امسال شاهد ارتقای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هستیم

ششمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در دو سانس «بخش پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» با حضور فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی پس از نشست پژوهشی در مورد این جشنواره گفت: در حوزه موسیقی دستگاهی تا سال گذشته اساسا جشنواره‌ای برای ارائه و ارزیابی وجود نداشت و جای خالی آن بشدت احساس می‌شد.خوشبختانه برگزاری این جشنواره در سال گذشته با اقبال علاقه مندان مواجه شد و امسال هم این اقبال چشمگیر است.

وی افزود: جشنواره دوم پیشرفتهای جدی نسبت به سال گذشته داشته و شاهد حضور سلائق متنوع در این جشنواره هستیم.امسال هم حضور اساتید به نام موسیقی دستگاهی را در شورای سیاستگذاری و در بخشهای جشنواره شاهدیم و هم بخش پژوهشی افزوده شده و مقالات بسیار خوبی در این چند روز ارائه شده است.در واقع از هر نظر امسال شاهد ارتقای جشنواره هستیم و این جشنواره جای خود را در میان جشنواره های دیگر موسیقی پیدا کرده است.

وی در مورد شورای سیاست‌گذاری گفت: اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره استادانی چون استاد مجید کیانی و استاد علی‌اکبر شکارچی را در کنار متفکران فعال نسل میانی ‌ که در جامعه موسیقی مقبولیت زیادی دارند را شامل است و به‌نوعی نقش راهبری را در امور کلی جشنواره برعهده دارد. همچنین بخش‌هایی از این وظیفه را شورای علمی برعهده گرفته است. امسال این شورا با حضور بزرگانی چون استاد داریوش طلایی و فرهیختگان دیگر این حوزه شکل گرفت.

وی توضیح داد: همانطور که میدانید تنوع دیدگاه در حوزه موسیقی دستگاهی وجود دارد و شورای سیاستگذاری ضمن تقریب این دیدگاهها درمورد اینکه جشنواره مثلا رقابتی برگزار شود یا نه؛ و یا در حوزه پژوهش چه مواردی اولویت دارد و اجراها به چه صورتی باشند تصمیم گیری کرد و جشنواره پس از آن کار خود را آغاز کرد

درششمین شب از این جشنواره در بخش پژوهشی احمد ایروانی، نوازنده و مدرس سنتور و دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی با موضوع مطالعه تحلیلی و تطبیقی گوشه آذربایجانی در پنج روایت از ردیف‌های موسیقی کلاسیک ایرانی را ارائه داد.

همچنین مهرداد میرزایی، نوازنده کمانچه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با موضوع بررسی ساختار ملودی در تصنیف «از خون جوانان وطن» اثر عارف قزوینی، و محمد انشایی، نوازنده کمانچه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی با موضوع نقش مستزاد در تصانیف دوره قاجار مقاله خود را ارائه دادند.

پس از ارائه مقالات، جلسه نقد و بررسی سه نشست پژوهشی این جشنواره با مدیریت استاد داریوش طلایی برگزار شد.

در ابتدا مریم قره‌سو، مدیر اجرایی بخش پژوهشی، خلاصه‌ای از این سه نشست را برای حاضرین شرح داد. سپس بابک خضرایی، عضو شورای پژوهشی جشنواره، به درخواست داریوش طلایی خلاصه‌ای از زندگینامه و آثار به‌جامانده از مهدیقلی هدایت و اهمیت بررسی آثار او را برای حاضرین بیان کرد.

داریوش طلایی در ادامه این نشست در مورد موضوعاتی که در دانشگاه کمتر به آن پرداخته شده مثل موسیقی دوران رادیو، موسیقی معاصر و موسیقی صد سال گذشته، و لزوم پژوهش در مورد آنها صحبت کرد. همچنین در مورد ضرورت تغییر نگاه در آنالیز ردیف موسیقی ایرانی و اهمیت بیش از حد به نام گوشه‌ها و نادیده‌گرفتن ایده‌های موسیقایی آنها تأکید کرد.

در ادامه، بابک خضرایی گفت: برخی از مهم‌ترین موضوعات تحقیق در موسیقی کلاسیک ایرانی عبارت‌اند از: شرح احوال، سیر تحولات و تاریخ تحلیلی، بنیان‌های نظری، مفاهیم و اصطلاحات، تجزیه و تحلیل آثار و رپرتوارها و نیز شیوه‌ها، سبک‌ها و مکاتب احتمالی در برابر پشتوانه غنی مدال و سنت‌های عالی آوازی و بیان ممتاز و منحصربه‌فرد این موسیقی، مسائلی چون مدون‌نبودن نظام متریک‌ریتمیک، موضوع فرم، بافت، سازبندی و نیز مسئله خلاقیت و راه‌های برون‌رفت از ورطه تکرار نیازمند کار و توجه جدی است.

وی شرح احوال موسیقیدانان را مهم قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین موسیقیدانان ایرانی، مثل سرورالملک، شرح احوال نداریم چه برسد به اینکه آثارشان را تحلیل کنیم. همچنین نیاز به تاریخ تحلیلی و مسائلی که باعث رونق و شکوفایی موسیقی شده است را مهم شمارد..

پس از بخش پژوهش، در سانس دوم اجراهای صحنه‌ای در سه بخش «تکنوازی»، «ساز و آواز»، و «گروه‌نوازی» برگزار شد.

در بخش تکنوازی، عماد حنیفه، نوازنده تار روی صحنه آمد و اجرایی چشمگیر در آواز بیات اصفهان به صورت بداهه کرد که مورد توجه و تشویق حاضرین قرار گرفت.

در بخش ساز و آواز، منصور جمعه‌زاده (آواز)، کیارش داوودی (سنتو)، و محمدکریم ابراهیمی (تنبک) برنامه‌ای در دستگاه همایون اجرا کردند. قطعاتی که در این بخش اجرا شد عبارت بودند از: پیش‌درآمد همایون اثر کیارش داوودی، سازوآواز با کلامی از فخرالدین عراقی، و تصنیف فریاد هجران با ملودی منصور جمعه‌زاده، تنظیم کیارش داوودی و کلام خواجوی کرمانی.

گروه میرزا عبدالله در بخش گروه‌نوازی اجرای هنرمندانه از خود ارائه داد به‌طوری که پس از اجرای هر قطعه مورد تشویق حاضرین قرار می‌گرفتند. این گروه به سرپرستی مازیار شاهی، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار اجرایی در مایه شور و دشتی ارائه داد. تصنیف‌های این برنامه همگی از ساخته‌های مازیار شاهی بود که به زیبایی هرچه تمام توسط گروه اجرا شد. اعضای گروه میرزاعبدالله عبارت بودند از : اوا اره‌سازان (عود)، حمیدرضا برزویی (تنبک)، میلاد داول (دف)، علیرضا دریایی (کمانچه)، مازیار شاهی (تار)، علیرضا گلبانگ (آواز)، هوشمند عبادی (نی)، یحیی علوی (سنتور)، محمد یوسفی (نی).

هفتمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در دو سانس و آئین اختتامیه این جشنواره جمعه 24 آذر ماه از ساعت ۸ شب در تالار رودکی با حضور اهالی موسیقی و علاقمندان برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 884552

وب گردی

وب گردی