کاهش بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۷ صحت ندارد/افزایش بودجه سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه

بر اساس لایحه دولت بودجه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی برای سال 97 در مقایسه با سال گذشته ۱۳.۲۷ درصد رشد داشته است و این رشد در برخی از دانشگاه‌های بزرگ بین 12 تا 16 درصد و برای دانشگاه‌های کوچک و متوسط نیز به بیش از 20 درصد نیز رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ اوایل هفته گذشته رییس جمهور با ارائه لایحه بودجه سال 97 به مجلس شورای اسلامی درآمدها و هزینه‌های دولت در طول یک سال را پیش‌بینی کرد تا مجلس در خصوص دخل و خرج یک سال سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور تصمیم گیری کند، بر اساس بخشی از این لایحه منابع عمومی بودجه 368 هزار میلیارد تومان و درآمدهای مالیاتی و گمرکی و سایر 193 هزار میلیارد تومان است. اما یکی از مهم‌ترین بخش های لایحه بودجه سال 97 را منابع مالی تخصیص یافته به جامعه علمی و به ویژه دانشگاه های کشور در بر می‌گیرد، دانشگاه هایی که در رقابت با مراکز علمی منطقه و جهان کار سختی در پیش دارند و برای اجرای طرح های توسعه ای خود نیازمند منابع مالی فراوان هستند به همین دلیل بودجه بخش دانشگاه‌ها و مراکز علمی توجه عمومی را به خود جلب کرد و عده ای انتقاد کردند که بودجه این مراکز برای سال آینده کاهش داشته است. این در حالی است که لایحه بودجه 97 نشان می دهد سهم وزارت علوم و دانشگاه‌های تابعه از بودجه سال آینده در مقایسه سال گذشته با ۱۳.۲۷ درصد رشد داشته است و این رشد در برخی از دانشگاه‌های بزرگ بین 12 تا 16 درصد و برای دانشگاه‌های کوچک و متوسط نیز به بیش از 20 درصد نیز رسیده است.

در این راستا حسین عسکریان ابیانه معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از افزایش بیش از ۱۳ درصدی بودجه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها خبر داد و گفت: در لایحه بودجه دولت، بودجه دانشگاه‌ها ۱۳.۲۷ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است،‌ اما با توجه به اینکه وظایف این مراکز علاوه بر آموزش و پژوهش ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین است، انتظار می‌رفت سقف بودجه این مراکز برای سال آینده ۲۰ تا ۲۲ درصد افزایش پیدا کند.

او همچنین به بودجه‌بندی مبتنی بر عملکرد دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: از تعداد ۵۰ دانشگاه تعداد ۳۰ دانشگاه در مرحله اول و ۳۰ دانشگاه در مرحله دوم برای سال جاری از بودجه مبتنی بر عملکرد که یک روش علمی اثبات شده است، استفاده کردند که باید از روسای دانشگاه‌ها بابت همکاری در این زمینه تشکر کرده و سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور نیز از این حرکت دانشگاه‌ها استقبال کرده است، ضمن اینکه بودجه‌بندی مبتنی بر عملکرد ارتباطی به تخصیص بودجه دانشگاه‌ها ندارد.

عسکریان خاطر نشان کرد: اعتباری که برای دانشگاه و مراکز پژوهشگاه‌ها برای سال ۹۷ در نظر گرفته شده است، یک بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه افزایش بودجه دانشگاه‌ها برای سال ۹۷ تنها مختص به دانشگاه‌های بزرگ نبوده، گفت: حتی دانشگاه‌های متوسط و کوچک نیز برای سال ۹۷ با افزایش بودجه مواجه شده اند که گاهی این افزایش برای برخی دانشگاه‌های متوسط به ۲۰ درصد هم می‌رسید. در واقع یک مدل بودجه‌بندی وجود دارد که براساس آن بودجه دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بنابراین برای سال آینده بودجه دانشگاه ها تا ۱۶ درصد و حتی برخی دانشگاه‌های متوسط و کوچک نیز تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

عسکریان ابیانه با تاکید بر اینکه کاهش بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۷ صحت ندارد، اظهار کرد: بودجه سال ۹۶ در دو مرحله یعنی در دولت و مجلس رشد داشته است که البته امیدوار هستیم در مرحله دوم این افزایش اتفاق بیفتد. بنابراین افرادی که انتقاد به بودجه آموزش عالی سال آینده دارند، به این دلیل است که انتظار آن‌ها از آموزش عالی بیش از بودجه فعلی است و ما خود نیز تصور می‌کردیم حداقل رشد ۲۲ درصدی در بودجه دانشگاه‌ها را برای سال ۹۷ داشتیم.

