تکلیف خام‌فروشی را در کشور روشن کنید/ ناموفق بودن قوانین سرمایه گذاری خارجی در کشور

دبیر کل خانه صنعت ،معدن و تجارت جوانان ایران گفت: قوانین سرمایه گذاری خارجی در کشور ناموفق بوده و کدام سرمایه گذار خارجی تاکنون در کشور موفق شده است؟ ما فقط اسم آنها را می شنویم اما آثاری از حضور آنها احساس نمی کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ «شهرام شریعتی» شامگاه دوشنبه در جشنواره ملی تولید کنندگان و مدیران جوان که در مرکز همایش های صدا و سیما با حضور «محمد رضا نعمت زاده» وزیر سابق صنعت،معدن،تجارت ، «رضا رحمانی» قائم مقام وزیر صنعت ،معدن و تجارت و «علی اکبر صالحی»رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمع از صنعتگران و مدیران جوان کشور برگزار شده بود ،افزود: از دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تا دولت کنونی گلایه های بیشماری از حوزه معدن وجود دارد.
شریعتی ادامه داد: به دولت های پیش از ایشان کاری ندارم چون ایران در آن سال ها دچار مشکلات بی‌شماری به لحاظ روزهای پس از انقلاب و جنگ بود اما از دوره دوم دولت کارگزاران تاکنون گلایه ها شروع می شود.
او معضلات بخش معدن را در حوزه های عمومی و کلان مطرح کرد و گفت: نبود زیر ساخت ها برای توسعه بخش معدن ،نبود همکاری دستگاه های ذیربط، کمبود بودجه های اکتشافی، مسائل زیست محیطی و برخی موضوع های دیگر در حوزه معدن مطرح است.
دبیر کل خانه صنعت ،معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به بی توجهی به طرح های جامع کشور گفت: 25سال پیش طرح سراسری جامع معدن در ایران را داشتیم که بعد از مدتی رها و اطلاعات به بخش خصوصی داده شد.
او گفت: طرح های جامع فلزات، ذغال سنگ و برخی از طرح های دیگر بخش معدن در دولت های نهم و دهم رها شدند.
شریعتی نبود تربیت صحیح نیروی انسانی متخصص در دانشگاه های کشور را از مشکلات حوزه معدن عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش معدن در تولید ناخالص ملی پایین دیده می شود و به همین دلیل این بخش به طور عام نادیده گرفته می شود.
او نگرفتن دیدگاه های کارشناسی و توجه به خرده فرمایشات برخی از مسئولان مبنی بر اینکه معدنی را در یک منطقه اکتشاف کنید بدون هیچگونه مطالعه و برنامه ریزی علمی را از مشکلات دیگر بخش معدن عنوان کرد.
دبیر کل خانه صنعت ،معدن و تجارت جوانان ایران همچنین نبود تعامل با شرکت های بزرگ معدنی را از دیگر کاستی های این حوزه دانست و افزود: در جهان امروز لابی و تعامل با شرکت های بزرگ حرف نخست را برای تحقق توسعه می زند.
شریعتی بیان داشت: متولی بخش معدن در کشور معلوم نیست.آیا سازمان زمین شناسی و یا ایمیدرو متولی این بخش هستند؟
شریعتی با اشاره به خام فروشی مواد معدنی در کشور گفت: بیایید برای یکبار که شده تکلیف خام فروشی را در کشور مشخص کنید.تعریف خام فروشی را برای تک تک محصولات معدنی باید انجام دهیم.
این فعال بخش خصوصی همچنین معتقد است: قوانین سرمایه گذاری خارجی در کشور ناموفق بوده و کدام سرمایه گذار خارجی تاکنون در کشور موفق شده است؟ ما فقط اسم آنها را می شنویم اما آثاری از حضور آنها احساس نمی کنیم.
او اظهار داشت: پروژه های معدنی و به طور عام طرح های دولتی زیانده هستند و راه حل همه مشکلات ایجاد پنجره واحد است.
شریعتی معتقد است: نقشه راه توسعه معدن را نباید به دانشگاه هایی داد که آن را تدوین کنند،باید برنامه و نقشه راهی تدوین شود که بدانیم طی 20سال آینده به سراغ کدام معدن برویم.

