سفر مون جائه این به پکن

قرار است رییس جمهور کره جنوبی فردا چهارشنبه برای یک سفر رسمی چهار روزه وارد چین شود . این درحالی است که احزاب مخالف دولت کره جنوبی از وی خواسته اندهرگز تسلیم فشارها و تهدیدهای چین در باره تاد نشود.

به گزارش ایسکانیوز، درخواست احزاب مخالف مبنی بر ایستادگی در برابر چین و تهدیدهایش در شرایطی مطرح می شود که به گزارش تلویزیون کره جنوبی، قرار است مون جائه این رییس جمهور این کشور، فردا چهارشنبه برای یک سفر رسمی چهار روزه وارد پکن شود و با 'شی جین پینگ' رییس جمهور این کشور گفتوگو کند.
گزارش ها حاکی است اصلی ترین محور گفتوگوی دو رییس جمهور، مساله هسته ای کره شمالی است اما پکن قصد دارد با استفاده از این فرصت بار دیگر اعتراض خود را نسبت به استقرار سامانه 'تاد' در کره اعلام کند.
چین بارها تاکید کرده است که برد رادارهای این سامانه پیشرفته موشکی فراتر از مرزهای کره است و تهدیدی برای ساختار موشکی چین محسوب می شود اما کره جنوبی آن را صرفا برای رهگیری موشک های کره شمالی دانسته است.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد که احزاب مخالف تاکید دارند ،اصلا ضرورتی ندارد باب گفت و گو درباره این سامانه موشکی میان دو رییس جمهور باز شود.
این گزارش می افزاید که روز پنجشنبه دو رییس جمهور دیدار می کنند اما به دلیل اختلافات درباره تاد گفته اند که بیانیه مشترکی پس از این دیدار منتشر نخواهد شد.
حزب کره آزاد از احزاب مخالف، در بیانیه ای آورده است که رییس جمهور در چین باید از حق حاکمیت این کشور با اقتدار دفاع کند.
به رغم اختلافات طولانی مدت درباره تاد، از ماه اکتبر دو کشور موافقت کرده اند به تدریج روابط را بهبود بخشند و کره جنوبی گفته است واحدهای موشکی و رادارهای این سامانه را افزایش نخواهد داد.
این احزاب همچنین گفته اند که رییس جمهور باید چین را تحت فشار بگذارد تا ارسال منابع انرژی، نفت و سوخت به کره شمالی را متوقف کند.
رییس جمهور کره جنوبی از ماه می قدرت را در اختیار گرفت و از آن زمان تاکنون کره شمالی 11 فروند موشک پرتاب کرده است.
انتظار می رود مون دو روز در پکن دیدار رسمی داشته باشد و سپس به همراه هیاتی، راهی شهر چونگ چینگ در جنوب غرب چین خواهد شود.

کد خبر: 883852

وب گردی

وب گردی