ظرفیت انتقال گاز کشور به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت/ رشد ۲۶ درصدی انتقال گاز در آذرماه نسبت به سال گذشته 

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: براساس چشم انداز ۱۴۰۴  میزان انتقال گاز از ۲۴۰ میلیارد  متر مکعب گاز به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سعید توکلی مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران در نشست خبری که بعد از ظهر امروز برگزار شد در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: شرکت انتقال گاز ایران از نظر حجم تاسیسات در رتبه نخست آسیا و رتبه ۴ را در دنیا دارد.


او تصریح کرد: در ۲۳ آذر ماه امسال ۷۴۶ میلیون متر مکعب از شبکه انتقال گاز داشته است که در مقایسه با سال گذشته ۵۲ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.


مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران افزود: براساس چشم انداز افق ۱۴۰۴ در حال حاضر ۳۶ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز بوده که رشد ۲۶ درصدی را نشان می دهد و این میزان در سال ۱۴۰۴ به ۴۵ هزار کیلومتر خواهد رسید. همچنین ۷۴ مرکز انتقال به بهره برداری رسیده است.


او ادامه داد: در حال حاضر ۷۹ ایستگاه تقویت فشار وجود دارد که در چشم انداز ۱۴۰۴ به ۱۳۰ ایستگاه تقویت فشار خواهد رسید. همچنین میزان انتقال گاز از ۲۴۰ میلیارد متر مکعب گاز به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران، با اشاره به چشم انداز شرکت تا افق سال 1404 اشاره و افزود: چشم انداز شرکت سرآمدی در موضوع انتقال با استفاده از تکنولوژی و مدیریت سبز است و از جمله موارد دیگر در استانداردهای مهم در کلاس جهانی سیستم نگه داری از تجهیزات است که این امر به صورت کاملا مکانیزه صورت می گیرد.


او تصریح کرد: رعایت حریم خط لوله ها به عنوان یکی از مسئولیت های اجتماعی شرکت به حساب می آید تا نکات ایمنی مرتبط با آن رعایت شود چرا که در صورت توجه نکردن به این نکته ساخت و سازهای انجام شده در حریم هم برای افراد و هم برای تجهیزات ما خطر آفرین است.

توکلی بهره‌مندی از مکانیزم هوشمند برای پایش خط لوله را از دیگر موارد این برنامه‌ها ذکر کرد و افزود: ما بر اساس پارامتر کلی سلامت خط لوله تزریق را انجام داده و شبکه را پایدار می‌کنیم.

همچنین به تعداد تجهیزات مفید در ایستگاه‌های تقویت فشار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 282 توربو کمپروسور نصب است که از این تعداد 162 توربو کمپروسور در مدار سرویس قرار دارد و از 79 ایستگاه نیز 52 ایستگاه در سرویس است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: قدرت مانور و تخصص ما استفاده از واحدهای یدک در زمان پیک است چرا که ما به دنبال پایداری شبکه هستیم. هر چند به کارگیری یک واحد یدک ریسک را بالا می‌برد اما برای ما مهم است که شبکه خالی از گاز نباشد.

او با تاکید بر اینکه مردم باید در میزان مصرف صرفه‌‌جویی کنند که ما بتوانیم مازاد را به صادرات اختصاص دهیم.

توکلی یادآور شد: صرفه‌جویی بیشتر صادرات و ارزآوری بیشتر را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

او همچنین به بحث تعمیرات و استفاده از دانش جهت پیگرانی هوشمند اشاره و تصریح کرد: ما در زمینه پیگرانی هوشمند در سایز 30 اینج توانسته‌ایم بومی سازی داشته باشیم.

او به توان شرکت انتقال گاز در تعمیرات بدون تخلیه گاز اشاره کرد و گفت:‌ در روش‌های سنتی گاز خط لوله در زمان تعمیر برش داده می‌شد و گاز تخلیه می‌شد که محیط زیست را آلوده می‌کرد اما ما توانسته‌ایم این تعمیرات را با روش کامپوزیت انجام دهیم که با این روش 130 میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم.

توکلی با اشاره به توان واکنش اضطراری و سریع در شرایط بحران اشاره و اظهار داشت: در این رابطه دیدیم که در زلزله کرمانشاه خطوط لوله تاسیسات تقویت فشار گاز هیچ آسیبی ندیدند ما خطوط را قدم به قدم نشت یابی و بررسی کردیم و دریافتیم که حتی یک مورد نیز اتفاق رخ نداده است و این امر موید این است که خطوط لوله فشار قوی در شرایط مناسبی نصب شده‌اند و دائما پایش می‌شوند.

