جنگ بعدی در چین

جان پیلگر روزنامه نگار و مستند ساز استرالیایی تبار ساکن لندن در فیلم مستند خود به نام «جنگ بعدی در چین» به بررسی این مسئله که « چگونه ایالات متحده آمریکا ممکن است در راه جنگ با چین باشد» پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، چین در مجمع الجزایر اسپراتلی - که جزایری مورد اختلاف بوده و در دریای جنوبی چین واقع شده اند- یک باند فرودگاه ساخته که این مسئله باعث شده تا نقطه حساسیت خاصی برای آمریکا به وجود بیاید.

جان پیلگر روزنامه نگار و مستند ساز استرالیایی تبار ساکن لندن در فیلم مستند خود به نام « جنگ بعدی در چین » به بررسی این مسئله که «چگونه ایالات متحده آمریکا ممکن است در راه جنگ با چین باشد» پرداخته است. بزرگ ترین نیروی نظامی ایالات متحده در آسیا و اقیانوس آرام با هدف مقابله با چین در حال فعالیت است. پیلگر در فیلم «جنگ بعدی در چین» هشدار می دهد که بزرگ ترین قدرت نظامی و دومین قدرت اقتصادی جهان ممکن است در راه جنگ باشد.

پیشرفت و ترقی چین از دیدگاه واشنگتن، همواره به عنوان تهدیدی برای سلطه آمریکا مورد توجه قرار داشته است. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا یکی از محورهای اصلی تصمیمات عملیاتی خود را توجه به آسیا اعلام کرده بود؛ به این معنی که تقریبا دو سوم از تمام نیروهای دریایی ایالات متحده به آسیا و اقیانوس آرام منتقل شوند، سلاح هایی که در واقع چین را هدف قرار داده اند.

«در این فیلم اگر شما در بلندترین ساختمان پکن بایستید و به اقیانوس آرام نگاهی بیندازید، می توانید کشتی های جنگی آمریکا را ببینید و همچنین خواهید دید که از ازدحام سلاح ها و کشتی های جنگی، جزیره گوام در حال غرق شدن است؛ زیرا نقاط برخورد موشکی زیادی در این منطقه وجود دارد.»

جیمز برادلی، نویسنده The China Mirage می گوید: شما به کره نگاه می کنید در حالی که می بینید جنگ افزارهای آمریکایی به چین اشاره دارند و از طرفی ژاپن را می بینید که اساسا دستکشی برای مشت آمریکایی هاست.

این نقشه، پایگاه های در حال گردش ارتش ایالات متحده در اطراف چین را مشخص کرده و نشان می دهد که تقریبا دو سوم نیروهای دریایی آمریکا در آسیا و اقیانوس آرام مستقر خواهند شد و این سیاستی است که توسط دونالد ترامپ در پیش گرفته شده است.

وی در جریان مبارزات انتخاباتی خود، گفت: «ما اجازه نمی دهیم که چین به مواضع ما تجاوز کند؛ این چیزی است که چین می خواهد.»

جان پیلگر در فیلم «جنگ بعدی در چین» هشدار می دهد که جنگ هسته ای، دیگر غیر قابل تصور نیست و ساختن چشم انداز چین در دریای جنوب چین، به عنوان نقطه ای برای جنگ بین چین و آمریکا تبدیل شده است.

اما چین خود نیز مورد تهدید قرار گرفته است. رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما اعلام کرده بود که محور اصلی به سمت آسیا خواهد بود و نیروی نظامی آمریکا بزرگ‌ترین نیرو بعد از جنگ جهانی دوم است.

پیلگر می گوید که پایگاه های آمریکایی، چین را «توسط موشک ها و کشتی های جنگی» از استرالیا و از طریق اقیانوس آرام به آسیا و فراتر از آن، محاصره کرده اند.

با وی در مورد این که از هنگام رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ چه چیزی تغییر کرده و چه چیزی وی را به ساخت این فیلم تشویق کرد، صحبت شده است.

پلگر در مورد علت و انگیزه خود در مورد ساخت این فیلم گفته است که وی سال ها از آسیا گزارش هایی را ««مبنی بر این که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده در سال 2009 اعلام کرده بود که دریای جنوب چین جزو منافع امنیتی ایالات متحده است» دریافت می کرده است.

سپس چین و فیلیپین مذاکره ای را برای مسئله جزایر اسپراتلی انجام دادند که به حل و فصل شدن ماجرا نزدیک شده بود؛ اما کلینتون از مانیل خواست تا موضوع را به یک دادگاه بین المللی ببرد.

در سال 2011 اوباما اعلام کرد که حدود دو سوم نیروهای آمریکا به آسیا منتقل خواهند شد و این کاملا مشخص بود که منظور او به چین است.

وی در ادامه افزوده است که چین با 400 پایگاه نظامی آمریکا محاصره شده؛ نیروهای دریایی ایالات متحده در آستانه و اصطلاحا پشت در جایگاه چین هستند. موشک های ایالات متحده از اوکیناوا و کره جنوبی به سمت چین نشانه رفته اند.

این در حالی است که هیچ نیرویی از چین در کالیفرنیا وجود نداشته و هیچ تهدید نظامی قابل اثباتی از طرف چین برای آمریکا وجود ندارد. چین فقط بعد از این اعلام اوباما در حال آمادگی دفاعی است.

از نظر این روزنامه نگار یک تحریک کوچک و محاسبات اشتباه می تواند به یک حادثه بزرگ منجر شود.

پلگر افزود: یکی از مهم ترین اتفاقات و تغییراتی که از آن زمان اتفاق افتاده ایستادگی در برابر کره شمالی است که این مسئله بسیار خطرناک است. دولت ترامپ پیشنهادی را که بین چین و کره شمالی توافق شده و با حمایت روسیه تأیید شده بود، رد کرده است و آن پیشنهاد آمادگی کره شمالی برای مذاکره در صورت خروج ناوهای آمریکا و کره جنوبی است.

از نظر او قطعا باید نگران کره شمالی بود؛ اما همانطور که نظرسنجی بین المللی نشان می دهد، جهان بیشتر در مورد ایالات متحده نگران است. درک این که چرا پیونگ یانگ این گونه رفتار می کند مهم است. در واقع او می خواهد به یک پیمان صلح برسد و درنهایت جنگ 60 ساله کره در شبه جزیره را خاتمه دهد؛ اما از طرف دیگر باعث افزایش خطر آمریکا خواهد شد.

در دهه 1990، پیونگ یانگ و واشنگتن به چهارچوبی برای باز کردن درهایی که قبلا بسته بودند، دست یافتند که جورج دبلیو بوش آن را بر هم زد.

از طرفی ظهور اقتصاد چین در یک نسل، پدیده ای بزرگ و شگفت انگیز بوده و به سختی در غرب قابل فهم است.

در حالی که اقتصاد چین در حال پیشرفت و رشد است، نخبگان آمریکا و کسانی که قدرت خود را پس از 11 سپتامبر در پنتاگون به دست آوردند به سلطه آمریکا بر امور جهانی به خصوص بر منطقه آسیا تاکید دارند.

کد خبر: 884354

وب گردی

وب گردی