اختصاص بودجه جدید برای درمان بیماران صعب العلاج

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اخبار منتشر شده در مورد حذف بودجه مربوط بیماران صعب العلاج و داروهای کمیاب گران قیمت، دروغ است و اعتبارات این بخش افزایش می یابد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، عباس زارع نژاد در پاسخ به فضای به‌وجود آمده در جامعه در خصوص اخبار چند روز اخیر درباره لایحه بودجه وزارت بهداشت به مجلس گفت: در تعیین بودجه وزارت بهداشت از این وزارتخانه نظرخواهی شده است اما پیشنهادات دستگاه‌ها الزاماً به‌طور کامل بر روی کاغذ مطرح نشده و در دولت نهایی نمی‌شود؛ بنابراین به‌طور معمول مبلغی کمتر از آنچه که به دولت پیشنهاد شده است تصویب خواهد شد.

وی طرح تحول سلامت را بزرگترین طرح دولتی معرفی کرد و افزود: این طرح در دولت یازدهم آغاز و با رضایت نسبی مردم روبرو شده است. اما به علت مشکلات موجود در تأمین منابع در طی سه سال گذشته با چالش‌های متعددی در اجرای این طرح مواجه شده‌ایم که می‌توان به نمونه‌ای از آن در پرداخت مطالبات به ارائه‌کنندگان خدمت مانند پزشکان و پرستاران و در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو اشاره کرد.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اولویت ارائه خدمات به مردم در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به هیچ عنوان نمی‌خواهد فشاری به مردم وارد شود بدین منظور تحت هیچ شرایطی بسته‌های خدمتی را کوچک نکرده و به زمان قبل از اجرا شدن طرح تحول سلامت برنمی‌گردیم.بنابراین به منظور جلب رضایت مردم و افزایش سطح سلامت جامعه بیشترین فشار بر بدنه این وزارتخانه وارد شده و خدشه‌ای در ارائه خدمات به مردم در بیمارستان‌ها وارد نکرده است.

وی عنوان کرد: در شرایطی که اعتبارات سال گذشته به‌طور کامل پرداخت نشده است یا در پرداخت آن تغییرات زیادی وجود دارد با انباشتی از مطالبات و بدهی‌ها وارد دولت جدید شده و روند بودجه سال ۹۷ را در پیش گرفته‌ایم بنابراین در اختصاص اعتبارات باید به‌گونه‌ای عمل شود که در حوزه‌ای مانند منابع بیمه‌ای بتوانیم بدهی‌های خود به ارائه‌دهندگان خدمات را پرداخت کرده و طلب‌های خود را از بیمه‌ها دریافت کنیم.

زارع نژاد ضمن تأکید بر دیدگاه مثبت نسبت به حل مشکل بودجه در مسیر تصویب آن در مجلس گفت: آنچه مورد نظر وزارت بهداشت است تمام و کمال در بودجه اعمال نشده؛ بنابراین امیدواریم در مسیر تصویب بودجه در مجلس و متمم آن مشکلات حل شده و بودجه مناسب به این وزارتخانه اختصاص یابد. این در حالی است که قول‌هایی نیز در این زمینه به وزارت بهداشت داده شد و نسبت به اصلاح مبلغ بودجه امیدوارانه منتظر تصمیم نهایی هستیم.

وی علت کاهش بودجه نسبت به انتظار وزارت بهداشت از اختصاص مبلغ بودجه را انباشت مطالبات قبلی، مشکلات اقتصادی دولت، کاهش قیمت نفت و ... معرفی کرد و افزود: طرح تحول سلامت طرحی اجتماعی و غیرنفتی تلقی می‌شود که اجرا و ارائه خدمت آن به مردم منجر به فقرزدایی از جامعه شده است. اجرای این طرح منجر به کاهش هزینه سلامت از سبد خانوار شده و بار فشار روانی ناشی از بیماری‌ها را از دوش مردم کم کرده است. بنابراین بخش اعظمی از هزینه‌های کمرشکن و فقرزا ناشی از بیماری و درمان در خانواده‌ها کاهش یافته است. در راستای احقاق سیاست‌های فقرزدایی جامعه توجه به سلامت و منابع پایدار در نظام سلامت در اولویت قرار می‌گیرد براین اساس صرف هرگونه هزینه در خدمات سلامت به مردم از جانب دولت یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که متأسفانه این نگاه در برخی لایحه‌های دولت وجود ندارد.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت مبلغ بودجه اختصاص یافته به وزارت بهداشت را خیلی بد نمی‌داند و تا تصویب نهایی بروز هزاران احتمال جهت تغییر مبلغ بودجه اختصاص یافته به وزارت بهداشت را امری طبیعی می‌داند، اما بر پرداخت به موقع خزانه و همراهی سازمان برنامه بودجه تأکید داشته و این امر را در احقاق اهداف سلامت جامعه و وظایف وزارت بهداشت ضروری می‌داند.

