یوز؛ اولین خودروی برقی از دانشگاه آزاد به خیابان

باید اعتراف کرد وضعیت خودروهای برقی در ایران چندان تعریفی ندارد، شرکت‌های مختلفی بارها تلاش خود را در این زمینه به اجرا گذاشته بودند که البته هرکدام بنا به دلایلی از موفقیت بازماندند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اولین تلاش برای حضور در این میدان توسط خودرویی به اسم مینور صورت گرفت که خیلی زود از تاریخ پاک شد. یک بار پای ایران‌خودرو به این حوزه باز شد. سپس مدیران خودرو قصد ورود به خودروهای چری چینی را کرد. بعد از آن حرف و حدیث‌هایی مبنی بر عرضه میتسوبیشی‌های برقی ژاپنی به گوش رسید. این اواخر نیز خبرهایی مبنی بر حضور یک شرکت ایتالیایی به گوش رسید. اما همان‌طور که گفتیم هیچ‌یک به مرحله اجرایی نرسید.

تاریخچه

در سال های 1899 و 1900 خودروهای برقی در فروش از همه انواع دیگر خودرو پیشی گرفتند. بر اساس آمار ارائه شده از مؤسسه American Census در واقع 28 درصد از کل 4192 خودروی تولید شده در ایالات متحده در سال 1900، خودروهای برقی بودند. همچنین کل میزان فروش خودروهای برقی در آن سال بیشتر از خودروهای بنزینی و بخاری بوده است.

در حالی که خودروهای برقی اولیه از قدرت باتری استفاده می کنند، ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم داشتند. این خودروها نه گاز سمی تولید می کردند و نه سر و صدا داشتند. حتی رانندگی با آنها نیز ساده تر بود. خودروهای بنزین سوز برای روشن شدن نیاز به هندل داشتند و عوض کردن دنده ها در حین رانندگی در آن زمان برای بسیاری از رانندگان خسته کننده بود. همچنین خودروهای بخاری نیز مشکلاتی داشتند؛ از جمله اینکه روشن کردن و راه اندازی آنها مستلزم صرف زمان بود.

اما تا سال 1935 خودروهای برقی دیگر چندان محبوب نبودند؛ هر چند تولید کنندگان خودروهای برقی تا دهه 1920 موفقیت هایی داشتند، اوج کار و خلاقیت آنها در سال 1912 بود. از این زمان به بعد، هنری فورد سیستم تولید انبوه خود را با موتورهای بسیار ارزان تر از خودروهای برقی راه اندازی کرد. برای مثال در سال 1912 یک خودروی برقی معادل 1750 دلار به فروش می رسید، در حالی که نمونه بنزینی آن 650 دلار قیمت داشت.

ارزیابی بازار خودروهای برقی در جهان حاکی از آن است که فروش این خودروها (شامل برقی باتری‌دار و هیبریدی قابل اتصال به شارژر) طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به دوره مشابه از سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵، به ترتیب شاهد رشد ۴۶ و ۱۲۴ درصدی بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در فصل چهارم از سال میلادی جاری، میزان فروش جهانی خودروهای برقی، با افزایش بیشتری همراه باشد.

فروش جهانی خودروهای برقی تا سپتامبر سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۶۴ هزار دستگاه بود. این رقم در مقایسه با دوره مشابه از سال ۲۰۱۶، رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌کند. این آمار شامل تمامی خودروهای باتری‌دار و قابل اتصال به شارژر، خودروهای برقی سبک در ایالات متحده آمریکا و کانادا و همچنین کلیه خودروهای تجاری سبک در اروپا می‌شود. در ۳ ماهه سوم سال میلادی جاری، ۶۶ درصد از فروش کل خودروهای برقی، متعلق به خودروهای فقط برقی (باتری‌دار) بود و ۳۴ درصد دیگر به خودروهای هیبریدی قابل اتصال به شارژر، اختصاص می‌یافت. گفتنی است که با رشد بازار خودروهای برقی در چین، سهم تمامی خودروهای برقی رو به افزایش بوده است.

