قطعنامه ۲۲۱۶؛ دستاویز جدید امریکا برای فضاسازی علیه برجام

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۱۶ دستاویز جدید امریکا برای فضاسازی علیه برجام است، گفت: ترامپ روی مسئله برجام می خواهد مانور سنگینی بدهد و قصد دارد کنگره نیز با وی همراه باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رادیو گفتگو، ابوالفضل ظهره وند دیپلمات سابق کشورمان با اعلام اینکه ترامپ تلاش دارد از اهرم زنگ زده تحریم ها علیه جمهوی اسلامی ایران استفاده کند، اظهار کرد: قطعنامه ۲۲۱۶ دستاویز جدید امریکا برای فضاسازی علیه برجام است.

ظهره وند شرایط کنونی ترامپ را ناظر بر شکست های مختلف سیاسی در محیط بین الملل تعریف کرد و افزود: سیاست نا بخردانه ترامپ مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتختِ اسرائیل یکی دیگر از مشکلاتِ پیشِ رویِ رئیس جمهور امریکاست.

وی فضای داخلی امریکا و محیط بین الملل را علیه ترامپ منفی خواند و گفت: این فضا دولت ترامپ را در داخل امریکا منزوی کرده است و ترامپ تلاش دارد با اتخاذ این تصمیم افکار عمومی را منحرف کند؛ آن هم با امضای قطعنامه ای که به ضرر امریکا و سعودی هاست که خودشان بانی این قطعنامه بوده اند.

کارشناس مسائل سیاسی ضمن نا مناسب دانستن وضعیت کنونی قطعنامه ۲۲۱۶ اظهار کرد: انگشت اتهامات در فضای بین الملل به سمت سعودی هاست که با رفتارهای جنایتگرانه خود، عملا نسل کشی را در یک سرزمین به انجام می رساند؛ بنابراین اگر بخواهند انصاراله را به عنوان یک جریان تروریستی معرفی کنند، جواب نخواهد داد.

ظهره وند ادامه داد: قطعنامه ۲۲۱۶ انصارالله را از استفاده از موشک منع می کرد و در آن مقطع فضا با امروز بسیار متفاوت است که تمام زیر ساخت های این کشور توسط سلاح های سعودی و خلبانان اجاره ای آن ها تخریب شده است؛ بنابراین اجرای این قطعنامه در محیط بین الملل قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه قطعات بدست آمده از موشک انصاراله که فرودگاه ریاض را هدف قرار داده بود، امریکایی است، تصریح کرد: سعودی ها تا کنون دیگران را متهم می کردند؛ در حالیکه قطعاتی از این موشک ساخت امریکاست و شرایط استیصال دولت ترامپ در این راستا قابل توجیه است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: این سیاست قصد روان سازی دارد و تا یک هفته آینده قرار است درباره برجام نیز تصمیم بگیرند و دستور کار ترامپ مبنی بر اینست که برخورد سخت در قبال برجام از سوی کنگره اجرا شود و [استفاده از قطعنامه ۲۲۱۶] در حقیقت نوعی فضاسازی برای موضعی است که می خواهند علیه برجام اتخاذ کنند.

ظهره وند در پایان خاطرنشان کرد: تصور می کنم ترامپ روی مسئله برجام مانور سنگینی بدهد و انتظار داشته باشد که نمایندگان کنگره نیز با وی همسو شوند تا در قبال برجام موضعی سخت را اتخاذ کنند و این مسئله برای بنده قابل پیش بینی است.

304

کد خبر: 884153

وب گردی

وب گردی