یک بام و دوهوای افزایش قیمت بنزین/ تاثیر بنزین 1500 تومانی بر تورم چقدر است؟

اکثر کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی شوکی اساسی در جامعه ایجاد خواهد کرد چرا که دیگر مردم توان پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند. بنابراین بهتر است بجای رفتار سلیقه‌‌ای، این موضوع به صورت کارشناسی بررسی شود تا اقشار جامعه دچار آسیب نشوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها دولت و مجلس تصویب کرده بودند که قیمت حامل‌های انرژی با شیب کند افزایش پیدا کند تا شوک روانی برای مردم ایجاد نشود اما متاسفانه هر سال که حرف از افزایش قیمت‌ها در کشور به میان می‌آید، گویی زلزله‌ی 7 ریشتری در زندگی و معیشت مردم رخ می‌دهد چرا که به دلیل نبود مدیریت صحیح در اقتصاد کشور و اراده در بین مسئولان نظام، همیشه تاوان این افزایش قیمت را در جامعه اقشار کم درآمد متحمل می‌شوند. طی چند روز اخیر بازم هم تنور افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به ویژه بنزین در کشور داغ شده است به گونه‌ای که سخنان ضدونقیضی در این زمینه از سوی مسئولان عنوان می‌شود، بدون اینکه این افزایش قیمت موشکافانه بررسی شده باشد.

در همین راستا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم در این زمینه گفت: در بودجه سال 96، دولت اجازه دارد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمت‌های موجود چیزی حدود 32 هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم. 16 هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین‌شده وجود دارد و با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده افزایش پیدا کند.

این درحالیست که قبل از اعلام این سخنان سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و می‌گوید دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. 24ساعت از این سخنان نگذشته بود که یکی از افراد زیرمجموعه دولت به یکی از روزنامه های مورد اعتماد دولت اعلام می‌کند قیمت بنزین به 1500 تومان افزایش پیدا می‌کند.

موید حسینی صدر مشاور وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ گفت: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف کرده که مجلس قیمت حامل های انرژی را واقعی کند به همین خاطر برای اجرای این مصوبه لازم است که در قالب بودجه سنواتی هر سال براساس ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه اظهارنظرکند تا براساس آن قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

او تصریح کرد: امسال دولت در تبصره ماده واحده تبصره 18 می خواهد از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی 17هزار و400 میلیارد تومان درآمد کسب کند اما این میزان رقم بالایی برای کشور نیست که یکباره شوک قیمتی در کشور ایجاد کند با اعمال افزایش قیمت تنها یک تا دو درصد تورم ایجاد خواهد کرد.

حسینی صدر با اشاره به اینکه افزایش قیمت بستگی به تصمیم مجلس دارد و گفت: همچنین در همین راستا نزدیک شش مرکز پژوهشی در سازمان برنامه بودجه تحقیقاتی را به عمل آوردند که این افزایش قیمت، تورم زیادی را برای کشور تحمیل نمی کند. رقم کل بودجه کشور یک میلیون و 200 هزار میلیارد تومان است. پیش بینی می شود 1.5درصد در تورم تاثیر گذار باشد.

سیدسعید حیدری طیب عضوهیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در در گفت‌وگو با ایسکانیوز؛ گفت: باید موضوع افزایش قیمت بنزین و نیز رقم آن مشخص شود تا ببینیم قیمت را تا چه سقفی می‎‌خواهند افزایش دهند. همچنین قبل از اعلام افزایش قیمت باید کارکارشناسی در این زمینه انجام گرفته باشد.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر قیمت بنزین در کشور افزایش نیافته است، افزود: با توجه به اینکه حجم خودروهای شخصی در کشور افزایش یافته است، بنابراین اگر بخواهیم آلودگی هوا را کاهش دهیم و به سمت توسعه و استفاده از خودروهای عمومی حرکت کنیم، باید به سمت افزایش قیمت حرکت کنیم. اما قبل از افزایش باید نظارت از سوی مسئولان به گونه ای باشد که به تبع آن قیمت سایر اقلام در کشور افزایش پیدا نکند، بنابراین افزایش قیمت منطقی است. هم‌اکنون بیش از هزینه ای که بنزین را می فروشیم هزینه پرداخت می کنیم.

حیدری طیب گفت: باید قیمت در حدی افزایش پیدا کند که فشار بر مردم وارد نشود، قیمت بنزین 1500 تومانی رقم زیادی است و منطقی‌ترین نرخ 1200 تومان است چرا جامعه پذیریش این قیمت‌ها را ندارد.

هدایت‌الله خادمی نائب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تصور می‌کند اگر قیمت بنزین افزایش یابد، کاهش مصرف را شاهد خواهیم بود؛ در حالیکه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. چرا که بخش اعظم افراد جامعه از کمبود درآمد رنج می‌برند و توان پرداخت هزینه های بالا را ندارند.

خادمی با ابراز اینکه افزایش 60درصدی حامل‌های انرژی شوکی اساسی در جامعه ایجاد می‌کند، افزود: ای‌ کاش این تغییرات از سال 92 با یک شیب ملایم آغاز می‌شد ولی دولت می‌خواهد رقمی معادل 37 هزار میلیارد تومان از افزایش 60درصدی کسب درآمد نماید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر این افزایش قیمت صورت گیرد، بخشی از اشتغال را در کشور از دست خواهیم داد. اکثر شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی به‌نحوی در حال توقف هستند و اگر بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی را 60 درصد افزایش دهیم، با شرایط رکود بخشی از بازار از دست تولید کنندگان خارج می‌شود.

همچنین ناصر رییسی فرد رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص افزایش قیمت 1500 تومانی بنزین گفته بود: اگر قیمت بنزین دوبرابر هم شود، کمتر از یک درصد در سبد خانوار اثر گذار است. چرا که این امر مشروط بر اطلاع رسانی صحیح و جلوگیری از ایجاد جو روانی مبنی بر افزایش نرخ سوخت است.

او ادامه داد: به طور معمول باید قیمت بنزین 1500 تومان باشد. هم‌اکنون دولت هزینه کارمزد، کرایه حمل و عوارض شهرداری را پرداخت می‌کند، این در حالی است که تمام این موارد را باید خود مصرف کننده پرداخت کند.

رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور اظهار کرد: دولت باید یک سیستم نظارتی صحیحی را تعیین کند تا جلوی سوءاستفاده کنندگان گرفته شود. چرا که تنها راه منطقی همین است که بتوان جلوی سوءاستفاده کنندگان را گرفت.

حال این سوال پیش می‌آید آیا بهتر نبود قبل از ایجاد شوک روانی در جامعه بسترهای رفاهی را برای آسایش مردم کشورمان فراهم می‌کردیم و بعد دم از افزایش قیمت‌ها می‌زدیم.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 884226

وب گردی

وب گردی