کاهش سهم خوراک مایع در سبد پتروشیمی‌ها/ «اتان» جای «نفتا» را در سبد خوراک گرفت

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به توافق با شرکت ملی نفت ایران برای ساخت NGL 2300 از جایگزین شدن اتان با خوراک‌های مایع در سبد تامین خوراک این مجتمع پتروشیمیایی خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی ایران، همزمان با برنامه ریزی برای واگذاری ساخت طرح‌های جدید NGL به شرکت های پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید اتان و متان، هم انواع گازها در سبد تامین خوراک پتروشیمی‌ها افزایش می یابد و در نهایت جا برای خوراک مایع در سبد پتروشیمی‌ها سال به سال کمتر خواهد شد.

این تغییر در سبد تامین خوراک پتروشیمی‌ها صرفا با ساخت و راه‌اندازی طرح‌های جدید NGL اتفاق نمی افتد بلکه با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید اتان و متان در طرح‌های جدید هم عملا گاز به خوراکی بدون رقیب در سبد پتروشیمی‌ها تبدیل شده است.

بر این اساس پس از صدور مجوز ساخت طرح های جدید صنعت پتروشیمی با محوریت انواع خوراک گاز با اجرای طرح‌هایی همچون MTO، MTP، HDP و ... عملا سهم خوراک های مایه شامل نفتا، گازمایع پایه نفتی و نفت سفید در سبد تامین خوراک پتروشیمی ها کاهش بیشتری می یابد.

در راستای این سیاست کلان، بخش عمده‌ای از خوراک دریافتی پتروشیمی امیرکبیر شامل پروپان، بوتان، برش‌های سنگین و گاز مایع بوده که در صورت ساخت واحد جدید NGL 2300 سهم خوراک گازی اتان در سبد تامین خوراک پتروشیمی امیرکبیر افزایش و به همین نسبت سهم انواع خوراک‌های مایع کاهش می‌یابد.

سید جواد سلیمانی از امضای قرارداد ساخت کارخانه NGL2300 با شرکت ملی نفت ایران در سال جاری خبر داد و گفت: هدف از امضای قرارداد ساخت این واحد NGL تامین بلندمدت خوراک پتروشیمی امیرکبیر است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر درباره ظرفیت تولید NGL 2300 با بیان اینکه این واحد شامل تولید سالانه حدود 290 هزار تن اتان است، تصریح کرد: برای طراحی و ساخت این واحد جمع آوری گازهای همراه نفت به حدود 750 میلیون دلار سرمایه گذاری نیار بوده که 85 درصد منابع از مسیر فاینانس تامین خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با فاینانسورهای داخلی و بین المللی برای تامین منابع مالی ساخت این طرح جدید NGL، اظهار داشت: خوراک این واحد NGL به میزان 265 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت سازندهای آسماری و خامی میدان مارون تامین خواهد شد.

او با یادآوری اینکه با اجرای این طرح در کنار جمع آوری و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت امکان تامین خوراک پتروشیمی امیرکبیر تا ظرفیت اسمی فراهم خواهد شد، افزود: علاوه بر این خوراک واحد اولفین پتروشیمی امیرکبیر از مایع به خوراک گازی اتان تغییر می کند که این تغییر در تامین خوراک علاوه بر افزایش بهره وری منجر به تکمیل بیشتر زنجیره ارزش در سطح صنعت پتروشیمی کشور خواهد شد.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: کارخانه NGL 2300 شامل واحدهای متراکم‌سازی، شیرین‌سازی و استحصال NGL جداسازی و تبرید، یوتیلیتی و خط لوله انتقال خوراک به بندر ماهشهر است.

402

کد خبر: 885706

وب گردی

وب گردی