انتقال گاز دائمی، پایدار و مطمئن به غرب کشور

خط ششم سراسری انتقال گاز، به منظور تقویت سیستم گازرسانی کشور و تأمین گاز استان‌های بوشهر و خوزستان همچنین انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز از فازهای پارس جنوبی برای مصرف داخلی و صادرات گاز به عراق اجرا می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، رمضانعلی سنگدوینی، مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز با بیان این مطلب، اظهار داشت: هدف از ساخت این خط لوله، انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز از فازهای پارس جنوبی برای مصرف داخلی و صادرات گاز به عراق است.


اودر ادامه افزود: پروژه خط ششم سراسری از عسلویه تا دهگلان دارای دو بخش است: بخش نخست از عسلویه تا اهواز که ۶۰۰ کیلومتر است در حال حاضر گازدار شده و در حال بهره‌برداری است و دومین بخش نیز اهواز تا دهگلان کردستان را شامل می‌شود که آن هم ۶۰۰ کیلومتر با ۴ گستره اهواز- دزفول، دزفول- کوهدشت، کوهدشت- بیستون، و بیستون- دهگلان است.


مجری طرح خط لوله ششم سراسری گاز با اشاره به این که سال گذشته این خط با یک خط ۳۰ اینچ دهگلان- سنندج به خط بیجار وصل و از طرف دیگر، با خط ۳۰ اینچ بیستون- کرمانشاه، کریدور مذکور گازدار شد، گفت: نتیجه این تلاش آن بود که سال گذشته استان کرمانشاه در زمستان با افت فشار گاز مواجه نشد و صادرات به عراق هم از این مسیر، میسر شد؛ ضمن آن که اتصال این خط به خط ۳۰ اینچ پالایشگاه ایلام، کمک مؤثری برای مصرف داخلی استان‌های کرمانشاه و ایلام و نیز صادرات به عراق شد.


سنگدوینی از گازدار کردن حدود ۹۵ کیلومتر این خط طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت: هم‌اکنون نیز در حال آماده‌سازی مابقی خط برای تزریق گاز هستیم، چراکه تقریباً همه بخش‌ها تست شده و در حال مهیاسازی ادامه خط برای تزریق گاز هستند.


او همچنین در پایان، یکی از مهم‌ترین و مشکل‌ترین بحث‌ها در بخش ساخت خطوط لوله را بحث تحصیل اراضی عنوان کرد و افزود: در این بخش با مشکلات بسیاری روبرو شدیم ولی با پشتوانه اقدامات انجام‌شده از سوی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و نیز معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و نیز امور حقوقی شرکت مهندسی و توسعه، موفق شدیم این کار را به نحو احسن به انجام برسانیم.

402

کد خبر: 885105

وب گردی

وب گردی