گستره امنیت مرزی جمهوری اسلامی ایران

امنیت ملی بستر نضج و گستره امنیت اقتصادی و فرهنگی و حتی روانی و شخصی افراد جامعه است و همان گونه که گفته شد بستر امنیت عمومی افراد و بستر شکوفایی جامعه ای را به صورت اصولی فراهم کند و جامعه را به سوی توسعه همه جانبه اقتصادی و انسانی سوق دهد. مرز یا سرحد به خط فاصل میان دو کشور گفته می شود براساس تعریف رسمی آخرین حد قلمرو زمینی، دریایی، هوایی و زیر زمینی هر کشور را مرز آن کشور می گویند.

به گزارش ایسکانیوز ،امنیت حالت فراغت نسبی از تهدید یا حمله یا آمادگی برای رویارویی با هر تهدید یا حمله را می گویند. امنیت از ضروری ترین نیازهای یک جامعه است. امنیت در گفتمان سلبی بر نبود خطر و تهدیدات استوار است ولی امنیت در گفتمان ایجابی بر تأمین و تضمین آسایش و آسودگی نظر دارد.

امنیت را بسته به زمینه کاربردی می توان به چند گروه تقسیم کرد که در مبحث امنیت مرزها که به امنیت ملی ما نیز بستگی دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته همه این انواع و اقسام امنیت ها باید زمینه امنیت آحاد ملت باشند و در سایه اقتدار یک کشور به زندگی، بهزیستی و خلاقیت آرمان های خویش بپردازند. بنابراین امنیت فردی در این مسیر دارای اهمیت خاصی است و امنیت فردی حالتی است که در آن فرد فارغ از ترس آسیب رسیدن به جان، مال و آبروی خود یا از دست دادن آنها زندگی می کند. امنیت فردی بدون تأمین امنیت اجتماعی امکان ندارد یعنی تا جامعه ای تأمین عمومی نداشته باشد نمی تواند در آن جامعه زندگی به معنای واقعی جریان داشته و خلا قیت های افراد جامعه برای ارتقاء آن جامعه شکو فا شود. امنیت اجتماعی حالت فراغت همگانی از تهدید است که کردار غیر قانونی دولتی یا دستگاه یا فردی یا گروهی در تمامی یا بخشی از جامعه پدید آورد.

در نظام حقوقی جدید فرض براین است که قانون با تعریف و حدگذاری آزادی ها و حقوق فردی و کیفر دادن کسانی که از آن حدود پا فراتر گذاشته اند امنیت فردی و اجتماعی را پاسبانی می کنند و این وجهه از اهمیت خاصی در زندگی فردی و اجتماعی افراد در یک جامعه خاص بر خوردار است، اما مهمترین وجهه از امنیت که بستر ساز امنیت فردی و اجتماعی است امنیت ملی یک کشور است که از بعد ملی بر خوردار بوده و وظایف و تکالیف خاص حکو مت های مختلف است.

در بستر امنیت ملی است که امنیت اجتماعی و فردی نضج گرفته و بار می دهد تا جامعه ای بتواند به پویش و تکامل خود در مسیر حیات ادامه دهد. صاحب نظران علوم سیاسی معتقدند که امنیت ملی حالتی است که ملتی فارغ از تهدید از دست دادن تمام یا بخشی از جمعیت، دارایی یا خاک خود به سر برد.

امروزه کما بیش در همه کشورها نوعی پلیس سیاسی یا امنیتی وجود داردکه مقصود از آن بنابر فرض، جلوگیری از نفوذ عوامل محرک و ویرانگر و جاسوس به داخل کشور و سرکوبی کسانی است که از راه های غیر قانونی و خطرناک تهدید کننده نظم سیاسی موجود به شمار می آیند.

این گونه نظام های سیاسی که مجالی برای مخالفت علنی و قانونی نمی گذارند. مخالفان یا دشمنان خود را هماره به نام دشمنان امنیت ملی و یا نام های دیگر سرکوب می کنند، اما هرچه امنیت ملی در یک کشور با حضور گسترده و مشارکت آحاد ملت شکل بگیرد در آنجا امنیت فرا گیر بوده و از ضمانت و دوام اجرائی و استحکام بیشتری برخوردار است و این امنیت زمانی گسترش یافته و دامنه آن بسط می بابد که فرد فرد آحاد یک ملت، تأمین امنیت ملی و اجتماعی خود را جزئی از وظایف ملی خود بدانند و با ارکان حاکمیت برای بسط و گسترش امنیت ملی همکاری و معاضدت داشته باشند.

