رویکردها و محورهای برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران تشریح شد

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به رویکردها و محورهای برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران گفت: این برنامه برای دوره زمانی ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ و بر اساس اسناد و برنامه‌های بالادستی تهیه و تدوین خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، حجت‌الله میرزایی در همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران که صبح امروز با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و برخی از اعضای شورا (شهربانو امانی، زهرا صدراعظم نوری، افشین حبیب‌زاده، مرتضی الویری، محمد سالاری و حسن رسولی) در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد در خصوص رویکردهای برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران گفت: برنامه سوم حداکثر پایبندی به اصول متعارف برنامه‌ریزی یعنی آینده‌نگری و هم‌پیوندی، هماهنگی‌های افقی و عمودی، مشارکت و پشتیبانی معرفتی، دانشی و سازمانی، قابلیت یادگیری، انعطاف‌پذیری و برخورداری از سازوکارهای تداوم و ضمانت‌های اجرایی لازم را خواهد داشت.

میرزایی ادامه داد: برنامه سوم به طور منطقی هم برنامه توسعه شهر تهران است و هم برنامه اصلاحات ساختاری شهرداری تهران. برای اجرای موثر برنامه و تحقق اهداف، ناگزیر باید اصلاحات لازم در ساختار تشکیلات و سازماندهی منابع انسانی، نظام تامین مالی، نظام مدیریت و روش‌ها و فرآیندها و فناوری انجام ماموریت‌های شهرداری تهران فراهم شود و مهمتر از همه دامنه و اولویت‌بندی ماموریت‌ها و وظایف شهرداری و دامنه و نوع ابزارها و اختیارات بروشنی بازتعریف شود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ادامه داد: واقعیت تلخ و مهم آن است که هم نظام اقتصادی شهر تهران و هم نظام مدیریت شهری به شدت توسعه نیافته و ناکارآمد است.

وی ادامه داد: برنامه توسعه تجلی گفتمان غالب توسعه، تجلی توسعه‌یافتگی و کارآمدی جامعه مدنی، تجلی ساختار و کارکردهای بروکراتیک و نظام سیاستگذاری، تجلی تقسیم کار و همکاری میان سطوح مختلف ملی و محلی دولت، تجلی نظام حقوقی و قانونگذاری ملی و محلی و ابزار گفت‌وگو میان حاکمان و شهروندان و مسیر گفت‌وگو همکاری میان نخبگان و اندیشمندان با مدیریت شهری و فرصتی برای بازخوانی و بازتحلیل و واقعیت کنونی و نسبتی میان خود و محیط پیرامونی و مهم‌تر از همه فرصتی برای آموزش و توانمندسازی سازمانی و همگانی است.

وی گفت: برنامه سوم توسعه برای یک دوره زمانی 1398 - 1402 و بازخوانی و تمرکز بر اسناد بالادستی علمی از جمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه و طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران و سیاستهای ابلاغی شورای شهر تهران تهیه می‌شود و دوره زمانی تسریع و تصویب برنامه از ابتدای آذر 96 تا پایان مهر 97 پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برنامه سوم توسعه برنامه‌ای از سه سطح یکپارچگی یعنی یکپارچگی فضایی، یکپارچگی موضوعی و یکپارچگی ذینفعان برخوردار خواهد بود. یعنی برخوردار از پیوستار فضایی از کلانشهر تا محلات شهری است و در 3 سطح راهبردی برای کلانشهر تهران، راهبردی عملیاتی برای مناطق و عملیاتی برای محلات تدوین می‌شود و بدیهی است که در سلسله مناطق فضایی با حرکت به سطوح پایین‌تر یکپارچگی افقی و سطوح و میزان مشارکت فزاینده و موثر باشد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ادامه داد: برای تعیین اهداف و راهبردها سازوکارهای لازم ایجاد شده که هم روندهای مسلط فراملی و هم ملی و فراشهری در حوزه‌های علم و فناوری، زیست محیطی، سیاسی و اجتماعی و جمعیتی، مالی و اقتصادی و مزیت‌های ممکن و قابل آفرینش مورد توجه قرار گیرد.

701

کد خبر: 884557

وب گردی

وب گردی