تاکنون تصمیمی مبنی برافزایش قیمت آب و برق گرفته نشده است/باید خرید برق حاصل از نیروگاه های تجدیدپذیر را تضمین کنیم

وزیر نیرو در برنامه زنده "تهران بیست" با تاکید براینکه تاکنون تصمیمی در دولت برای گران شدن آب و برق در سال آینده گرفته نشده است گفت: باید4 هزار مگاوات از نیروگاه های تجدیدپذیر براساس برنامه ششم توسعه راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو در برنامه زنده "تهران بیست" درباره عملکردها و برنامه‌های صنعت آب و برق در دولت دوازدهم اظهار کرد: تاکنون تصمیمی در دولت برای گران شدن آب و برق در سال آینده گرفته نشده است.

او تصریح کرد: در کلانشهرها، تلفات آب در شبکه مطرح است، اما در سطح ملی تلفات آب در خطوط انتقال، استفاده نکردن از پساب، استفاده نادرست از آب در کشاورزی هم مطرح و مهم است و هم‌اکنون طبیعت بیش از گذشته ما را به این فکر رسانده و باید بدون اینکه به فکر انتقال آب از راه دور باشیم، باید مصرف منابع موجود را درست کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: به جای اینکه آب را از نقاط دور منتقل کنیم باید به فکر نحوه استفاده از آب موجود باشیم. اگر به این موضوع نپردازیم آب های جدید برای مدتی می توانند پاسخگو باشند ولی پس از مدتی مشکلات فعلی با ابعاد بزرگتری خود را نشان خواهد داد.

اردکانیان تاکید کرد: در استفاده از منابع زیست محیطی، دوره ای به نام مدیریت عرضه نام گذاری شده است که به دلیل کم بودن جمعیت و فزونی منابع در دسترس، به مقدار نیاز و تقاضا عرضه صورت می‌گیرد، اما با افزایش جمعیت مدیریت توآمان عرضه و تقاضا مطرح می‌شود که باید وضعیت مصرف نیز تغییر یابد.

وزیر نیرو افزود: تمامی کلان شهرهای ما با هدر رفت آب مواجه هستند باید با کار جمعی به این موضوع توجه کنیم تا از من مدیر موضوع کاهش چند درصدی تلفات آب معادل ساخت یک سد بزرگ و افتتاح آن در جامعه به عنوان یک ارزش تلقی شود.

او اضافه کرد: در دنیا لغت فاضلاب حذف شده و همه اینها به نامه‌های دیگر و در رنگ‌های مختلف یاد می‌شود، مانند آب خاکستری که باید پس از تصفیه، استفاده مجدد در بخش‌های مختلف شود.

وزیر نیرو گفت: در لایحه بودجه 97 رقمی در حدود 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تسریع و تکمیل طرح های آبرسانی در نظر گرفته شده است و عوارضی به ازای هر مترمکعب آب برای سرعت رسانی به آبرسانی روستایی در نظر گرفته شده است.

اردکانیان ادامه داد: در 100 روز نخست دولت دوازدهم بیش از 215 هزار انشعاب جدید آب شهری، روستایی و فاضلاب شهری واگذار شده است.

وزیر نیرو افزود: افزایش مشترکان جدید بخش برق به 255 هزار مشترک در این دوره صد روزه انجام شده و دو تصفیه خانه جدید به ظرفیت اسمی بیش از 30 هزار مترمکعب در روز در استان ایلام و البرز به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در این مدت بیش از 600 روستا با جمعیت بیش از 350 هزار نفر آبرسانی شده و 63 مگاوات نیروگاه‌های کوچک و 42 مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر نیز به بهره‌برداری رسیده است.

اردکانیان تصریح کرد: در این زمان که زلزله کرمانشاه نیز به وقوع پیوست بیش از 240 روستا و 7 شهر در زلزله کرمانشاه تحت تاثیر مستقیم بودند که خوشبختانه با زیرساخت‌های موجود صنعت آب و برق توانستیم در کمترین زمان، خدمات را برقرار کنیم.

وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون 46 هزار سد بزرگ در دست بهره‌برداری در نیا وجود دارد که نیمی از آنها در کشور چین است، زمان ساخت این سدها و حدود 94 درصد در نیمه دوم قرن بیستم بوده که کشورها تمرکز خود را بر روی آب‌های سطحی گذاشتند. این دوره باید دوره کوتاهی باشد که با رعایت مسائل محیط زیستی انجام شود.

اردکانیان ادامه داد: آنچه ما را در این چرخه بلند خشکسالی و تغییرات اقلیمی رخ داده و در مقابل سیلاب های وسیع ایمن کرده، این سازها است، اما الان باید توجه بیشتری به ملاحظات زیست محیطی بپردازیم. حقابه‌های تالاب ها باید تامین شد و استقرارهای جدید جمعیتی متناسب با منابع آب موجود باشد و باید طرح های آمایش سرزمینی آب محور داشته باشیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: کشوری همچون ایران با ظرفیت روزهای آفتابی که در اختیار دارد و با توجه به حرکت دنیا به سمت انرژی های پاک ما نیز همچون مثل سایر کشورها تعهدات بین‌المللی داریم ما باید به سمت توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر حرکت کنیم و باید چهار هزار مگاوات از نیروگاه های تجدیدپذیر براساس برنامه ششم توسعه راه اندازی شود.

او تاکید کرد: ما باید خرید برق حاصل از نیروگاه های تجدیدپذیر را تضمین کنیم که مشوق اصلی سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد بود. بازپرداخت این تضمین جزو دغدغه های وزارت نیرو است و در لایحه بودجه 97 رقمی در حدود هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما اگر معتقدیم منابع انسانی گسترده داریم باید راهکارهایی برای به کارگیری آن ها نیز داشته باشیم؛ به طبع یکی از روش ها، تدوین مسئولیت‌ها و احراز شرایط است تا با مشخص کردن هر یک از آن‌ها و اعلام فراخوان ملی افرادی که واجد شرایط هستند بتوانند اعلام آمادگی کنند تا امکان انتخاب بهترین افراد فراهم شود.

402

کد خبر: 885503

وب گردی

وب گردی