امنیت ملی بستر نضج و گستره امنیت اقتصادی و فرهنگی و حتی روانی و شخصی افراد جامعه است و همان گونه که گفته شد بستر امنیت عمومی افراد و بستر شکوفایی جامعه ای را به صورت اصولی فراهم کند و جامعه را به سوی توسعه همه جانبه اقتصادی و انسانی سوق دهد.

دو لت های مردم مدار و مبتنی بر آراء عمومی که از طریق مشارکت آحاد مردم دوام و بقای سیاسی خویش را تأمین می کنند نسبت به بسط و توسعه امنیت ملی خویش حساس ترند و در این توسعه فراگیر به امنیت فردی و آحاد افراد و به طور کلی به دامنه امنیت شخصی افراد بهای خاصی می دهند و آن را جزئی از وظایف ساختاری و ماهوی خود می دانند.

اما آنچه که دارای اهمیت است حفظ چار چوب امنیت ملی درگستره جغرافیایی و حفاظت از مرزهای ملی هر کشور است. مرز سیاسی به پدیده فضایی اطلاق می شود که منعکس کننده قلمرو حاکمیت یک دولت بوده و مطابق قواعد خاص در مقابل حرکت انسان، انتقال کالا یا نشر افکار عمومی مانع ایجاد می کند.

مرزهای سیاسی دارای کارکردهای متفاوتی هستند و مهمترین نقش مرز ایجاد مانع در برابر حرکت انسان، انتقال کالا و حتی تفکرات است که از آن تحت عنوان امنیت مرزی یاد می شود. امنیت مرزی به معنای جلوگیری از هر گونه اعمال خلاف قانون در طول مرزهای یک کشور و قانونی کردن تردد اشخاص و حمل و نقل کالا و... با رعایت ضوابط قانونی و از طریق دروازه های مجاز مرزی است و امنیت مرزی پشتوانه ای محکم برای امنیت با ابعاد متنوعش در داخل کشور است و هرگونه ناامنی در مرزها قادر است.

در سیستم اقتصادی و امنیت اقتصادی و اجتماعی یک کشورخلل ایجاد نماید و این ناامنی در توپوگرافی منطقه برکارکرد امنیتی مرزها تأثیر منفی خواهد گذاشت، بگونه ای که باعث نفوذ و ورود اشرار و عوامل و دشمنان خارجی و قاچاقچیان و تردد کنندگان دیگر غیر مجاز مرزی می شود و متأسفانه مرزهای متنوع وگسترده جمهوری اسلامی ایران از نظر نظامی دارای نقاط کور فراوانی است و حفاظت از آنها فراست، دقت، آشنایی به مرزها و نیز اتخاذ سیاست های تاکتیکی و راهبردهای خاصی را می طلبد تا تعلل و ضربه به مرزهای کشور، امنیت مرزی، اقتصادی و سیاسی آن را تحت الشعاع خود قرار ندهد و آن را مخدوش ننماید.

گفتیم که کشورمان دارای نقاط کور فراوان مرزی است که افراد شرور قاچاقچیان و ضربه زنندگان به امنیت مرزی به راحتی می توانند در این جاها مخفی شده ودر صورت دستیابی به ارتفاعات به علت تسلطی که ایجاد می شود امکان تعقیب و دستگیری این افراد بسیار محدود شده با تلفات بالای جانی نیروهای خدوم مرزی و مالی و تجهیزاتی کشور همراه خواهد بود.

مرز یا سرحد به خط فاصل میان دو کشور گفته می شود براساس تعریف رسمی آخرین حد قلمرو زمینی، دریایی، هوایی و زیر زمینی هر کشور را مرز آن کشور می گویند، این نکته حائز یادآوری است که مرز مهمترین عامل و تشخیص و جدایی یک کشور از کشور همسایه است و خط مرزی خط اعتباری و قراردادی است که به منظور تحدید حدود یک کشور روی زمین و اسناد مرزی مشخص می شود.

