دسیسه جدید جمهوری خواهان علیه ایران/ تحریم تهران به خاطر یمن

جمهوریخواهان حاضر در کنگره آمریکا در تکاپوی اعمال فشارهای جدید بر تهران به واسطه جنگ یمن هستند.

به گزارش ایسکانیوز ، دلارهای خرج شده از سوی عربستان در آمریکا ثمر دیگری داده و این بار ۲ تن از قانونگذاران جمهوریخواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار تحریم تهران، به خاطر آن چه «نقش مخرب» و «ادامه دادن به جنگ» در یمن می نامند، شده است.

«تد پو» نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا بیانیه ای را منتشر کرده که در آن به همراه «ایلنا روز-لتینن» هم حزبی خود که رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا است، خواستار تحریم ایران شده‌اند.

تد پو در بیانیه طرح پیشنهادی می‌گوید «آشوب روبه‌گسترش در یمن، نمونه‌ای دیگر از نقش مخرب ایران در خاورمیانه است.»

به گفته پو «حوثی ها، هم اقتصادی، هم نظامی و هم در زمینه ترابری، مورد حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارند.»

رز-لتینن نیز گفته است «افزایش حمایت ایران از حوثی‌ها، احتمال پیداشدن یک راه‌حل سیاسی برای بحران یمن را با تردیدهایی به‌مراتب بیشتر از گذشته روبه‌رو کرده‌است».

این قانونگذار ایالات متحده بار دیگر بر اتهامات واشنگتن مبنی بر «انتقال جنگ‌افزارهای پیشرفته» برای حوثی‌ها و تهدید این سلاح‌ها علیه عربستان سعودی و نظامیان آمریکا در منطقه، تاکید کرده‌است.

تد پو می‌گوید ایران باید به‌خاطر آشفتگی و جنگی که در یمن ادامه می‌دهد، پاسخگو باشد.

وب سایت «هیل» که بر گزارش‌ها و خبرهای مربوط به کنگره آمریکا متمرکز است، می‌گوید طرح مقدماتی دو نماینده جمهوریخواه برای تحریم‌های تازه ایران در پیوند با یمن، در کنار دو طرح دیگر که آنها نیز به ایران مربوط می‌شوند ارائه شده است.

دو طرحی که در حال حاضر در انتظار رای‌گیری در مجلس نمایندگان هستند، یکی مربوط به ارائه گزارش از سوی وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا، در مورد اصلاح تحریم ها علیه استفاده از منابع مالی توسط مقامات ایرانی برای توسعه فناوری موشک‌های بالستیک، و دیگری مربوط به نقل‌وانتقالات مالی در مورد فروش هواپیماهای تجاری به ایران، می‌شوند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده در واپسین روزهای ماه آبان، به قطعنامه غیرالزام‌آوری در مورد یمن رای داده بود که ضمن محکومیت هدف قرارگرفتن غیرنظامیان در جریان نبردها و تاکید بر «لزوم دستیابی به راه‌حل سیاسی» اعلام کرده بود در مورد حضور آمریکا در نبردها، مجوز مشخصی صادر نشده‌ است.

در آن زمان «رو کانا» عضو دموکرات مجلس نمایندگان گفته بود: این قطعنامه به طور واضح بیانگر این موضوع است که ما نمی‌توانیم به هیچ یک از نبردهایی که حکومت عربستان سعودی در حال انجام علیه حوثی‌ها است، کمک کنیم. ما باید تمامی دخالت های خود را محدود به نبردها علیه القاعده و تروریست هایی که برای ایالات متحده تهدید به‌ شمار می‌روند کنیم.

البته در قطعنامه تدوین‌شده توسط رو کانا نیز تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر نقش آن در یمن پیش‌بینی شده بود.

ایالات متحده بارها از آن‌چه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه می‌نامند انتقاد کرده‌ است. آمریکا در عین حال طی روزهای گذشته به‌تاکید از عربستان سعودی خواسته‌است جلوی انتقال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان یمن را نگیرد.

سازمان ملل متحد دو روز پیش برآوردها از شمار شهروندان یمنی در آستانه قحطی را به ۸.۴ میلیون نفر افزایش داد. «برنامه جهانی غذا» روز سه‌شنبه گفته‌بود محاصره یمن، این کشور را به سوی یک «فاجعه انسانی» سوق می‌دهد.

به گفته سازمان ملل متحد از زمان تشدید درگیری‌ها در یمن و حمله ائتلاف به رهبری عربستان به این کشور، بیش از ۱۰ هزار نفر کشته، بیش از ۲ میلیون نفر آواره و یک میلیون نفر با شیوع وبا دست به‌ گریبان شده‌اند.

کد خبر: 884434

وب گردی

وب گردی