دانشگاه اختراعات

17 اختراع علمی و پژوهشی از سوی دانشجویان و استادان این دانشگاه از سال 86 تاکنون به ثبت رسیده است و همه توانسته‌اند به بازارهای صنعتی و تجاری راه یابند.

به گزارش ایسکانیوز،بسیاری از شما دوره‌ای را به یاد می‌آورید که به دنبال اطلاعاتی از دانشگاه‌های مختلف بوده‌اید تا دست به بهترین انتخاب بزنید؛ انتخابی که هم در دوره‌ دانشجویی از امکانات آن استفاده کنید و هم در پایان اندوخته‌ای علمی و مهارتی از آن دانشگاه برگرفته باشید و با اعتمادبه‌نفس و رزومه‌ای قوی وارد مدارج دیگر علمی یا بازار کار و شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر شوید.
این هفته به معرفی دانشگاهی خواهیم پرداخت که در شرق استان سمنان و در شهرستان شاهرود واقع شده است. واحد آزاد شاهرود جزء دانشگاه‌هایی است که فضایی خوب برای پیگیری اختراعات و طرح‌های پژوهشی دارد.

از تاسیس تا به ‌حال

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال ۱۳۶۱ همزمان با تاسیس ۱۴واحد به عنوان نخستین دانشگاه آزاد اسلامی با پذیرش ۶۰ دانشجو در سه رشته برق، مکانیک و ریاضی (در مقاطع کاردانی) در شهر شاهرود در استان سمنان تاسیس شد. درسال ۱۳۶۹ علاوه‌بر افزایش رشته‌های تحصیلی، تعداد دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و فضاهای مورد‌نیاز آموزشی و اداری نیز افزایش یافت. پس از آن به‌تدریج بخش‌های مختلف همچون کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، فضاهای ورزشی، سلف‌سرویس و فضاهای آموزشی احداث شد و گسترش یافت. هم‌اکنون این دانشگاه با بیش از ۲۸۰ نفر عضو هیات‌علمی و ۱۷۸ رشته تحصیلی در مقاطع تحصیلی یکی از دانشگاه‌های فعال منطقه است.

مدارس سما

حوزه معاونت سمای دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در راستای اهداف ذیل در سال 78 با تاسیس دبیرستان آغاز به کار کرد و تاکنون نیز به‌عنوان یکی از مراکز مهم علمی در سطح شهرستان شاهرود محسوب می‌شود که گواه آن قبولی دانش‌آموزان با رتبه‌های یک و دورقمی در کنکور سراسری بوده است. پیش‌دبستانی مستقل دخترانه و پسرانه نیز در سال 91 و مدرسه ابتدایی پسرانه در سال 92 تاسیس شده است.

همچنین آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما در سال 1383 با همت دانشگاه آزاد اسلامی در رشته ساختمان آغاز به کار کرد. هم‌اکنون تعداد رشته‌های آموزشکده 9 رشته است که با هدف تربیت تکنسین‌های ماهر برای ورود به بازار کار تاسیس شده است.

بیمارستان خاتم‌الانبیا

این بیمارستان دارای 96 تختخواب فعال و مصوب است و با هفت بخش تخصصی بستری و 13 بخش تخصصی پاراکلینیکی به بیماران و مراجعان ارائه خدمت می‌کند.

زمین این بیمارستان 72هزار مترمربع مساحت و زیربنای آن 11هزار مترمربع است.

این مرکز با خدمت‌رسانی به مراجعان سرپایی و بستری در سرویس داخلی، جراحی، اطفال، مغز و اعصاب، ICU، CCU، قلب و... شهرهای مجاور را تحت‌پوشش قرار داده و تنها بیمارستان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در استان سمنان است که با توجه به ظرفیت موجود و تعیین‌شده از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، برای تحصیل و فراگیری دانش پزشکی و پیراپزشکی پذیرش می‌دهد.

دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی 22 بهمن ماه 67 شروع به کار کرد و با الطاف بیکران الهی و با حمایت بی‌دریغ مردم و پشتیبانی‌های مقامات علمی فرهنگی کشور و بالاخص ارشادات و راهنمایی‌های هیات‌های بازدید‌کننده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گام‌های بلندی در جهت نیل به آرمان‌های آموزشی ایران برداشته است و تاکنون حدود 30 نفر در دوره تخصص از این واحد قبول شده‌اند. تاریخ 4/7/74 دوره علوم پایه و 26/11/82 دوره بالینی این واحد مورد تصویب قرار گرفته است.
این دانشکده با دارابودن بیمارستان آموزشی خاتم‌الانبیا امکانات بیشتری را برای آموزش به فراگیران و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی خود فراهم کرده است.

دانشکده علوم انسانی

دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، در سال 1389 به صورت رسمی از سوی شورای گسترش آموزش عالی کشور مصوب شد. دانشکده علوم انسانی درحال حاضر دارای 8 رشته- گرایش در مقطع دکتری تخصصی، 17 گرایش در مقطع کارشناسی‌ارشد، 9 گرایش در مقطع کارشناسی و 2 رشته در مقطع کاردانی است. این دانشکده برای تحقق اهداف آموزشی خود از 50 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت برخوردار است و تعداد دانشجویان درحال تحصیل دانشکده نیز حدود 4200 نفر است.

این دانشکده در ساختمانی سه طبقه برای انجام امور اداری و آموزشی واقع شده است. تمام امور رشته‌های علوم انسانی در این دانشکده به انجام می‌رسد.

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال 1392 راه‌اندازی شد. این دانشکده با دارا بودن بیش از 1200 دانشجو در مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی‌ارشد، کارشناسی و کاردانی در 13 گرایش مختلف برق و کامپیوتر و استفاده از حدود 30 عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت و برخورداری از حدود 20 آزمایشگاه تخصصی جزء بهترین دانشکده‌های مهندسی برق منطقه به حساب می‌آید.

برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری رباتیک لیگ ربات‌های مسیریاب پیشرفته سرعتی، برگزاری بازدیدهای علمی -پژوهشی، راه‌اندازی انجمن‌های علمی برق و کامپیوتر و... ازجمله اقدامات صورت گرفته در این دانشکده است.

دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم پایه در سال 87 فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرد. درحال حاضر این دانشکده دارای 10رشته اصلی و 50 هیات‌علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و مدعو است. این دانشکده شامل 7500متر مربع فضای آموزشی مشتمل بر 28 کلاس، کتابخانه تخصصی با دو سالن مطالعه مجزا، دو سایت کامپیوتر مختص اساتید و دانشجویان، دو دفتر مجله و یک سالن کنفرانس بوده و تاکنون 11600 نفر از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند. امکانات این دانشکده شامل: کتابخانه‌ غنی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز به پیشرفته‌ترین ابزارهای آموزشی و تحقیقاتی و نظام خدمات آموزشی آنلاین برای دانشجویان ا ست که زمینه‌های لازم را برای آنان فراهم می‌سازد تا دوران دانشجویی خود را در محیطی آرام، بگذرانند.

دانشکده فنی و مهندسی

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال 1389 با 11 رشته تحصیلی فعالیت خود را آغاز کرد. این درحالی است که امروز این دانشکده با داشتن 53 عضو هیات‌علمی فعال و دایر کردن رشته‌های مختلف در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری از پتانسیل علمی تحقیقاتی مناسبی برخوردار است. هم‌اکنون 261 دانشجوی کاردانی، 1462 دانشجوی کارشناسی، 964 دانشجوی کارشناسی‌ارشد و یک دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند. این دانشکده هم‌اکنون از خدمات آزمایشگاهی- کارگاهی در قالب 8 آزمایشگاه، 7 کارگاه و 12 آتلیه معماری مستقل بهره می‌برد و همه این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها درحال خدمات‌رسانی به دانشگاهیان هستند.

