مراکز علمی و پژوهشی کشور باید از تحقیقات بدون برنامه بپرهیزند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد در یادداشتی نوشت:مراکز علمی و پژوهشی کشور باید از تحقیقات بدون برنامه و از هر باغی گلی چیدن بپرهیزند.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیمی سالاری رئیس مرکز پژوهش‌های شورا در طول تاریخ، علم و دانش همواره نقطه فصل تمدن‌ها از یکدیگر بوده‌ است. تمدن یونان، تمدن چین، تمدن ایران، تمدن اسلامی و بالأخره تمدن صنعتی اروپا و غرب، به معنی عام آن، مبتنی‌بر شکل‌گیری علم و دانش در آن تمدن‌ها بوده‌اند. تمدن‌ها عمدتا با میزان و کیفیت عرضه دانش به جامعه بشری شناخته و ارزیابی می‌شوند، نه با میزان فتوحاتی که از طریق جنگ‌ها حاصل کرده‌اند. دانش نه‌تنها باید چون خون در شاه‌رگ‌ اصلی جامعه که در واقع همان بخش نخبگانی جامعه است جریان داشته باشد، که باید در تمامی موی‌رگ‌های جامعه جریان پیدا کند تا اثربخشی خود را بیابد و جامعه‌ای پویا و فعال و بانشاط شکل دهد.

جوامعی تمدن‌ساز خواهند بود که اهتمام به این امر مسلم داشته باشند. به بیان دیگر، پژوهش می‌بایست پاسخ‌گوی رشد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ بالقوه و بالفعل مبتنی‌بر نیازهای حال و آینده جامعه‌ای با گوناگونی افکار، سلیقه‌ها و معضلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شگل گیرد. بنابراین مراکز علمی و پژوهشی کشور می‌بایست از تحقیقات بدون برنامه و از هر باغی گلی چیدن بپرهیزند. پژوهش‌هاباید در نقشه جامع علمی کشور به مقتضای شرایط هر مرکز علمی-پژوهشی و مأموریت تعریف‌شده آن مرکز، مسیر خاص خود را بپیماید تا از هدررفت هزینه‌ها و نیروی انسانی جلوگیری کند.

تحقیقات و پژوهش‌ها نباید چنان فاصله‌ای با نیازهای جاری و پیش روی جامعه داشته باشد که میان مراکز پژوهشی (به معنای عام آن) و نیازهای جامعه جدایی افتد و بخش‌های اجرایی، صنعتی و خدماتی از بهره‌گیری از روش‌های نتیجه‌بخش پیشنهادی مطالعاتی ناامید گردند، و شرایط به گونه‌ای پیش‌ رود که سالیانه صدها مقاله علمی-پژوهشی، رساله دکتری و طرح در مراکز علمی پژوهشی منتشر شود بی‌آنکه این تحقیقات ارتباط وثیقی با نیازهای جامعه داشته باشد. البته نگارنده قصد نفی کلی این ارتباط را ندارد و معتقد است که تنها همین مراکز علمی پژوهشی هستند که با حضور محققان، نخبگان، صاحب‌نظران و استادان فرهیخته، و بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم، می‌توانند نیازهای سازمان‌های نظارتی و اجرایی را پاسخ‌گو باشند، کما اینکه هر زمان کشور توفیقاتی در حوزه کاربردی‌سازی علم به دست آورده است، از سوی همین قشر فرهیخته پژوهشگر صورت پذیرفته است؛ اما صد افسوس که سیاست‌های علمی کشور و رفتار نهادهای اجرایی اعم از دولتی و خصوصی در چند دهه گذشته به‌گونه ای رقم خورده که شکاف میان مراکز پژوهشی به مثابه متولیان تولید علم، و نهادهای نظارتی و اجرایی به مثابه متقاضیان تحقیقات علمی کاربردی روزبه‌روز ژرف‌تر شده است.

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در دوره مدیریت جدید مصمم است که با نگاه به تجربه گذشته و نیز اهتمام به سیاست‌های کلان شورای پنجم، با توجه به محدودیت فرصت و ضیق زمان، مسئولیت شورا و مدیریت شهرداری از نظر قانونی و نظر به فوریت‌ها و الزامات، در حل مسائل و مشکلات عدیده پیش روی شهر و شهروندان در کوتاه‌مدت از موجه‌ترین روش‌های پژوهشی کاربردی مبتنی‌بر دانش فرهیختگان دانشگاهی و تجربه مدیران مجرب و حضور ذی‌نفعان در تصمیمات شورا بهره گیرد. همچنین تلاش مرکز پژوهش‌های شورا بر آن خواهد بود که با بهره‌گیری از تجربیات سایر کلان‌شهرهای داخلی و خارجی، و بومی‌سازی دستاوردهای علمی آن‌ها، از فعالیت‌های پژوهشی صرف پرهیز نماید.

از همین آغازین روز شروع‌به‌کار مدیریت جدید مرکز پژوهش‌های شورا، از همکاران علمی در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و سایر مراکز پژوهشی برای حل مشکلات متنوع شهری مشهد مقدس یاری می‌طلبیم. از تمامی مراکز بخش خصوصی نظیر مهندسان، حقوق‌دانان، اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، شهرسازان و ... دعوت می‌کنیم ارتباط خود را با مرکز پژوهش‌ها بیش‌‌از‌پیش تقویت نمایند.

همچنین از سازمان‌های مردم‌‌نهاد و فعالان اجتماعی نیز دعوت می‌شود برای طرح مشکلات مردم و ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی خود، برای هم‌اندیشی با مرکز پژوهش‌های شورا ارتباط مستمر داشته باشند. بی‌شک مراجعه به سمن‌های دغدغه‌مند راهکاری عملیاتی برای طرح در کمیسیون‌های تخصصی شورا فراهم خواهد آورد.

از مدیران و کارشناسان باتجربه بدنه شهرداری نیز که در طی سالیان فعالیت خود دانش و تجربه را در حوزه‌های اجرایی با هم در آمیخته‌اند دعوت می‌کنیم ضمن برقراری ارتباط مؤثر با مرکز پژوهش‌ها، شرایط تعامل دوسویه را بین این مرکز و حوزه اجرایی شهری فراهم آورند.امیدواریم مرکز پژوهش‌های شورا با همراهی گروه‌های مرجع یادشده بتواند حساسیت لازم همراه با ارائه راه‌حل مفید را برای قانون‌گذاران در شورای شهر و نهادهای بالادستی فراهم آورد.

همچنین با شناختی که از همه اعضای فرهیخته شورای اسلامی شهر وجود دارد، امید است نقطه‌نظرات خود را در ارائه طرح‌ها و تقنین قوانین براساس پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی این مرکز ارائه نمایند.همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس/ که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.

منبع: شهرآرا

901

کد خبر: 883431

وب گردی

وب گردی