اردکانیان: آب و برق گران نمی‌شود اما قیمت‌ها اصلاح می شود/ تخصیص بیش از 8هزار میلیارد تومان در بودجه 97

وزیر نیرو گفت: آب و برق گران نخواهد شد اما قیمت‌ها اصلاح می‌شود؛ به نوعی که وزارت نیرو بتواند آب و برق را به شکل پایدار تامین و در اختیار مشترکان قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در جمع خبرنگاران در حاشیه جشنواره پژوهش و فناوری که پژوهشگاه نیرو برگزار شد اظهار کرد: در خصوص کاهش بودجه وزارت نیرو در لایحه سال ۹۷ در بخش اعتبارات تملک و دارایی گفت: اتفاقی که در لایحه بودجه افتاد، اتفاق خاصی برای وزارت نیرو نیست چرا که امسال وزارت نیرو در لایحه توانسته ۸۲۰۰ میلیارد تومان را از آن خود کند. علاوه بر این اعتبارات متنوع دیگری همچون مجوز عرضه اوراق مشارکت استفاده از اسناد خزانه اسلامی و استفاده از صندوق توسعه ملی برای این وزارتخانه دیده شده ‌است.

اردکانیان با اشاره به کاهش بودجه نسبت به سال قبل گفت: این کاهش یک کاهش یکسان برای تمامی دستگاه‌های اجرایی بوده که دلیل آن هم محدودیت منابع مالی دولت است. لذا برای پیشبرد برنامه‌ها درک خواهیم کرد که طرح‌های مربوط به وزارت نیرو را با سرعت‌بخشیدن به موضوع منابع غیردولتی و جذب مشارکت بخش خصوصی پیش ببریم.

او تصریح کرد: وزارت نیرو در این دولت نگاه جدی‌ای به جذب سرمایه‌های خارجی دارد. چرا که باید ساز و کارها در وزارت نیرو تسهیل و روش‌ها ساده‌تر شود. به عبارت دیگر باید به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری اطمینان کافی داده شود.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت انجام کارهای پژوهشی همچون انتقال دانش و تکنولوژی در وزارت نیرو اظهار کرد: بدون انجام کارهای پژوهشی قطعا قادر نخواهیم بود آب و برق را به شکل پایدار و مطمئن در اختیار مشترکان بگذاریم.

اردکانیان تاکید کرد: سعی می کنیم طرح های ضروری وزارت نیرو با توقف مواجه نشود و تلاش می شود با مشارکت بخش خصوصی با سرعت انجام شود در همین راستا باید سازوکارها را تسهیل کنیم.

او در خصوص موضوع قیمت تمام شده دو کالای آب و برق عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی اولویت آینده وزارت نیرو دو موضوع کاهش قیمت تمام شده و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود. چرا که باید قیمت‌های فعلی به قیمت واقعی نزدیک‌تر شود.

اردکانیان در پاسخ به این سوال که آیا قیمت آب و برق گران خواهد شد، اظهار کرد: نه در سال ۹۷ و در سال‌های آینده آب و برق گران نخواهد شد چرا که گرانی یعنی کالایی بالاتر از قیمت واقعی به فروش برسد و با توجه به اینکه آب و برق فاصله زیادی تا قیمت تمام شده خود دارد، این مفهوم برای این دو کالا بی‌معناست.

او با اشاره به لزوم کاهش قیمت تمام شده و آنچه از مشترکان اخذ می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر فاصله بین این دو مقوله بسیار زیاد است و باید به دنبال کاهش این فاصله باشیم. به طوری که باید به شکل محسوسی قیمت تمام شده کاهش و به عبارتی قیمت آب و برق اصلاح شود.

اگر در اثر کاهش سرمایه گذاری ها برای به روزرسازی تاسیسات دچار مشکل شویم، هزینه ها و خساراتی که به مشترک وارد می شود؛ بسیار بیش از قیمت واقعی آب و برق خواهد بود.

او ادامه داد: بدین معنا که این دو کالا گران نخواهد شد اما قیمت‌ها اصلاح می‌شود به نوعی که وزارت نیرو بتواند آب و برق را به شکل پایدار تامین و در اختیار مشترکان قرار دهد چرا که اگر زمانی با کاهش سرمایه‌گذاری روبرو شدیم، بتوانیم همچنان این دو کالا را در اختیار مشترکان قرار دهیم.

اردکانیان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه برای اصلاح قیمت‌ها سال آینده چند درصد شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، گفت: با توجه به اینکه این مسئله بحثی نبود که نیاز به مجوز قانونی داشته باشد و در لایحه بودجه نیز گنجانده شود، در فصل بودجه مورد بحث قرار نگرفته اما به هر حال این مسئله جزو اختیارات دولت است و ما مشغول تدوین گزارشات لازم در این زمینه برای دولت هستیم.

402

کد خبر: 885667

وب گردی

وب گردی