کالای متروکه چیست؟

چنانچه از تاریخ ورود کالا به گمرک بیش از 4 ماه بگذرد و کالا از گمرک ترخیص نگردد، کالا متروکه نامیده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ چنانچه از تاریخ ورود کالا به گمرک بیش از 4 ماه بگذرد و کالا از گمرک ترخیص نگردد و یا صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا مراجعه ننماید ،کالا متروکه نامیده می شود.

در فرودگاه های کشور پس از دو ماه و در سایر اماکن گمرکی پس از چهارماه توقف از تاریخ صدور اولین قبض انبار ، کالا متروکه می‌گردد . بعد از این مدت با موافقت گمرک تا چهارماه دیگر (در گمرکات زمینی و دریائی) و تا 2 ماه دیگر در گمرکات فرودگاهی قابل تمدید می‌باشد .

بر اساس این گزارش کالایی که ظرف مهلت قانونی از گمرک خارج و ترخیص نشودکالای متروکه است و در این مورد تفاوتی بین کالاهای وارداتی و صادراتی اعم از قطعی و موقت وجود ندارد.

به طور کلی کالاهای متروکه کالاهایی است که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد و یا اگر مراجعه نموده در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد و یا به علت عدم ارائه مجوزهای خاص موردنیاز ، کالا متروکه شده باشد .

یکی از دلایل متروکه شدن کالاهای وارداتی کمبود نقدینگی صاحبان کالا است ،همچنین در محموله های هوایی مهلت متروکه شدم کالا 70 روز از تاریخ ورود کالا به گمرک است.

بر اساس این گزارش کالایی که متروکه می شود تاریخ متروکه شدن و فروش آن در قبض انبار ثبت می شود.

حداکثر مدت توقف هر کالا از تاریخ مانیفست یا اظهارنامه اجمالی برای واردات و صادرات و ترانزیت چهار ماه خواهد بود و در صورتی که برای انجام تشریفات قطعی گمرکی اقدام نشود کالا متروکه تلقی می گردد.

گفتنی است برای موسات تولیدی این مهلت محدود به 4 ماه نیست و گمرک مجاز است برای مدت متناسب که لازم بداند آن را تمدید کند.

یکی دیگر از عوامل متروکه شدن کالاهای وارداتی عدم تایید بهداشت و استاندارد است.

کالای متروکه به تشخیص گمرک به یکی از طرق حراج ،مزایده کتبی و خرده فروشی فروخته خواهد شد.

لازم به ذکر است که کالای متروکه و کالای ضبطی به گمرک،توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به عنوان مسئول فروش کالای متروکه به فروش می رسد.سپس گمرک پس از کسر هزینه های خود شامل حمل و بیمه و هزینه هایی که به ورود قطعی آن کالا تعلق می گرفته بقیه را سپرده می کند تا صاحب کالا ظرف مدت دو سال با ارائه اسناد برای دریافت آن بیاید.

در مزایده کالای متروکه خود صاحب کالا هم می تواند حضور داشته باشد .صاحب کالا جهت انجام تشریفات قطعی گمرکی و ترخیص کالای خود و ارائه اظهارنامه و پرداخت کلیه وجوه متعلقه فقط تا قبل از فروش توسط سازمان اموال تملیکی فرصت دارد.

پرداخت مازاد حاصل از فروش کالای متروکه به صاحب کالا مستلزم ارائه ترخیصیه شرکت حمل و نقل مربوطه است.

همچنین هزینه های انجام خدمات و سایر هزینه های کالا متروکه به هنگام خروج از اماکن گمرکی توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی پرداخت می گردد.

گفتنی است سرویس انبار هر یک از ادارات گمرک در پایان هر هفته باید مقدار و نوع کالایی که مدت توقف مجاز آن سپری شده را اعلام کند.

همچنبن اگر کالای متروکه از نوع کالاهای ممنوعه باشد ارزیابان بلافاصله می توانند صورتجلسه ضبطی برای آن تنظیم کنند.

401

کد خبر: 884649

وب گردی

وب گردی