عضو تیم ملی بدمینتون ایران:

افتخار می‌کنم دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستم

الناز فیض‌منش، دانشجوی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود است که به تیم ملی بدمینتون ایران دعوت شده است. او دارنده چندین مقام کشوری در این رشته است و به اینکه دانشجوی دانشگاه آزاد است افتخار می‌کند. در ادامه صحبت‌های او را در گفت‌و‌گوی کوتاه با ما می‌خوانید. «الان 6 سال است که عضو تیم ملی هستم. خدا را شکر که توانستم روزبه‌روز پیشرفت و موفقیت‌های بیشتری را در این راه کسب کنم. در رشته تربیت‌بدنی مقطع کارشناسی مشغول تحصیل در این دانشگاه هستم. شاهرود الان 6 بازیکن تیم ملی دارد که دو نفر از آنها دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود هستند. ما 6 سال است که در لیگ برتر بازی می‌کنیم و فقط همین امسال بود که شهرداری شاهرود اسپانسری ما را پذیرفت. در سطح بین‌المللی من مدال ندارم ولی در سطح کشوری آخرین مقامی که کسب کرده‌ام مقام سوم رتبه‌بندی کشوری در سال 96 است. در سال 95 هم مقام سوم کشوری را کسب کرده‌ام. سال 94 مقام اول جوانان کشوری را داشتم و مقام سوم بزرگسالان کشور. در دوره جوانان و نوجوانان همیشه در کشور مقام اول را داشته‌ام. تصمیم قطعی‌ام برای رفتن به رشته تربیت بدنی را از زمانی که در دبیرستان و در رشته تجربی مشغول به تحصیل بودم گرفتم. قصد داشتم رشته تربیت‌بدنی را در دانشگاه ادامه دهم. هدف نهایی‌ام هم این است که در این رشته فعالیت کنم و آن را ادامه دهم. شاید بازیکنان کشورهای دیگر از حجاب ما تعجب کنند؛ اماخودم هیچ احساس بدی نسبت به این قضیه ندارم و حتی یک حس لذت‌بخشی دارم که در مقابل یک بازیکن بدون حجاب بازی می‌کنم. وقتی در مقابلش به برد دست پیدا می‌کنم حس خیلی قشنگی دارم و شاید به‌نوعی به حریف خود با این کار الگو هم می‌دهم.»

17 اختراع حاصل کار محققان دانشگاه آزاد اسلامی

17 اختراع علمی و پژوهشی از سوی دانشجویان و استادان این دانشگاه از سال 86 تاکنون به ثبت رسیده است و همه توانسته‌اند به بازارهای صنعتی و تجاری راه یابند.

این اختراعات همگی کاربردی بوده و اکنون درحال استفاده در جامعه است. سیاست این واحد دانشگاهی بر تولید علم و تجاری‌سازی آن و نیز سمت‌وسو دادن به دانشجویان و اعضای هیات‌علمی برای ثبت اختراعات در راستای رشد و شکوفایی علمی جامعه است و افرادی که مایل به حرکت در این مسیر باشند به‌طور همه‌جانبه از سوی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه حمایت می‌شوند. تقریبا 100درصد اختراعات یادشده در حوزه فنی و مهندسی به ثبت رسیده است و به نظر می‌رسد در سایر شاخه‌ها نیز باید استادان و دانشجویان همت و فعالیت بیشتری کنند.

وجود دانشکده پزشکی و در کنار آن بیمارستان یک‌صد تختخوابی این دانشگاه از عناصر مهم در حوزه پژوهش است.

این دانشگاه آماده است تا محققانی که در خارج از این مجموعه علمی نیز طرح‌هایی را برای عملی شدن در جامعه دارند، کمک و یاری و در آن مشارکت کنند.

منبع:فرهیختگان

204

کد خبر: 884806

وب گردی

وب گردی