**به ازای هر یک هزار نفر 180خودرو در کشور وجود دارد
یک فعال بخش خصوصی در این جشنواره گفت: در ایران به ازای هر یکهزار نفر180خودرو در کشور وجود دارد.
«اردشیر دادرس» افزود: در امریکا به ازای هر یکهزار نفر 850 خودرو وجود دارد. این استاندارد در ایران باید به 300 نفر برسد.
او با بیان اینکه چرا نمی توانیم خودروهایی با کیفیت بالاتر تولید کنیم، اظهار داشت: استانداردها در ایران افول کرده و به همین سبب ما بعد از پیکان می توانیم سمند تولید کنیم نه ماشین های با کیفیت بالاتر.
دادرس افزود: قانون فضای کسب و کار در ایران در سال های 2016 و 2017 مناسب نیست و برخی شاخص ها نظیر گارانتی، ثبات نرخ ارز نه تنها خوب نبوده بلکه افول هم داشته است.
این فعال بخش خصوصی مهمترین مشکلات کسب و کار در ایران را ضعیف بودن بهداشت عمومی در حوزه صنعت، بوروکراسی ناکارآمد و دسترسی نداشتن به تامین مالی عنوان کرد .
دادرس گفت: گزارش بانک جهانی و صندوق پول(IMF ) فضای کسب و کار در ایران را نامناسب ارزیابی کرده اند بنابراین همه قوا باید در حوزه صنعت نگاه بیشتری داشته باشند .شاخص های بانک جهانی نشان می دهد بازار نقش تعیین کننده ای در صنعت دارد.

**بنگاه های خرد و کوچک 75درصد اشتغال را رقم می زنند
سپس «محمد حکیمی خواه» یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی در این مراسم گفت: در کشورهای توسعه یافته بیش از 95درصد بنگاه های خرد و کوچک هستند و 75درصد اشتغال از طریق این واحدها انجام می شود.
او ادامه داد: با اینکه در ایران حدود 90درصد بنگاهها خرد و کوچک هستند اما تنها 17درصد اشتغال از این طریق ایجاد می شود.
حکیمی خواه اظهار داشت: در آلمان 99درصد واحدهای خرد و کوچک هستند و 61درصد اشتغال از طریق این واحدها است.
او مشکلات بخش صنعت را نظام مالی بانکی، واردات بی رویه، قاچاق کالا، نبود بازار فروش ،مشکلات فناوری، نبود زیر ساختها و در نهایت ضعف در الگوی فرهنگی جامعه عنوان کرد.
این فعال بخش خصوصی معتقد است: آنقدر مشکلات در قوانین و مقررات نظیر بیمه و مالیات زیاد است که فرصت کار را از صنعتگر گرفته است.
او تاکید کرد: در صورتی که صنعتگر را برای چندین سال از مالیات معاف کنیم زمینه برای فعالیت صنعتگران بیشتر می شود.
حکیمی خواه مشکل دیگر را نبود شرکت های 'ای. ام. سی' عنوان کرد و گفت: این شرکت ها مدیریت صادرات را بر عهده دارند و جای آنها در بین صنعت کشور خالی است.
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: شرکت های یاد شده می توانند به کمک صنعت کشور بیایند.
در جشنواره شب گذشته از صنعت کارت جوان از سوی شرکت تجارت الکترونیک دی رونمایی شد.
نیروی انسانی توانمند مهمترین ویژگی جامعه ایران است اما جشنواره دیشب نشان داد گلایه های بخش خصوصی کم نیست و اگر بخواهیم مسیر توسعه را طی کنیم باید به دغدغه های فعالان بخش خصوصی توجه کنیم.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 883484

وب گردی

وب گردی