او تخصیص به موقع بودجه را مهم تر از افزایش بودجه دانست و گفت: متاسفانه ۱۴ درصد از تخصیص‌های دانشگاه‌ها برای سال جاری تاکنون تحقق پیدا نکرده و تنها ۵۱.۳ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است، در صورتی که این تخصیص باید ۶۵ درصد می‌رسید و در آذر ماه نیز با تخصیص بودجه‌ها باید تا ۷۵ درصد صورت می‌گرفت.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور باید وضعیت تخصیص بودجه‌ها را جبران کند، چرا که اگر هر چه زودتر این اتفاق نیفتد دانشگاه‌ها دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم درخصوص بودجه سال آینده سازمان زیر مجموعه خود، اظهار کرد:‌ بودجه سازمان امور دانشجویان برای امور اجرایی و پشتیبانی دانشجویی بر اساس لایحه بودجه دولت در سال 97 با 10 درصد رشد مواجه بوده است.

او در ادامه از افزایش 20 درصدی اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سال 97 خبر داد و گفت: اعتبارات عمومی صندوق رفاه بر اساس لایحه بودجه دولت 20 درصد افزایش داشته که با افزایش درآمدها مجموعا این صندوق در سال آینده 645 میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

رییس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد:‌ با توجه به افزایش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، این صندوق باید بتواند میزان خدمات دانشجویی و رفاهی را ارتقاء دهد. خوشبختانه تبصره‌ای در لایحه بودجه برای کمک به ساخت خوابگاه‌ها و خوابگاه‌های متاهلی پیش‌بینی شده که این تبصره می‌تواند کمک کند تا بتوانیم مقدمات کارهایی را که شروع کرده‌ایم در سال‌آینده درقالب اجرایی پوشش بدهیم.

افزایش 16 درصدی بودجه دانشگاه‌های بزرگ

همچنین سیداحمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیربا اشاره به رشد بودجه‌ای دانشگاه‌ها در سال 97، تصریح کرد: خوشبختانه بودجه دانشگاه‌ها برای سال آینده رشد قابل توجهی داشته است و برخلاف اظهاراتی که صورت می‌گیرد، دولت بودجه جاری دانشگاه‌های بزرگ را 12 تا 14 درصد افزایش داده است.

او خاطر نشان کرد: آنچه در بحث بودجه دانشگاه‌ها مهم است، این است که تصویب بودجه با تخصیص بودجه کاملا متفاوت است. متاسفانه چالشی که دانشگاه‌ها در حال حاضر با آن مواجه هستند، این است که دولت بودجه این مراکز را تصویب می‌کند، اما تخصیص‌ها از سوی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور به موقع صورت نمی‌گیرد و این وضعیت دانشگاه‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

معتمدی خاطر نشان کرد: وضعیت تخصیص بودجه سال جاری اصلا مناسب نبود، بطوری که در ماه‌های اخیر وضعیت پرداخت بودجه‌ها،‌ دانشگاه‌ها را دچار چالش جدی کرده است.

بودجه سازمان سنجش در سال 97

همچنین خدایی رییس سازمان سنجش از افزایش بودجه این سازمان برای سال آینده خبر داد و افزود: بر اساس لایحه دولت بودجه 97 سازمان سنجش آموزش کشور برای تامین هزینه‌های کنکور و آزمون‌ها 130 میلیارد تومان پیش بینی شده و این رقم در مقایسه با سال گذشته که 128 میلیارد بود افزایش یافته است.

اگر چه آمار و ارقام لایه بودجه 97 حاکی از افزایش بودجه دانشگاه‌ها و بخصوص دانشگاه‌های بزرگ و مادر برای سال آینده است، اما تخصیص به موقع بودجه تصویب شده موضوعی است که بیش از هر چیزی دیگر برای دانشگاه‌ها اهمیت دارد چرا که دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کوچک برای جبران هزینه های جاری خود به شدت به این بودجه‌ها متکی هستند و اگر تخصیص ها به موقع اتفاق نیفتد این مراکز نه تنها نمی توانند در راستای اهداف پیش بینی شده حرکت کنند بلکه دچار بحران خواهند شد.

منبع: ایسنا

202

کد خبر: 884955

وب گردی

وب گردی