رویکرد کمیسیون ، کمک به نهادینه کردن نگاه فرهنگی به شهر و توسعه پایدار انسان محور است

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران فعالیت های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در سال ۹۶ را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در دوره پنجم در گزارش صد روزه از فعالیت های این کمیسیون پس از صحن علنی شورای شهر امروز گفت: جلسات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در دوره پنجم از پنجم شهریور ماه سال ۹۶ تشکیل شده است و تاکنون ۲۲ جلسه رسمی و ۵ جلسه فوق العاده در این کمیسیون برگزار گردیده است. همچنین گفتنی است که در جلسات رسمی حدود ۸۰ مصوبه داشته ایم و اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در طی این مدت ۲۱ تذکر در صحن علنی داشته است.

وی در ادامه پیرامون مصوباتی که در این کمیسیون تصویب شده است، گفت: از جمله مصوبات قابل ذکر در این کمیسیون می توان به این موارد اشاره کرد:
۱. تعیین روسای کمیسیون ها که طی آن جناب مسجدجامعی ریاست کمیته دینی و عضویت شورایاری ها، دکتر فخاری به عنوان نایب رئیس کمیسیون و رئیس کمیته اجتماعی و نیز عضویت در ستاد شورایاری ها، جناب خلیل آبادی کمیته میراث فرهنگی و گردشگری و بافت های فرسوده و عضویت در ستاد توانمندسازی سازمان های مردم نهاد، جناب نظری ریاست کمیته ورزش و مشارکت های مردمی و عضویت در ستاد سازمان های مردم نهاد و بنده نیز علاوه بر ریاست کمیسیون مسئولیت کمیته های فرهنگ و هنر و نیز کمیته وام فرهیختگان و کمیسیون نامگذاری را عهده دار شدم.

۲. طی جلسات مختلف نمایندگان کمیسیون در مجامع عمومی مختلف تعیین و معرفی شده است.

۳. مصوباتی مربوط به هماهنگی های برنامه های استقبال از اول مهر و آغاز سال تحصیلی در این کمیسیون انجام شد.

۴. مصوباتی مربوط به الزامات اسناد بالادستی و پیوست های فرهنگی و اجتماعی و نظر اصناف در پروژه های معاونت فرهنگی و اجتماعی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و هنری نیز به انجام رسید.

۵. مصوبات مربوط به فعالیت های فرهنگی بین المللی شهر تهران معطوف به برگزاری یک اجلاس بین المللی مربوط به امور شهری در تهران و حمایت از عضویت سازمان های مردم نهاد مرتبط در اجلاس های بین المللی و ارتقای سطح فرهنگی بین المللی تهران انجام شد.

۶.مصوبات و اقدامات نظارتی و بازدید میدانی از مراحل و جزئیات برگزاری مراسم اربعین سال جاری توسط این کمیسیون به انجام رسید.

۷.مصوبه تعیین روز هفدهم دی ماه سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی به عنوان روز ورزش تهران که می باید در صحن شورا طرح و تصویب شود.

۸.مصوبه بازرسی کارشناسی و رسیدگی به وضعیت سه پروژه اطلس کلازا، البرز لشگرک و مجتمع امام رضا علیه السلام که منجر به مصوبات قابل توجه دیگری شده است.

۹.مصوبات مربوط به رسیدگی به آسیب های اجتماعی و سند رفاه اجتماعی شهرداری تهران نیز در دستور کار قرار داشته است.

۱۰.مصوبات مربوط به پروژه های سینمایی در این کمیسیون به انجام رسیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه این کمیسیون اقدامات زیاد دیگری نیز داشته است، گفت: از جمله دیگر اقدامات مهم و قابل ذکر کمیسیون را می توان به:

۱.بررسی ضرورت طراحی استراتژی های مشخص برای هر کدام از حوزه های زیر مجموعه کمیسیون که می بایست منجر به طراحی و اعلام استراتژی فرهنگی شهر، استراتژی هنری شهر، استراتژی اجتماعی شهر و سایر حوزه ها گردد.

۲.تعیین سازوکار تشکیل کارگروه های ذیل کمیته های کمیسیون که طی آن هدف و برنامه هم اندیشی و بهره گیری از نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان با نگرش شهری برای همه شهروندان دنبال خواهد شد.

وی افزود: با تشکیل کارگروه ها تلاش می کنیم مدیریت شورایی را در شهر تهران به معنای واقعی آن نزدیک کنیم و این بدین معناست که تصمیم سازی اصلی بر عهده نخبگان هر یک از حوزه های ذیربط و از میان مردم باشد.

۳.نشست کمیسیون با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که چشم انداز روشنی از همکاری های شورا، شهرداری و وزارت فرهنگ را نوید داد و دارای اهمیت خاصی است.

۴.نشست کمیسیون با خانه هنرمندان که با برگزاری این نشست امید است همراه تغییرات جدید در مدیریت آن به مرحله جدیدی از همکاری های تنگاتنگ بین کمیسیون و خانه هنرمندان وارد شود.

۵.بررسی تقاضای طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری که مراحل قانونی آن در حال انجام است و تاکنون در دو مرحله گزارشات نسبت خوبی دریافت شد و در اختیار متقاضیان طرح قرار داده شده است.

۶.پیگیری موضوع پروژه های سینمایی جهت بررسی مشکلات و مسائل موجود که در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

۷.بررسی چگونگی بهره برداری از مراکز اجتماعی، ورزشی، هنری و فرهنگی از دیگر مصوباتی بود که بر طبق آن قرار شد تا دستورالعمل ها و گزارش ها بررسی و نسبت به آن تصمیم گیری شود.

۸.جلسات کمیسیون با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری در زمان مدیریت قبلی آن و اخذ گزارش عملکرد حوزه های مختلف آن به تفکیک ادارات کل و سازمان های زیر مجموعه آن که نتایج آن در اختیار کمیسیون است.

۹. گزارش عملکرد شش ماهه سال جاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری نیز در دست بررسی است که نتایج آن در اختیار و آگاهی عموم قرار خواهد گرفت.

۱۰.کمیسیون چند جلسه رسمی و غیررسمی نیز با آقای صالحی امیری بعد از انتصاب ایشان به عنوان معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری داشته است که حاکی از همدلی و همراهی طرفین در مسیر پیش رو بوده است و چشم انداز روشنی از هماهنگی و همگامی را نشان می دهد.

محمدجواد حق شناس درباره رویکرد کلی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اظهار داشت: رویکرد کمیسیون طبق بحث های متعدد در جلسات کمک به نهادینه کردن نگاه فرهنگی به شهر و توسعه پایدار انسان محور است که از طریق سیاستگذاری و نظارت صحیح بر عملکرد فرهنگی اجتماعی شهرداری حول محور نگاه انسانی به شهر دنبال خواهد شد. شاید لازم باشد تغییراتی جدید ایجاد شود که از جمله آن در روش های نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری به ویژه در حوزه فرهنگی اجتماعی خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا با جلب مشارکت مردم و احترام به شهر و شهروندان در مسیر کاستن از رنج و زحمت مردم و بالا بردن شادی و رضایتمندی مردم گام به گام به پیش برویم.
706

کد خبر: 883712

وب گردی

وب گردی