واکاوی معضل دستفروشی /دلیل گسترش دستفروشی نابسامانی اقتصادی و ضعیف مدیریت شهری است

کارشناس و برنامه ریز مدیریت شهری درباره ورود دستفروشان در داخل واگن مترو که باعث بوجود آمدن یک معضل بزرگ شده گفت:مترو برای دستفروشان تبدیل به یک مکانی امن و آرام با مشتریان بسیار، بدون پرداخت مالیات و بدون کنترل مسائل بهداشتی شده وآنها براحتی اجناس خود را درمعرض دید مردم قرار داده و با ارائه محصولات با قیمت و کیفیت پایین مردم را فریب می دهند.

مهندس صفرعلی نهری قاضیانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره معضلات دستفروشی در مترو گفت: معضل دستفروشی خود یک هنجار است اما در کشور ما به عنوان یک ناهنجاری شناخته می شود.مترو یک وسیله برای حمل و نقل عمومی ، با در نظر گرفتن رعایت همه نکات ایمنی و آرامش برای مسافران است اما متاسفانه بخاطر معضل های بسیار از جمله دستفروشی این آرامش از مسافران گرفته شده است.

وی گفت :در واقع مقوله دستفروشی به دلیل نبود اشتغال ،نایسامانی اقتصاد و مدیریت ضعیف بوجود آمده و دستفروشی در مترو هم دلیل سوء مدیریت شهری که این مدیران از ابتدا نتوانسته اند این موضوع را مدیریت کرده وامروز تبدیل به یک معضل شده است.

قاضیان ادامه داد: مترو برای دستفروشان تبدیل به یک محیط امن و آرام با وجود مشتریان در اختیار، بدون پرداخت مالیات ، بدون کنترل هیچگونه مسائل بهداشتی شده است و هرچیزی را که می خواهند درمعرض دید مردم قرار داده و با ارائه اجناس با قیمت و کیفیت پایین مردم را فریب می دهند.

وی افزود: وقتی اشتیاق مردم برای خرید اجناس بالا برود به طور طبیعی سودجویان برای توسعه بازار خود تلاش می کنند و اکثریت دستفروشان مترو شهرستانی هستند که به دلیل نبود اقتصاد و شغل از شهرهای خود کوچ کرده و در مترو های تهران مشغول به کار دستفروشی می شوند.

معضل دستفروشی در مترو ودلیل گسترش آن

این کارشناس شهری گفت: دلیل اصلی این موضوع سوءمدیریت و اقتدار اولیه است که در مترو حاکم نبوده تا با این موضوع به صورت ریشه ای و درست برخورد شود البته قانون به شهرداری و مترو ،قدرت و اجازه ممانعت حضور دستفروشان در مترو را داده و برای حضور در مترو باید از گذرگاههایی عبور کرده که این گذرگاهها دارای چندین مامور بوده، چرا هیچ کدام از این ماموران جلوی چمدان یا بسته های دستفروشان را نمی گیرند! و بدیهی است که این مشکل به دلیل عدم مدیریت صحیح شهری است.

اجرای طرح کارت فروشندگی برای دستفروشان
قاضیان در این باره گفت: طرح کارت فروشندگی برای دستفروشان مشکل داشت و هیچ وقت اجرا نشد و نخواهد شد.زیرا مدیر مترو اجازه ندارد در یک فضای بسیار عمومی این کار را انجام دهد. مترو تنهای جایی بوده که در شورای عالی امنیت ملی یک بند اختصاصی مربوط به خودش را دارد ،که در مواقع حساس شورای عالی امنیت ملی تمامی سیستم های اطلاعاتی ،ارتباطی و انتظامی را برقرار کرده و نماینده مخصوص و کمیسیون مخصوص برای آن طراحی می شود.

وی در ادامه گفت: در واقع مترو جایی نیست که یک فرد، مسئول یا مدیر اجازه صدور کارت برای دستفروشان را داشته باشند.شرکت مترو زیر مجموعه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران که خود شهرداری زیر مجموعه شورای شهر است و شما نمی توانید در یک فضای عمومی و امنیتی قادر به صدور کارت برای دستفروشان باشید ، لذا این کار فقط برای ساماندهی افراد بوده که این طرح اساسا اشتباه بوده است.

قاضیان افزود: این طرح از سوی اعضاء شورای شهر سابق و از لحاظ امنیتی مورد مخالفت قرار گرفته و برای افرادی که هویت آن ها معلوم و مشخص نبوده در یک فضا عمومی و امنیتی کارت عضویت صادر شود.برای مثال خط تجریش واگن ۳ در اختیار یک دستفروش قرار میگیرد،این کار از ریشه غلط بوده که خوشبختانه اجرا نشده است.
رفع معضل دستفروشی
مهندس قاضیانی گفت : این موضوع بعنوان یک ناهنجاری مخصوصا در شهر تهران شناخته می شود ، شهرداری هم بدلیل عدم مدیریت صحیح نتوانسته آنطور که باید از ابتدا جلوی این معضل را بگیرد که امروزه بعنوان یک ناهنجاری ملی مطرح شده است.
موضوع دستفروشی بین سازمان شهربانی شهرداری که بعنوان متولی پاکسازی معابر عمومی و جلوگیری از تعرض دستفروشان در معابر عمومی است و با بخشی از نیروی انتظامی ترکیب شده، که در واقع تقسیم اراضی انجام شده است.


خبرنگار : حسین طالبی
706

کد خبر: 885552

وب گردی

وب گردی