معامله سلف چیست؟

قرارداد سلف یا عقد سلف قراردادی است که در آن عرضه‌کننده بخشی از دارایی پایه را به ازای بهای نقد و مطابق قرارداد سلف به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار ارائه کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ معامله سلف عبارت از خریداری جنسی بصورت نقدی و تحویل آن در آینده است، به طور مثال فردی گندمی را از کشاورز خریداری تا شش ماه دیگر تحویل دهداما قیمت آن را از اول پرداخت می‏کند.

در صورتی که مشتری بگوید این پول را می دهم مثلا بعد از شش ماه فلان جنس را بگیرم و فروشنده بگوید قبول کردم، یا فروشنده پول را بگیرد و بگوید فلان جنس را فروختم که بعد از شش ماه تحویل بدهم معامله صحیح است.

معامله سلف دارای شش شرط است:

اول: خصوصیاتی را که قیمت جنس به واسطه آنها فرق می‏کند معین نمایند، ولی دقت زیاد لازم نیست. همین قدر که مردم بگویند خصوصیات آن معلوم شده کافی است. پس معامله سلف در نان و گوشت و پوست حیوان و مانند اینها در صورتی که نشود خصوصیات‏شان را به طوری معین کنند که برای مشتری مجهول نباشد و معامله غرری باشد باطل است.

دوم: پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار تمام قیمت را به فروشنده بدهد. با به مقدار پول آن از فروشنده طلبکار باشد که در اینصورت بهتر است که فروشنده پول جنس را به ذمه مشتری قرار دهد، پس از آن مشتری طلبی را که از فروشنده دارد بابت پول جنسی که به ذمه او است حساب کند. و اگر مقداری از قیمت آن را بدهد، اگرچه معامله به آن مقدار صحیح است ولی فروشنده می تواند معامله همان مقدار را بهم بزند.

سوم: مدت را کاملاً معین کنند و اگرمثلاً بگوید تا اول خرمن، جنس را تحویل می‏دهم، چون مدت کاملاً معلوم نشده، معامله باطل است.

چهارم: وقتی را برای تحویل جنس معین کنند که در آن وقت، به قدری از آن جنس وجود داشته باشد که اطمینان داشته باشند نایاب نخواهد بود.

پنجم: بنابر احتیاط واجب جای تحویل جنس را معین نمایند، ولی اگر از حرف‏های آنان جای آن معلوم باشد، لازم نیست اسم آن جا را ببرند.

ششم: وزن یا پیمانه آن را معین کنند و جنسی را که معمولاً با دیدن معامله می‏کنند، اگر سلف بفروشند اشکالی ندارد.


401

کد خبر: 885452

وب گردی

وب گردی