گرفته است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر مخبر دزفولی در پایان و در پاسخ به سوالی در مورد عدم اکران برخی فیلم‎‌های مجوز دار گفت: یکی از راه‌ حل‌ها در این زمینه، تدوین، تصویب و اجرای سیاست‌های این حوزه است که با همکاری همه دستگاه‌ها کار تدوین انجام شده و در نوبت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

کد خبر: 883334

وب گردی

وب گردی