انتخاب وزیر علوم به ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها

جلسه 308 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» طی سخنانی گفت: خوشبختانه سابقه مدیریت آقای دکتر غلامی نشان می‌دهد که ایشان به موضوع فرهنگ انقلابی علاقه‌مند هستند و امیدوار هستیم این رویکرد ایشان در مدیریت وزارت علوم و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها استمرار پیدا کند.

وی افزود: هم‌اکنون «سند دانشگاه اسلامی» به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین اسناد تدوین و تصویب‌شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به همه مسائل اجرایی و... ویرایش و بازنویسی شده و حتماً باید این سند اجرا شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنچه که مهم است اجرای این سند حساس است که با توجه به پیچیدگی موضوع، روند اجرا و پایش می‌بایست به صورت مستمر ادامه یابد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» گفت: این شورا به‌عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه مهمی بر عهده دارد و ما با تمام توان دنبال انجام این وظیفه هستیم.

دکتر منصور غلامی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: ان‌شاالله با یک برنامه‌ریزی مناسب جلسات این شورا به‌طور منظم برگزار خواهد شد و انتظار داریم تا با استفاده از تجارب اعضاء اسلامی شدن دانشگاه‌ها استمرار یابد.

در ادامه جلسه هم با رأی مثبت اعضاء دکتر منصور غلامی به عنوان رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انتخاب شد.

اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، همچنین بر لزوم حضور همه اعضا و به‌ویژه وزرای عضو این شورا تأکید کردند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شاطری گزارشی از روند فعالیت‌های شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارائه کرد.

وی در این گزارش با اشاره به تصویب اسناد متعدد در این شورا گفت: روند اجرا و پایش این روند مهم نیز در شورا اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی صورت می‌پذیرد.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ادامه داد: هم‌اکنون کمیته‌های چهارگانه ذیل شورای اسلامی شدن تشکیل‌شده و مشغول کار هستند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شاطری با اشاره به نگاشت نهادی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد بالادستی و راهبردی بر عملکرد شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نظارت دارد و ضمناً برخی از اختیارات خود را تفویض کرده است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شاطری، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: پیوستگی نظام آموزش‌وپرورش و آموزش عالی در موضوع اسلامی شدن حوزه تعلیم و تربیت، لزوم حضور منظم وزیر آموزش و پرورش به عنوان یکی از اعضای کلیدی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در جلسات این شورا، اهتمام بیشتر به موضوع تحول و ارتقاء علوم انسانی، اجرای جامع و همه‌جانبه سند دانشگاه اسلامی، روند رو به رشد اسلامی شدن آموزش عالی علی‌رغم همه مشکلات و کاستی‌ها، تقویت روند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و مناظره، توجه به پیوستگی و همبستگی اسناد فرهنگی کشور، چاره‌جویی برای برخی آسیب‌های قشر دانش‌آموز و دانشجو، حل مشکلات کنکور به‌عنوان یک معضل آموزشی، تدوین الگوی یکپارچه برای اجرای سند دانشگاه اسلامی و طراحی نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس الگوی بومی و شاخص‌های برگرفته از سند دانشگاه اسلامی.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر فریدون و دکتر زاهدی با رأی مثبت اعضا به عضویت در هیئت عالی جذب اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انتخاب شدند.

در پایان جلسه دکتر منصور غلامی هم با جمع‌بندی مباحث صورت گرفته گفت: کمیته تلفیق باید با عضویت رؤسای کمیته‌های چهارگانه تشکیل شود تا روند اجرا استمرار داشته باشد.

وی افزود: در ارزیابی عملکردها و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، توجه به «سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» یک اصل است و در گزارش‌گیری فعالیت‌ها باید یک بند به میزان تطبیق عملکرد و فعالیت دانشگاه‌ها با سند دانشگاه اسلامی اختصاص یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیچیدگی‌های رفتار انسانی ظرافت کار فرهنگی و به‌ویژه ترویج فرهنگ اسلامی را بیشتر می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: مشکلات اجرایی هم باید به‌منظور ارزیابی دقیق عملکردها مدنظر قرار گیرد.

کد خبر: 885744

وب گردی

وب گردی