گابیون چیست؟

گابیون سبدها یا توری های فلزی ضد زنگ و محکمی است که با قلوه سنگ های رودخانه های پرشده اند و بجای نرده و حصار یا دیوار استفاده می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مواد و مصالح امروزی ترکیبی از تکنولوژی با مواد و مصالح قدیمی بوده که هر یک به شیوه‌ای خاص مورداستفاده قرار می‌گرفتند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از همان مصالح قدیمی در شکلی دیگر و به‌صورت هوشمندانه‌تر استفاده می‌شود که گابیون نمونه‌ای از این مورد است.

توری گابیون به توری سنگی و سبد های سیمی پر از مصالح سنگی گفته می شود که بیشتر در زمینه های مختلف عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد و این سبد ها با به هم پیوستن و در کنار هم قرار گرفتن، سازه هایی با ابعاد بزرگ را تشکیل می دهند.

با توجه به کاربرد توری های گابیون، بایستی آن را از جنبه های مختلفی از قبیل شکل پذیری، استحکام، طراحی و محاسبه سازه ها مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و از لحاظ اقتصادی سازه های گابیون بسیار ارزانتر از سازه های مشابه است.

توری های گابیون بیشتر در سدسازی، جاده سازی، ایجاد دیوارهای محافظ و حائل و نیز، کف آبراهه ها کاربرد زیادی دارد و البته به عنوان فنس و حصار نیز قابل استفاده است.

گابیون نیز یکی از محصولات قدیمی است که از دوران قدیم به‌جای مانده و هم‌ اکنون در چند تغییر کوچک نیز با همان کاربری قدیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در مصر باستان نیز برای پیشگیری از خسارات طغیان رود نیل، از چوب قفسه هایی ساخته و پس از استقرار آن در حاشیه ی رودخانه ها، در فصل کم آبی آن ها را از سنگ پر می کردند تا هنگام طغیان آب ، مانع پیشروی آب و خسارت ناشی از آن شود و یا آن را به حداقل برساند که این روش هم اکنون در بیشتر نقاط دنیا و از جمله در مزارع برنج حاشیه ی رودخانه ها در شمال ایران رایج است.

در قدیم نیز تورسنگ را به شکل سبد استوانه‌ای شکل بدون ته می‌ساختند که از خاک پر کرده و برای جان‌پناه بکار می‌بردند . در قدیم به این کار سَلّه‌اندازی نیز می‌گفتند . سله واژه‌ای بود که برای زنبیلها و سبدهای بزرگ به‌کار می‌رفت .

مشخصات فنی گابیون عبارت است از:
1- نوع مفتول گالوانیزه گرم است.
2- قطر مفتول: نمره 2.5 تا 4 میلی متر.
3- چشمه: چشمه های گابیون به صورت شش ضلعی بوده و در اندازه های 8*8 -8*10-10*12 و ... تولید می شود.

401

کد خبر: 884822

وب گردی

وب گردی