پاتریک مودیانو مارسل پروست معاصر است

پیتر انگلوند، دبیر دائمی آکادمی سوئد در مراسم اعطای جایزه نوبل ادبیات کازوئو ایشی‌گورو، از پاتریک مودیانو، برنده پیشین این جایزه تجلیل کرده و او را مارسل پروست معاصر خواند.

به گزارش ایسکانیوز از گاردین، پاتریک مودیانو، رمان‌نویس فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات 2014 میلادی، هفته گذشته در مراسم اعطای جایزه نوبل کازوئو ایشی‌گورو، نویسنده انگلیسی ژاپنی تبار شرکت کرد.

پیتر انگلوند، دبیر دائمی آکادمی سوئد در سخنرانی خود درباره این نویسنده فرانسوی گفت: «هنر خاطره‌نویسی مودیانو، او را تبدیل به نویسنده‌ای ارزشمند در دوران معاصر کرده است و پرداختن به موضوعاتی چون هویت و از خودبیگانگی در زمان اشغال فرانسه توسط حزب نازی، از او نویسنده ای ساخته که امروز ما مفتخریم او را مارسل پروست زمانه خطاب کنیم.»

وی در ادامه افزود : «نوشته‌های مودیانو بسیار ساده و روان هستند و وقتی کتاب هایش را ورق می زنید، مودیانو را می‌بینید که با جملات کوتاه و صریح منظورش را بیان کرده و زیاد به حاشیه‌ نرفته است.»

مودیانو 72 ساله، پانزدهمین نویسنده فرانسوی است که توانست جایزه نقدی 700هزار پوندی (8میلیون کرون سوئد) آکادمی سوئد را کسب کند. پیش از او نویسندگانی چون آندره ژید، آلبر کامو و ژان پل سارتر این جایزه را کسب کرده بودند. پاتریک مودیانو هرچند در فرانسه از شهرت زیادی برخوردار است، اما به دلیل ترجمه‌ محدود آثارش به زبان های دیگر، وی نویسنده مشهوری در دیگر کشورهای جهان به حساب نمی آید.

علاوه بر آکادمی سوئد، مقامات فرانسوی نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای از پاتریک مودیانو تقدیر کردند.
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور پیشین فرانسه مودیانو را نویسنده‌ای ملی برای کشورش دانست و مانوئل والس، نخست وزیر پیشین فرانسه وی را پادشاه متن‌های کوتاه و مختصر خطاب کرد و او را استاد مسلم ادبیات دانست.

با وجود این بیانیه‌ها، خود مودیانو زیاد اهل رسانه و شهرت نیست و از او به عنوان خجالتی‌ترین نویسنده جهان یاد می‌شود. حتی گفته می شود آکادمی سوئدی نیز به سختی توانست با او تماس برقرار کند.

آنتونی گالیمارد، ناشر کتاب های مودیانو می گوید: «من همیشه با مودیانو از طریق تلفن صحبت می‌کنم. واقعاً متواضع است و شکسته نفسی می‌کند. ولی همیشه شاد و سرزنده است.»

اعلام نام پاتریک مودیانو به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2014 میلادی همراه با انتقادهایی نیز روبرو بود. خیلی از مقالات نوشته شده علیه این انتخاب، معتقد بودند که آکادمی سوئد بیشتر به مردان سفیدپوست اروپایی جایزه می‌دهد.

انگلوند در سخنرانی‌اش به این انتقادها نیز واکنش نشان داده و در پاسخ گفت: «البته می‌‌دانیم او سفیدپوست و اروپایی است، ولی باید گفت که نوشته‌های او عالی است و در این مورد بحثی وجود ندارد. ما بر اساس نظرات دیگران تصمیم نمی‌گیریم و تنها جایزه را به فرد شایسته می‌دهیم.»

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 884473

وب گردی

وب گردی