هزینه های آرامکو به ۴۱۴ میلیارد دلار افزایش می یابد

مدیر عامل آرامکو گفت: تا یک دهه آینده، هزینه های خود را در بخش های مختلف از جمله زیرساخت و حفاری به ۴۱۴ میلیارد دلار افزایش خواهیم داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امین ناصر، مدیر عامل شرکت دولتی نفت آرامکو عربستان سعودی گفت: این شرکت قصد دارد در راستای حرکت به سمت تجارت جدید و توسعه تجارت، هزینه های خود را در یک دهه آینده به ۴۱۴ میلیارد دلار در حوزه های مختلف از جمله زیرساخت و حفاری افزایش دهد.

این میزان هزینه کرد آرامکو در مقایسه با پیش بینی قبلی این شرکت در سال گذشته میلادی که اعلام شده بود تا سال ۲۰۲۵ میلادی در حدود ۳۳۴ میلیارد دلار هزینه های خود را افزایش خواهد داد، بیشتر است.

ناصر، در حاشیه کنفرانس صنعت با هدف ارتقاء پایه صنعتی و زیرساخت سهم بیشتر تولیدات داخلی عربستان در جمع خبرنگاران گفت: اکنون در بخش های مختلفی وارد شده ایم و برنامه آرامکو شامل ۱۳۴ میلیارد دلار هزینه در بخش حفاری و خدمات چاه های نفت و گاز و ۷۸ میلیارد دلار برای حفظ پتانسیل تولید نفت است؛ ضمن اینکه در حال حاضر دپارتمانی برای انرژی های تجدید پذیر به منظور توسعه پروژهای خورشیدی و بادی ایجاد کرده ایم.

مدیر عامل آرامکو گفت: در ماه گذشته میلادی قرارداد اولیه ای را به منظور ساخت یک مجموعه ای به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی با شرکت صنایع پایه عربستان سعودی که یک تولید کننده محصولات پتروشیمی است، امضاء کردیم.

گفته می شود که این پروژه بعنوان بزرگ ترین پروژه تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی در جهان و اولین مجموعه صنعتی با این رویکرد در عربستان سعودی است که در راستای تنوع بخشی به صادرات عربستان، به غیر از تمرکز بر روی صادرات نفت خام است.

پیش از این صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در ماه اکتبر اعلام کرده بود که برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط، ۱.۰۷ میلیارد دلار اختصاص خواهد داد.

همچنین شرکت آرامکو روز گذشته ۱۳ یادداشت تفاهم به ارزش ۶.۳ میلیارد ریال سعودی با شرکت های خارجی و محلی برای توسعه پایه صنعتی و افزایش بیشتر سهم تولید کالاهای داخلی، به امضاء رساند که از جمله شرکت های خارجی طرف این قرارداد را می تواند سینوپک چین، شرکت دالما گالف دریلینگ و شرکت ملی فناوری پترولیوم نام برد.

بر پایه این گزارش قرار است به زودی آرامکو بخشی از سهام اولیه خود را در یکی از معتبرترین بورس های جهان عرضه کند که از آن، بعنوان بالاترین سهم یک شرکت در تاریخ بورس یاد می شود.

منبع: مهر
401

کد خبر: 884508

وب گردی

وب گردی