وی در پاسخ به حاشیه‌های مطرح شده در خصوص حذف بودجه مربوط به بیماران صعب العلاج و دارو‌های گران قیمتاز بودجه وزارت بهداشت عنوان کرد: هیچ بسته خدمتی در خصوص بیماران صعب‌العلاج و دارو‌های گران قیمت که در فهرست دارویی کشور قرار داشته و تحت پوشش بیمه‌ای هستند، کم نمی‌شود. بلکه با صرفه‌جویی در دیگر حوزه‌ها هزینه‌های این موارد افزایش می‌یابد. این در حالی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به منظور حمایت از بیماران صعب‌العلاج بر این امر تأکیدات بسیاری داشته است. بنابراین به بیماران اطمینان می‌دهیم در این بخش هیچ اختلالی ایجاد نشده و اجازه نمی‌دهیم کمبود‌های بودجه‌ای وزارت بهداشت فشاری بر مردم وارد کند؛ چرا که احقاق این هدف از خط قرمز‌های وزارت بهداشت و دولت محسوب می‌شود.

زارع‌نژاد در ادامه یادآور شد: براساس تعداد بیماران صعب‌العلاج، سقفی برای حمایت‌های وزارت بهداشت وجود دارد؛این افراد تأیید شده و بر اساس نظام پایش و ثبت بیماری‌ها موارد جدید مبتلایان به اینگونه بیماری‌ها نیز تحت پوشش وزارت بهداشت قرار می‌گیرند .بنابراین در این بخش از حمایت‌ها با افزایش بودجه و اعتبار از جانب وزارت بهداشت روبرو خواهیم بود.

وی از اخبار دروغ منتشر شده در فضای مجازی ادامه داد: انتشار اخبار کذب در خصوص عدم حمایت از بیماران صعب العلاج و ایجاد نگرانی در خانواده‌های این بیماران کاری ناپسندیده است و مسئولیت هرگونه اذیت و یا مرگ ناشی از ناامیدی در این بیماران بر عهده افراد شایعه پراکن است.در این زمینه رسانه باید شفاف‌سازی کرد و نگرانی افراد مبتلا به بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج را کاهش داده و به عنوان وسیله ارتباط جمعی آرامش را در جامعه فراهم آورد. در این راستا به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم تأمین دارو، درمان و مراقبت‌های مناسب برای اینگونه بیماران در اولویت‌های نظام ما قرار دارد. بنابراین در صورت کوچک شدن هر بسته حمایتی در وزارت بهداشت، تحت هیچ شرایطی حمایت از اینگونه بیماران کم و یا بسته خدمات به آن‌ها تغییری نخواهد کرد.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای اولویت‌بندی در اختصاص بوجه وزارت بهداشت بعه حوزه‌های مربوطه گفت: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکالیفی مربوط به اسناد بالادست وجود دارد که برنامه ششم توسعه را شامل می‌شود. بنابراین در بودجه سال ۹۷ احقاق برنامه ششم توسعه در اولویت قرار داشته و اختصاص اعتبارات به اجرای احکام این برنامه در حوزه سلامت در سطر امور قرار دارد.

وی خدمت به مردم در حوزه سلامت را از اولویت‌های وزارت بهداشت اعلام کرد و حمایت از طرح تحول سلامت و اجرای بی‌کم و کاست بسته‌های خدمتی این طرح را از وظایف وزارت بهداشت دانست.

701

کد خبر: 884052

وب گردی

وب گردی