افتتاح کارخانه قند شمال خوزستان در شوش بعد از ۱۵ سال تعطیلی

کارخانه قند شمال خوزستان در شهرستان شوش بعد از ۱۵ سال تعطیلی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز، امروز پنج‌شنبه، کارخانه قند شمال خوزستان در شهرستان شوش با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، سرپرست فرمانداری شوش، مدیران شرکت و جمعی دیگر از مسئولان استانی و محلی افتتاح شد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در آئین افتتاح کارخانه قند شمال خوزستان اظهار داشت: با تلاش دولت یازدهم چرخ تولید شکر در کارخانه قند شمال خوزستان در شوش پس از یک دهه توقف به چرخش درآمده است.

نیروهای بومی به کارگیری شوند

وی گفت: بازسازی و راه اندازی مجدد کارخانه قند شمال خوزستان از جمله مطالبات جدی مردم منطقه بوده که در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفت.

استاندار خوزستان تصریح کرد: باتلاش دولت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتبارات مورد نیاز به بازسازی این کارخانه اختصاص یافت تا خواست مردم شوش محقق شود.

شریعتی افزود: افرادی که قرار است در این کارخانه به کار گرفته شوند حتما باید بومی باشند و حداکثر افراد غیر بومی نباید از پنج درصد کل نیروها بیشتر باشند اما باید تلاش کنند 100 درصد نیروهای این شرکت بومی باشند.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در آئین کارخانه قند شوش اظهار داشت: کشت چغندر قند به عنوان یک محصول استراتژیک در تامین شکر کشور و ایجاد تناوب زراعی در زمین‌های کشاورزی منطقه حائز اهمیت است.

تحقق یک آرزوی دیرینه مردم شوش

وی گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول در منطقه به دلیل اهمال و سهل‌انگاری در سنوات گذشته تعطیل و بار سنگین بیکاری در منطقه افزوده شد.

نائب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجدد شرکت قند شوش افزود: امروز یک آرزوی دیرینه به تحقق پیوست و این برای مردم شوش یک روز تاریخی و به یاد ماندنی به شمار می‌رود.

نوری گفت: شرکت به همت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه با تامین اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها راه اندازی شد.

نماینده مردم شوش بیان کرد: برای تامین نیروهای متخصص در رشته‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی، از ظرفیت جوانان شهرستان شوش استفاده شود.

تاریخچه کارخانه قند شوش

به گزاش تسنیم، کارخانه قند شوش در سال 1354 تاسیس و در سال 1363 به بهره برداری رسید. این کارخانه پس از دو دهه فعالیت و در حالی که عنوان بزرگترین کارخانه قند خاورمیانه را یدک می‌کشید، در سال 1382 به دلایلی ورشکسته شد.

تعطیلی این کارخانه بزرگ تولید شکر در شوش علاوه بر تشدید بیکاری در شمال خوزستان، موجب توقف کشت محصول چغندرقند در استان برای بیش از یک دهه شد.

سالها بعد با پیگیری‌های نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی و همراه کردن دولت با استفاده از قانون حمایت از صنایع ورشکسته، عملیات احیا و بازسازی این کارخانه آغاز شد.اکنون پس از گذشت 15 سال کارخانه قند شوش مجدد راه‌اندازی شد.

شهرستان شوش در شمال خوزستان با وجود صنایع بزرگی چون کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، کاغذ پارس هفت تپه و حریر خوزستان همچنین تولید 1،8 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی یکی از قطب بزرگ کشاورزی و صنعتی در استان است.

901

کد خبر: 884631

وب گردی

وب گردی