نرم افزار تشخیص چهره توسط  پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تولید شد

یک گروه پژوهشی در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، نرم افزار تشخیص چهره‌ای ساخته اند که با سرعت بالایی قادر به شناسایی افرادی است که در از مقابل دوربین های متصل به این نرم افزار عبور می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز از هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار؛ یک گروه تحقیقاتی تحت پوشش پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از محصول نرم‌افزاری خود در حوزه تشخیص چهره و احراز هویت رونمایی کرد.

این گروه چهار نفره برای تجاری‌سازی محصولات خود و ورود به بازار با ورود به پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، از حمایت‌های این دانشگاه برخوردار می‌شوند.

یکی از سازندگان این نرم‌افزار می‌گوید بازار را شناسایی کرده‌اند و مطابق توان علمی خود و دانشی که داشتند و همچنین با توجه به نیازهای موجود، حوزه احراز هویت را برای انجام طرح‌های پژوهشی انتخاب کرده‌اند.

سیستم تشخیص چهره بر اساس الگوریتم‌های شناسایی و مقایسه تصاویر کار می‌کند. که اساس و پایه این الگوریتم‌ها شناسایی و آنالیز ویژگی‌های مربوط به اندازه ، شکل و موقعیت چشم، بینی، گونه‌ها و اعضای چهره کاربر است.

اگر برای شما حضور فردی خاص در سازمان مهم است و می‌خواهید از حضور او به صورت لحظه‌ای مطلع شوید می‌توانید با ارائه تصویر چهره فرد موردنظر به نرم‌افزار منتظر اعلان حضور وی به محض شناسایی توسط دوربین‌های موجود در سطح سازمان خود باشید.

مزیت این نرم‌افزار نسبت به نمونه‌های دیگر آن این است که به صورت لحظه‌ای مسیر ورود و خروج کارمندان را چک کرده و به صورت خودکار زمان ورود و خروج را ثبت می‌کند بدون اینکه فرد مقابل دستگاهی بایستند و توقف داشته باشد.

این نرم‌افزار نمونه‌های داخلی فراوانی دارد اما شرکت‌هایی که این محصولات را ارائه می‌دهند معمولاً از ابزارهای ساخت خارج استفاده می‌کنند بنابراین در شخصی‌سازی و اضافه کردن قابلیت‌های جدیدی به آن محدودیت دارند.

یکی از اعضای این گروه ساخت نرم‌افزار می‌گوید تجهیزاتی مثل دوربین و دستگاه‌های کامپیوتری مورد نیاز برای آزمایش و آزمون این طرح پژوهشی هزینه‌بر است، اما مشکل اساسی این است که برای ورود به بازار باید زمینه‌هایی فراهم شود و این دستاوردها به مشتریان موردنظر معرفی شوند.

احراز هویت در زمان امتحانات یکی از کاربردهای این دستگاه برای استفاده در دانشگاه‌ها است و همچنین جایگزین مناسبی برای گیت‌های دانشگاهی است چرا که هزینه‌های سخت‌افزاری کنترل تردد را کاهش خواهد داد و عبور و مرور دانشجویان را خیلی دقیق‌تر ثبت می‌کند.

اگر می‌خواهید تردد میهمانان شما در سطح مجموعه تحت نظرتان کنترل شده باشد و افراد به همه جای سازمان دسترسی نداشته باشند و در صورت تخطی از این قانون مطلع شوید با فعال‌سازی مکان‌های حساس این مهم برای شما فراهم می‌شود٬ و اعلانات به صورت منظم و لحظه بر روی کامپیوتر و یا حتی تلفن همراه شما نمایان می‌شود.

کاربردها و استفاده این نرم‌افزار بسیار گسترده و وسیع است و نقطه قوت این نرم‌افزار در قابلیت سفارشی سازی و تبدیل شدن به نیاز سازمان‌ها است.

هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ۲۲ تا ۲۶ آذر ماه ۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست و دانشگاه آزاد اسلامی منتخبی از دستاوردهای پژوهشی و فناوری خود را به نمایش گذاشته است.

کد خبر: 885255

وب گردی

وب گردی