هوای تهران همچنان ناسالم و در مرز هشدار/در شصتمین روز آلوده سال قرار داریم

هوای تهران در بیست و ششمین روز آذر ماه در شرایط ناسالم برای گروه های حساس جامعه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران شاخص کیفی هوای دیروز تهران در ساعت 11 صبح 112 و در شرایط ناسالم قرار داشت، میزان این ذرات در ساعت 13 و 15 روز گذشته به ترتیب به 138 و 144 رسید و در مرز هشدار قرار گرفت.

شاخص کیفی هوای دیروز تهران در ساعت 23 روز گذشته با میزان 158 از مرز هشدار گذشت و در شرایط ناسالم برای تمامی گروه های حساس جامعه قرار گرفت . طبق نتایج پیش بینی کیفیت هوا،پیش بینی شد همراه با افزایش نسبی غلظت آلاینده ها تا روز یکشنبه، شرایط کیفی هوای نامطلوب به ویژه برای گروه های حساس در اکثر مناطق شهر تهران همچنان تداوم داشته باشد.

بر همین اساس با تصویب کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی و مهدکودک غیر از فیروزکوه و دماوند تعطیل اعلام شد.تصویر زیر بیانگر پیش بینی شاخص کیفیت هوا در روز گذشته و امروز است:

بر اساس این گزارش، شاخص کیفی 24 ساعت گذشته منتهی به هشت صبح امروز (26 آذر ماه) 143 و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس جامعه قرار دارد.بر اساس این گزارش، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 143، میزان ذرات معلق کمتر از 10 میکرون 86 و میزان مونواکسید کربن در هوا 54 است.

در شصتمین روز آلوده سال قرار داریم

لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: وسایل نقلیه عامل اصلی آلوده شدن هوا در این روزها هستند و اگر باد و باران به داد شهروندان نرسد، روزهای آلوده ادامه خواهد داشت. دیروز25 آذر، هوای تهران براساس گزارش ساعتی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از دقایق ابتدایی روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود و آسمان رفته رفته آلوده‌تر شد تا در ساعت16 به آستانه هوای ناسالم برای همه و شاخص 149 رسید.

همچنین حسین شهبازی مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امروز نیز هوا آلوده باشد. وی در این‌باره گفت: براساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار در روز یکشنبه، تنها در برخی ساعات به‌ویژه شبانگاه وزش باد مؤثر با بزرگی بین 3 تا 5 متر بر ثانیه انتظار می‌رود. به‌تدریج از بعدازظهر بر میزان ناپایداری جوی افزوده خواهد شد و وزش باد مؤثر برای برخی ساعات پیش‌بینی می‌شود. با تداوم این شرایط در روز دوشنبه، وزش باد مؤثر در برخی ساعات دور از انتظار نیست. همچنین دما طی دو روز آینده افزایش نسبی خواهد یافت.

طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت کیفی هوای پایتخت طی روز یکشنبه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی خواهد ماند و هوای تهران آلوده خواهد بود.

گروه های حساس جامعه از فعالیت در فضای باز خودداری کنند

توصیه می شود امروز گروه های حساس جامعه که شامل کودکان ،سالمندان ،بیماران قلبی و ریوی و خانم های باردار هستند از فعالیت در فضای باز خودداری کنند. گفتنی است آلودگی هوا در سیستم قلب و عروق، باعث بروز عوارض قلبی و ایجاد مشکلات در سیستم عصبی خواهد شد .همچنین در سیستم تنفسی، اجزا قابل حل ذرات مستقیما وارد خون شده و اجزای غیر محلول، در آلوئول ها انباشته شده و باعث التهاب خواهند شد.

گفتنی است ذرات کمتر از 2.5 میکرون در جنین، به طیف گسترده ای از آلاینده های مانند فلزات سنگین و PAHs متصل شده و موجب بروز صدمات بر جنین، کاهش وزن خصوصا در ماه اول خواهند شد.این ذرات باعث سمی شدن خون و لخته شدن آن و بروز سکته های قلبی خواهند شد.

نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 885558

وب گردی

وب گردی