خطوط مرزی میان کشورها گاهی به و سیله عوارض طبیعی مانند ژرفگاه ها و میان آبها و گاهی استفاده از خطوط فرضی و قرار دادی تعیین و توافق شده است.

حدود مرزهای جمهوری اسلامی ایران. اصطلاحی است که در جغرافیایی سیاسی از آن برای مشخص کردن مرزهای جغرافیایی ایران استفاده می شود و مفهوم آن خطوطی است فرضی که محدوده کشور ایران را با کشورهای همسایه تعیین می کند. ایران بیش از 6000 کیلومتر با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه و ارمنستان، جمهوری آذربایجان و عراق مرز مشترک خشکی دارد.

ایران همچنین دارای 2700 کیلو متر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان می باشد. ایران طولانی ترین مرز را با عراق 1458 کیلو متر و کوتاه ترین مرز را با طول 35 کیلومتر با ارمنستان دارد.

حفاظت و امنیت این مقدار طولانی از مرزها ( قریب9000 کیلو متر) یک فراست و تاکتیک و استرا تژی خاصی می طلبد که لازم است قوای نظامی و انتظامی با آخرین تجهیزات تکنیکی و راهبردی در این زمینه مجهز شده و حافظان امنیت مرزهای آبی و خاکی ایران در هر زمینه به عنوان بستر ساز امنیت ملی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و تفقد خاص قرار گیرند.

در ایران نیروی انتظامی به عنوان اولین و مهمترین تأمین کننده امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران در حلقه قدرت های نظامی از اهمیت وافری برخوردار است. اخیرا فرمانده محترم مرزبانی که با فراست و دقت و با تیزبینی مرزهای کشورمان را مورد رصد قرار می دهند، گفته است که تهدیدی مرزهای جمهوری اسلامی ایران را مورد نظر قرار نمی دهد و هیچ عوامل داخلی و خارجی مرزهای ایران را تهدید نمی کند و هر گونه تحریک و تحرک مرزی را تحت نظر داریم، این امنیت مرزها یقینا با جانفشانی صدها تن از شهدای مرزبانی ایران و نیروی انتظامی و دیگر قوای نظامی کشورمحقق شده است.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد اهمیت کار مرزبانی جمهوری اسلامی ایران بیان داشته اند: " هوشیار باشیم این ها (دشمنان) در صدد نفوذند در صدد رخنه کردنند. این رخنه از راه های مختلفی ممکن است باشد. مواظب باشید دشمن را فراموش نکنیم وقتی که شما از یاد نبردید که یک جبهه ای رو بروی شماست، پشت سنگر نشسته اند، سلاحشان را آماده کرده اند آن وقت به اقتضاء عمل می کنید. "

قوای نظامی کشورمان مخصوصا نیروهای مرزبانی با سر منشاء قرار دادن این سخنان تلألو وار به حفاظت از مرزهای ملی کشورمان پرداخته و بدانند ملت رشید و حق شناس ایران نیز قدر این همه جا نفشانی ها را می دانند چرا که قداست شهید خود حافظت کننده تمامیت ارضی و ملی کشورمان است، می دانیم خورشید فروزان شهادت و همه حجاب های تحریف و فریب را خواهد شکافت و هیچ کشور و شرور و مزدوری به خود اجازه خدشه به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را نخواهد داد.

همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار اخیر با خانواده شهدای مدافع حرم و مرزبانی کشور گفته اند. " مرزها در کشور مرهون مدافعان حرم و به برکت تلاش های مرزدارانی است که با همه وجود از ایران دفاع و همچنین از ورود مواد مخدر جلوگیری می کنند، البته این تلاش ها به خوبی دیده نمی شود و مرزداران و شهدای مرزی مظلو مان ( نظام ) هستد."

نویسنده: کارشناس ارشد اجتماعی ناجا حمید رضا تقوا


پایگاه خبری پلیس

705

کد خبر: 885866

وب گردی

وب گردی