نمایشنامه چراغ گاز  سوژه نقاشی شد

نمایشگاه نقاشی سیاه و سفید شیوا زمانفر با عنوان «چراغ گاز» در گالری ژاله افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی این گالری، شیوا زمانفر هنرمند نقاش و کاریکاتوریست روز جمعه ۲۴ دی ماه نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی خود را در گالری ژاله برگزار و با عنوان «چراغ گاز» به تماشا در می آورد.

وی در این نمایشگاه نزدیک به ۱۰ تابلوی نقاشی و یک چیدمان با محوریت یکی از مجسمه های خود ارائه کرده است که در واقع این مجموعه را تکمیل می کند. آثار نقاشی زمانفر همگی سیاه و سفید هستند و او سعی کرده با اتخاذ رویکردی رئالیستی در خلق اثر هنری - مفهوم مورد نظر خود را به ببیننده منتقل کند.

زمانفر درباره اسم این نمایشگاه گفت: « چراغ‌گاز » امروزه عنوان یکی از مسائل مورد بررسی در حوزه روانشناسی است که عنوان آن از عنوان نمایشنامه‌ای برجسته که نسخه‌های بسیاری از آن در تئاتر و سینما ساخته‌شده می آید. این نمایشنامه در سال ۱۹۳۸ توسط یک نمایشنامه‌نویس بریتانیایی به نام پاتریک همیلتون نوشته‌ شده است که به نظر می رسد ایده‌ اصلی این نمایشنامه از یک قصه مردمی فرانسوی قرن هفدهمی به نام «ریش آبی» گرفته‌شده باشد.

زمانفر در توضیح بیشتر این مفهوم می گوید: « چراغ‌گاز » داستان شوهری است که در راستای نقشه‌ مجرمانه‌ای که در ذهن دارد، می‌خواهد همسرش را روان‌پریش جلوه دهد. او برای این‌که به همسرش بقبولاند که روانی شده، نور چراغ‌های گاز خانه را دست‌کاری می‌کند و طوری وانمود می‌کند که گویی این اتفاق هرگز رخ نداده است. دست‌کاری کردن در وقایع - زنش را به این سمت سوق می‌دهد که واقعاً به دیوانه شدن خود باور پیدا کند.

این هنرمند اظهار می کند: این ماجرا می تواند برای هر جنسیتی رخ بدهد و او چون خود زن بوده و به نوعی شبیه به این اتفاق را در زندگی شخصی خود لمس کرده و در آثارش چهره ای زنانه نمایان شده است.

وی درباره ابعاد مختلف این نوع از خشونت در جامعه می گوید: این نوع از خشونت را می توان در موارد ساده تری هم در اطرافمان مشاهده کرد و اگر می خواستم این آثار را رنگی کار کنم شاید هیچ گاه نمی توانستم حسی که در پس زمینه ذهنم بود را منتقل کنم. من حتی در یکی دو تا از آثار به صورت امتحانی از رنگ استفاده کردم اما در نهایت تابلوهای سیاه و سفید بهتر از هر نوع برخوردی می توانست نگاه مورد نظر من را به مخاطب منتقل کند.

نمایشگاه « چراغ گاز » روز جمعه ۲۴ آذر ماه از ساعت ۱۶ افتتاح و علاقمندان میتوانند همه روزه به جز شنبه ها تا چهارم دی از نمایشگاه بین ساعات ۱۵ تا ۲۱ در خیابان ایرانشهر – کوچه نوشهر پلاک ۳ بازدید کنند.

502

کد خبر: 884150

وب گردی

وب گردی