استاد فلسفه استرالیا کتابی از کیارستمی نوشت

کتاب «عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» نوشتۀ مَتیو اَبوت به تازگی، با ترجمه صالح نجفی راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» نوشتۀ مَتیو اَبوت، استاد فلسفه دانشگاه فدراتیو استرالیا، در سال 2017 میلادی به زبان اصلی منتشر شده، و صالح نجفی آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب کمتر از یک هفته است توسط نشر لِگا راونه بازار شده است.

صالح نجفی، مترجم کتاب، می نویسد: «دربارۀ کیارستمی کم ننوشته‌اند اما این کتاب به یک لحاظ کم‌نظیر است. عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه درست به همان اندازه که دربارۀ سینمای کیارستمی‌ست دربارۀ فیلم به مثابۀ فلسفه هم هست. نویسنده نقطۀ عطف فلسفی سینمای کیارستمی را فصل پایانیِ حیرت‌آور طعم گیلاس می‌داند و از همین رو سینمای او را از باد ما را خواهد برد به بعد بازخوانی می‌کند. باد او را با خود برده است ولی سؤال‌هایی که در فیلم‌های او مطرح شده‌اند هنوز زنده‌اند.»

کتاب «عباس کیارستمی و فیلم ـ فلسفه» به یاری وارسی سینمای عباس کیارستمی، فیلم ـ فلسفه‌ای نو و قدرتمند عرضه می‌کند. مَتیو اَبوت نشان می‌دهد فیلم‌های کیارستمی تفکرِ سینمایی را به میدان عمل می‌آورند. فیلم‌های او صرفاً گزارش مصور بعضی ایده‌های ازپیش موجود فلسفی نیستند بلکه در عمل کار فلسفی می‌کنند، نوعی فعالیت واقعی فلسفی.

رابرت سینربرینک، استاد دانشگاه مک کواری، دربارۀ این کتاب می نویسد: «عباس کیارستمی و فیلم ـ ‌فلسفه پژوهشی است روشنگر و تأثیرگذار دربارۀ یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای جهان. اَبوت نه‌تنها کارهای کیارستمی را با باریک‌بینی و موشکافی می‌کاود بلکه گامی پرقدرت و بدیع در مسیر بحث‌های مربوط به اهمیت و معنای فلسفی سینما ـ یعنی، ایدۀ «فیلم به مثابۀ فلسفه» ـ برمی‌دارد. خواندن این کتاب برای هرکس که دغدغۀ فیلم، فلسفه و سینماهای جهان دارد واجب است.»

کتاب «عباس کیارستمی و فیلم-فلسفه» نوشته مَتیواَبوت با ترجمه صالح نجفی در 288 صفحه با قیمت ٢٥٠٠٠ تومان توسط نشر لِگا منتشر شد.

502

کد خبر: 884741

وب گردی

وب گردی