توکلی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ما هیچ گونه حادثه منجر به فوت نداشته‌ایم، بیان کرد: خطوط ما بر اساس استانداردهای بین الملل و در وضعیت ایمنی بالای خوبی هستند.

او با اشاره به اینکه ما توانسته‌ایم در زمینه ساخت توربین ملی به عنوان تجهیز های‌ یک توریبن 25 مگاواتی را به بهره‌برداری برسانیم، گفت: شرکت انتقال گاز برای اولین بار در ساخت و طراحی و نصب و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار فراشبند موفق بوده و توانسته‌ایم کمتر از یک و نیم سال سه واحد 25 مگاواتی را به بهره‌برداری برسانیم که باعث افزایش انتقال 40 میلیون متر مکعب گاز شده است.

توکلی تاکید کرد: در حال حاضر خطوط لوله سراسری شرکت گاز از قدیمی‌ترین آن که مربوط به سال 49 است تا جدیدترین که خط دامغان کیاسر و خط ششم سراسری است همگی در حال بهره‌برداری و ایمن هستند.

او در ادامه اظهار داشت: با راه‌اندازی خط شش سراسری در غرب کشور گاز پالایشگاه‌های عسلویه و بیدبلند به سمت شمال غرب کشور انتقال می‌یابد و همچنین صادرات از نفت شهر و شلمچه در دستور کار است که بخش‌هایی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و بخش‌هایی نیز امسال انجام می‌شود.

توکلی ادامه داد:‌ از دیگر برنامه‌های ما رابط خط 5 و 6 سراسری بود که با توجه به اینکه خط پنجم 500 کیلومتر برای انتقال گاز ترش پیش بینی شده بود بنابراین شرکت گاز تصمیم گرفت قدرت مانور انتقال گاز شیرین د اشته باشد بنابراین ارتباط بین دو خط (5و6) ایجاد شد و دو خط باهم لوپ شدند.

او با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود گفت: در حال حاضر 282 توربو کمپروسور داریم که در بعضی مواقع نزدیک 190 توربو کمپروسور باهم یک جا کار می‌کنند.

توکلی در ادامه به بحث تامین گاز نیروگاه‌ها اشاره و اظهار داشت: در چند سال گذشته طبق سیاست‌های وزارت الزام بود که نیروگاه‌ها در زمان پیک مصرف تابستان از گاز بهره‌مند شوند. بنابراین ما برای رسیدن به هدف توانستیم که زمان تعمیرات خود را از 45 روز به 22 روز برسانیم. کما اینکه پیش بینی شده 15 تا 17 درصد از آلودگی سوخت نیروگاه‌ها کاهش یابد.

او همچنین به بحث خطوط لوله و مخابرات اشاره کرد و گفت: اکنون این شبکه به نحو مطلوب باهم ارتباط دارند و در کل شرکت‌های گاز استانی و پالایشگاه‌ها از خدمات مخابراتی قابل اطمینان استفاده می‌شود.


توکلی با اشاره به افزایش 7.5 درصدی انتقال گاز در 23 آذر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: سال گذشته در این مدت ما 694 میلیون متر مکعب انتقال گاز داشتیم که این رقم امسال به 746 میلیون متر مکعب می‌رسد.

او همچنین انتقال تجمعی گاز را تا ابتدای مهرماه 119 میلیارد و 276 میلیون مترمکعب ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز، به بخش تعمیرات اساسی تعمیر توربین و اقدامات خوب صورت گرفنه توسط شرکت اشاره کرد و گفت: این تعمیرات برای اولین بار توسط داخلی‌ها انجام شده است.

توکلی همچنین به بحث گازهای گم شده اشاره کرد و گفت: میزان این گازها از 10 درصد در زمان دولت دهم به زیر 2 درصد رسیده است.

او درباره ظرفیت خطوط صادراتی نیز گفت: ظرفیت پیش بینی شده در خط ترکیه 35 تا 40 میلیون مترمکعب و شلمچه و نفت‌شهر نیز 25 میلیون متر مکعب است.

401

کد خبر: 885879

وب گردی

وب گردی