نرخ رشد فروش خودروهای برقی در فصل سوم از سال جاری، بیش از همه تحت تأثیر رشد سریع بازار چین و پس از آن ایالات متحده و اروپا بود. در ژاپن، خودروی هیبریدی قابل اتصال به شارژر تویوتا پریوس، پرفروش‌ترین خودرو انتخاب شد و باعث رشد قابل توجه بازار در این کشور بود. سپتامبر؛ طلایه‌دار فروش خودروهای برقی در سال جاری بود، چرا که رقم ثبت شده در این ماه به ۱۲۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه می‌رسد. این رقم درمقایسه با بهترین میزان فروش طی کل دوره‌ها (یعنی دسامبر سال ۲۰۱۶ معادل ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه) رشد ۱۹ درصدی داشت.

یوز اولین برقی حرفه‌ای ایران

دولت‌های مختلف بارها عزم جدی خود مبنی بر تغییر رویکرد خود به این سمت را نشان دادند. حتی تا امروز 5 مسابقه بزرگ ساخت وسایل نقلیه برقی برگزار شده است. به طرز عجیبی فعالیت این خودروها بدون حضور دانشگاهیان غیرممکن نشان می‌دهد. یعنی تنها هر زمان که متخصصین آکادمیک وارد بازی شدند، خودروهای برقی جانی دوباره گرفته‌اند. دانشگاه شریف یکی از پیشگامان این حوزه بوده است ولی باید اذعان داشت که سهم اصلی پیشرفت خودروهای برقی در ایران را دانشگاه آزاد بر عهده دارد. این مجموعه دانش‌بیان قدم‌های موثری در این عرصه برداشته است. مدیران این دانشگاه با آینده‌نگری حتی شرکتی به اسم پاراکس موتورز را نیز تاسیس کرده‌اند که قرار است به تولید و عرضه خودروهای برقی بپردازد. البته لازم به ذکر است که متولی این مجموعه دانشگاه آزاد واحد قزوین است.

یکی از معروف‌ترین خودروهای برقی بازار ایران که اخیرا از سوی دانشگاه آزاد رونمایی شده، یوز نام دارد. محصولی بسیار مدرن و زیبا که از روی محصول بسیار موفق فرانسوی‌ها یعنی رنو توییزی الهام گرفته شده است. این خودروی برقی مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید 20 اسب بخار قدرت یا 15 kw را دارا است (قدرتی کمتر از یک سوم قدرت پیشرانه پراید) و با هر بار شارژ که در حدود 3 ساعت 30 دقیقه به طول می انجامد توانایی پیمایش مسیری معادل 100 کیلومتر را دارد. طول بدنه یوز توسط رنو تنها 2.32 متر اعلام شده و عرض آن هم 1.19 متر و ارتفاع آن 1.46 متر است. در حال حاضر نمونه اولیه این خودرو بدون ایربگ طراحی شده است، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌های بعدی ایربگ نیز بر روی آن نصب کنند.

داستان این خودرو به به سال 87 برمی‌گردد. زمانی که مطالعات را درباره طراحی و ساخت خودروی برقی آغاز شد. ویرایش‌های ابتدایی آن در سه دوره مسابقات دانشگاه شریف نیز شرکت کرد و در هر سه دوره نیز موفق به کسب مقام اول شد. بعد از آن در سال 93 در قالب شرکت دانش‌بنیان «پاراکس‌موتور» فرآیند تجاری‌سازی دستاوردها استارت خورد. این خودرو به طور کامل ساخت داخل است و طراحی مجدد در مورد آن انجام شده است. همه بخش‌های خودروی یوز، شامل شاسی و سامانه تعلیق و فرمان و بدنه با کمک 50 شرکت قطعه‌ساز داخلی در کشور ساخته شده است. طراحی قطعات نیز به طور کامل کار شرکت داخلی است. شرکت فوق در قزوین مستقر شده و اکنون حدود 30 نفر نیروی کار جوان دارد. موفقیت این پروژه تا جایی پیش رفته است که حالا دانشگاه آزاد در نظر دارد 100 دستگاه از آن را نیز به صورت انبوه و تجاری روانه بازار کند.

401

کد خبر: 885079

وب گردی

وب گردی