خطر حذف معاونت تربیت‌بدنی/کارگروه بررسی ساختار سازمانی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است

کارگروه بررسی ساختار سازمانی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و در مرحله تهیه و بررسی پیشنهادات اولیه حوزه ستاد است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، در پی انتشار گزارشی با عنوان «خطر حذف معاونت تربیت‌بدنی» از ساختار آموزش و پرورش/ معاونت‌های «ابتدایی» و «متوسطه» ادغام نمی‌شوند»، اداره کل امور اداری آموزش و پرورش توضیحاتی را ارائه کرد:

اصلاح ساختار نه فقط برای وزارت آموزش و پرورش، بلکه تکلیفی است که دولت برای همه دستگاه‌های اجرایی مقرر کرده است تا در جهت چابک‌سازی و کوچک سازی حوزه‌های ستادی و اداری خود انجام دهند.

وزارت آموزش و پرورش نیز همانند سایر دستگاه‌های اجرایی کشور، ملزم به رعایت قوانین و مقررات و نیز اجرای الزامات قانونی و اسناد بالادستی در امر مهم ساختار سازمانی است.

در این راستا وزارت متبوع اقدام به تشکیل کارگروه بررسی ساختار سازمانی نموده و در مرحله تهیه و بررسی پیشنهادات اولیه حوزه ستاد است.

بدیهی است هر گونه اصلاح و تغییر ساختار سازمانی ضمن رعایت تمام جوانب از نظر پشتوانه علمی، اجرایی پس از تأیید شورای راهبری دستگاه‌، موافقت نهایی مقام عالی وزارت و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور قابلیت اجرایی می‌یابد؛ در ضمن اهم قوانین، مقررات و اسناد بالادستی پیرامون لزوم - تغییر ساختار سازمانی به شرح ذیل است:

1- سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 (بند 17): موضوع اصلاح نظام اداری و قضایی در جهت تحرک کارایی، بهبود خدمت‌رسانی به مردم و ...

2- سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال 1389 - (بند 10): چابک‌سازی، متناسب‌سازی و منطقی ساخت تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز.

3- تصویب نامه شماره 127675. ت 50642 مورخ 1393.10.28 هیأت وزیران:

1-3- برنامه اول (مهندسی نقش و ساختار دولت) - بند «ب» که اشاره به کاهش سطوح مدیریتی از قبیل مدیرکل، معاون مدیرکل، رئیس اداره و همترازان به میزان 15 درصد در سال 1394 و 10 درصد در سال 1395 دارد.

2-3- بند «ج» که اشاره به راهبردها و روش‌های چابک‌سازی و منطقی نمودن دولت (تدوین ضوابط و اصلاح ساختار سازمانی) دارد.

4- ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری - بند (د): اشاره به تعداد حداکثر 5 معاون در هر کدام از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل که تحت‌نظر معاون رئیس جمهور اداره می‌شوند.

5- بخشنامه شماره 200.13712 مورخ 1392.08.04 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور:

بند الف- تفویض اختیار در راستای چابک‌سازی و متناسب‌سازی ساختار سازمانی (موضوع ادغام واحدهای سازمانی اعم از معاونت، مرکز، دفتر، اداره کل و ...).

بند ب- قسمت (1) موضوع تفویض جابه‌جایی واحدهای سازمانی در داخل یک معاونت یا بین معاونت و واحدهای تحت‌نظر بالاترین مقام دستگاه، همچنین واحدهای زیرمجموعه ادارات کل، مراکز، دفاتر و سایر عناوین و جابه‌جایی پست‌های سازمانی.

6- نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوبه شماره 206.93.560 مورخ 1393.01.20 شورایعالی اداری و تفاهم‌نامه وزیر محترم وقت با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به شماره 429180 مورخ 1394.12.24 که در فرم برنامه عملیاتی سه ساله اصلاح نظام اداری (موضوع بند 3 همین گزارش): وزارت آموزش و پرورش در بندهای 2 و 3 برنامه اول (مهندسی نقش و ساختار دولت)، متعهد به کاهش سطوح پست‌های مدیریتی به میزان 20 درصد و کاهش سقف پست‌های سازمانی دستگاه به میزان 25 درصد تا سال 1396 شده است.

7- بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه که اشاره به کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه‌های اجرایی به استثنای مدارس دولتی در طول اجرای قانون برنامه، حداقل به میزان 15 درصد نسبت به وضع موجود و حداقل 5 درصد در پایان سال دوم از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و مشارکت با بخش غیردولتی با اولویت تعاونی‌ها، حذف واحدهای غیرضرور، کاهش سطوح مدیریتی، کاهش پست‌های سازمانی، انحلال و ادغام سازمان‌ها و مؤسسات و واگذاری‌ برخی وظایف دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بنیاد انقلاب مسکن اسلامی با تصویب شورای عالی اداری.

در پایان خاطرنشان می‌سازد یکی از امتیازآورترین فاکتورهای مهم در سنجش عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور (جشنواره شهید رجایی)، «برنامه مهندسی نقش و ساختار دولت» که به جهت عدم اجرای آن هر ساله دستگاه‌ از امتیاز لازم برخودار نمی‌شود.
706

کد خبر: 884069

وب گردی

وب گردی