استانی شدن بودجه آموزش وپرورش و بنیادشهید مشکلات جدی ایجاد می کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به حجم بالای دیون آموزش و پرورش و بنیاد شهید، استانی شدن اعتبارات هزینه ای این دو نهاد بارسنگینی بر دوش استان ها گذاشته و مشکلات جدی ایجاد می کند.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر کریمی با اشاره به جلسه بررسی وضعیت اعتبارات استان مرکزی در بودجه سال ۹۷ که با حضور نمایندگان استان و استاندار با نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: درآمدهای استان مرکزی طی سال های اخیر همواره با رشد روبرو بوده و این درآمدها گاهی سالانه تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس افزود: امسال بودجه تملک دارایی های سرمایه ای استان ۱۱ درصد کاهش یافته اما باز هم درآمدهای استان دو درصد رشد داشته که عمدتا از ناحیه مالیات است و این مساله بر واحدهای صنعتی و تولیدی فشار وارد می کند.

کریمی بیان کرد: با توجه به رشد بی رویه ای که در درآمدهای استان در سال های اخیر وجود داشته در حال حاضر دیگر قادر به محقق کردن درآمدهای مذکور نیستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سال گذشته در لایحه بودجه ۳۰ درصد رشد بودجه برای استان مرکزی درنظر گرفته شده بود که با تغییرات در مراحل بعدی به کمتر از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی خاطرنشان ساخت: در رابطه با تخصیص درآمدهای نفت به برخی استان ها، این مساله عادلانه صورت نگرفته و استان هایی از محل این بودجه دارند استفاده می کنند که به لحاظ جمعیت و... کشش جذب این حجم زیاد اعتبارات را ندارند و درآمدهای آنها حتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد رشد پیدا کرده است، باید فرمول عادلانه تری برای این مساله درنظر گرفته شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: در رابطه با استانی شدن اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش و بنیاد شهید نیز دغدغه جدی وجود دارد، در حال حاضر این دو سازمان با حجم بالایی از دیون مواجه هستند که بار سنگینی را بر دوش استان می گذارد و موجب به وجود آمدن بحران در استان ها می شود.

کریمی اضافه کرد: در زمینه اعتبارات تخصیصی سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان، بایستی تامین اعتبار برای چند پروژه از جمله طرح های راهسازی و بهداشت و درمان در دستور کار قرار گیرد.

وی عنوان کرد: موضوع اتوبان جدیدی که از سمت تهران به سمت ساوه، تفرش، آشتیان و نهایتا اراک می رسد تقاضا داریم در جلسه ویژه ای توجیهات اجرای این طرح بررسی شود اما به نظر می رسد که اجرای آن چندان ضروری نیست و این بودجه در حوزه دیگری می تواند به کار گرفته شود.

منبع: مهر

901

کد خبر: 884696

وب گردی

وب گردی