فیلم «لورنس عربستان» در مستند «تکفیری ها» چه می کند؟

«تکفیری ها» (Takfiris) عنوان مجموعه مستندی مشتمل بربررسی تاریخچه پیدایش گروه های تکفیری و تفکرات خاص آنها است که از پرس تی وی پخش خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی پرس تی وی، این مجموعه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی اسماعیل حاج حیدری به زبان عربی تولید شده و در سه قسمت به بررسی تاریخی تفکر تکفیری، نحوه شکل گیری و گسترش آن و دگردیسی های ظاهری این تفکر در طول تاریخ می پردازد.

در مستند «تکفیری ها» تلاش شده است تا این تفکر افراطی در هر مرحله مورد نقد قرار گیرد و از طریق مصاحبه با علمای اهل سنت در کشورهایی همچون لبنان، تونس، فلسطین و افغانستان، ناسازگاری رفتار گروه های تکفیری- وهابی با آموزه های دینی اسلام نشان داده شود. همچنین در هر قسمت، بخش هایی از فیلم های سینمایی یا سریال های مرتبط با موضوع آورده شده است.

قسمت اول مستند «تکفیری ها» به ایده سلفی گری یا بازگشت به اسلام ناب می پردازد و نحوه سوءاستفاده وهابیت از این ایده علیه مخالفان خود اعم از شیعه، سنی، کرد و مسیحی را مورد بررسی قرار می دهد به طور اخص، اندیشه های ابن تیمیه مورد نقد قرار می گیرد.

در قسمت دوم، عقاید تکفیری محمد ابن عبدالوهاب مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. این قسمت با نمایش بخشی از سریال امام علی (ع) آغاز می شود که حضرت در آن، گروه خوارج را توصیف می کند که شباهت زیادی با گروه های تروریستی نظیر داعش که به نام دین و اسلام مرتکب جنایات می شوند، دارد.

در ادامه این قسمت، به شرح اقدامات عبدالعزیز پرداخته می شود که در سال 1216 سپاهیانی را روانه کربلا کرد تا ضمن قتل عام شیعیان آنجا، بارگاه امام حسین (ع) را نیز تخریب کنند. همچنین به استفاده انگلستان از وهابیت برای تضعیف بیشتر امپراتوری عثمانی و ایجاد تفرقه بین امت اسلامی اشاره می شود.

قسمت سوم مستند «تکفیری ها» با بخش هایی از فیلم لورنس عربستان آغاز می شود و به موضوع شکل گیری اتحاد بین آل سعود و انگلستان می پردازد. در این قسمت به تشکیل گروه هایی مانند اخوان التوحید اشاره می شود که به عنوان گروهی وهابی- تکفیری به کشتن مخالفان خود مبادرت می ورزد.

در ادامه قسمت سوم ضمن اشاره به گسترش وهابیت و به رسمیت شناخته شدن آل سعود در سازمان ملل، مسئله جنگ افغانستان و ظهور پدیده «عرب-افغان ها» به عنوان نیروی مقاومت در برابر شوروی و پشتیبانی آنها از سوی آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد.

در بخش دیگری از این قسمت به پیروزی انقلاب اسلامی، وحشت آل سعود از گسترش آرمان های انقلاب، حمله صدام حسین به خاک ایران و حمایت بی دریغ عربستان از وی پرداخته می شود.

مستند «تکفیری ها» شنبه تا دوشنبه 25 تا 27 آذر ماه ساعت 04:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش خواهد شد. تکرار این مستند در ساعات 09:00 ، 15:00 ، 21:00 و 01:00 به روی آنتن می رود.

501

کد خبر: 884095

وب گردی

وب گردی