شاهکار کارمانیا؛ پیش‌فروش خودرویی که هنوز تولید نشده است

عرضه‌کننده محصولات BYD چین درحالی‌که هنوز حتی بسیاری نامی از آن نشنیده‌اند، عرضه محیرالعقول سدانی جدید را در برنامه خود قرار داده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کارمانیا که به‌دلیل ضعف در مدیریت و بازاریابی، هنوز نتوانسته شاسی‌بلند دلسردکننده خود یعنی S6‌ را به مشتریان ایرانی بقبولاند، سدان نه‌چندان زیبای F3 را آماده فروش و تحویل 6 ماهه کرده است.

کارمانیا، هرگز نتوانسته است موفقیت همشهریان خود یعنی کرمانی‌هایی که پیش‌ازاین با چینی‌ها به اقبال رسیده بودند را تکرار کند. عرضه بی‌برنامه یک شاسی‌بلند از رده خارج با چهره‌ای دست‌پایین، آپشن‌هایی اندک و قیمتی بالا خیلی زود S6 را در بین رقبایش سرخورده کرد.

حالا این‌بار نوبت به عرضه عجیب‌وغریب یک سدان رسیده است. خودرویی که F3‌ نام دارد. او نیز مانند برادر بزرگ‌ترش از زبان پیش‌پاافتاده طراحی استفاده می‌کند. همان سلیقه مخصوص چینی‌ها؛ یعنی استفاده از المان‌های بزرگ و توی ذوق زننده. بی‌وای‌دی اولین ویرایش این خودرو را سال 2005 رونمایی کرد؛ یعنی همان زمانی که شرکت‌های چینی دربه‌در می‌خواستند خودشان را به تولیدات ژاپنی نزدیک کنند. اف 3 نیز شدیداً می‌خواست سدانی باشد مانند تویوتا کرولا.

بی‌وای‌دی اف 3 چهره‌ای دارد که چینی‌های 10 سال پیش در ایران داشتند. جلوه‌های پر از اغراق و برجسته. معلوم نیست مفهوم آن جلوپنجره بزرگ و با آن چراغ‌های کشیده چیست؟ چرا عرضه‌کنندگان این خودرو رقبای زیبای آن در ایران یعنی انواع و اقسام چری، لیفان و یا جیلی را نمی‌بینند؟ این هیجان بی‌مورد در طراحی را داخل کابین نیز می‌توان مشاهده کرد. دریچه‌های کولر و سیستم تهویه به طرز نامعلومی کج‌ومعوج شکل گرفته‌اند. این را بگذارید به حساب بدسلیقگی بی‌وای‌دی که در همه تولیداتش مشاهده می‌شود. طراحی دلسردکننده اف 3 را غربیلک ساده و آمپرهای فانتزی‌اش تکمیل می‌کنند.

این چینی هنوز از نظر مهندسی به‌اندازه‌ای تکامل پیدا نکرده است که بتواند روی پاهای خودش بایستد. زیر کاپوت اف 3 موتور 4G15S میتسوبیشی دیده می‌شود. یک پیشرانه از رده خارج که آن شرکت ژاپنی آن را روی مدل‌های قدیمی کولت، میراژ و لنسر دهه 90 نصب می‌کرد. خروجی این موتور 1.5 سی‌سی به 110 اسب‌بخار نیز نمی‌رسد. فاجعه آنجاست که این سدان هنوز با سیستم سنتی جعبه‌دنده 5 سرعته دستی می‌خواهد به دست مشتری ایرانی برسد.

به برخی از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو که در سایت رسمی کارمانیا آمده دقت کنید: تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین در 4 جهت ولی به‌صورت دستی. سیستم تهویه مطبوع برقی. مگر بقیه سیستم‌های تهویه مطبوع به چه صورت هستند؟ رینگ 15 اینچی با زاپاس آهنی. استفاده از عبارت اسپرت برای رینگی با این اندازه کمی بی‌انصافی است. صفحه‌نمایش چندمنظوره. البته شرکت وقتی از عبارت چندمنظوره استفاده می‌کند در حقیقت دارد به نمایشگری می‌پردازد که ساعت، هشدار کمربند و سنسور دنده‌عقب را نمایش می‌دهد. صندلی‌ها با روکش چرم. کارمانیا به شما نمی‌گوید که این همان پوشش پلاستیکی و یا در حقیقت چرم بدلی است. آیینه‌های جانبی برقی، تاشو با راهنما و چراغ خوش آمدگویی. یک خاموش و روشن شدن چراغ تبدیل به یک فناوری با اسمی جالب شده است. شیشه‌های برقی. حتی سمند 30 میلیون نیز تمام شیشه‌هایش برقی است.

بعد از تمام این‌ها، به قسمت مهم ماجرا می‌رسیم؛ یعنی جایی‌که کارمانیا با هنرنمایی تمام این خودرو را به بهانه «مشارکت در تولید» پیش‌فروش می‌کند. درواقع مشتری پول خودرویی را می‌دهد که هنوز تولید نشده است. با این کارنامه‌ای که از کارمانیا طی همین مدت‌زمان اندک دیده‌ایم، بعید است سر وقت خودروها را تحویل مردم بدهد. مدتی پیش قیمت قطعی این خودرو 49 میلیون و 850 هزار تومان اعلام شد. قرار بود با روش پیش‌فروش،‌ کارمانیا آن را اسفند همین امسال تحویل دهد. ولی همان‌طور که گفتیم این شرکت آن‌قدرها هم که ادعا می‌کند خوش‌قول نیست. حالا شرکت قصد دارد با دریافت 15 یا 20 میلیون تومان پیش‌پرداخت و سود مشارکت 15 درصدی آن را در اردیبهشت و خرداد سال آینده اگر خدا بخواهد، تحویل دهد. بی‌وای‌دی اف 3 در حالی با این خونسردی می‌خواهد وارد بازار شود که سایپا S300، ام‌جی 360، بسترن B30، برلیانس H330، ام‌وی‌ام 550 و دانگ‌فنگ F30 را مقابل خود می‌بیند.

401

کد خبر: 885581

وب گردی

وب گردی