پنج استان پر مصرف آب در کشور کدام هستند؟

طبق مرکز آمار کل کشور 5 استان خوزستان، فارس، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان به ترتیب جزو پرمصرف ترین استان های کشور از نظر آب هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، طبق آخرین اطلاعاتی که مرکز آمار کل کشور از مصرف آب در استان های مختلف داده است، استان خوزستان با 18 درصد مصرف منابع آبی اولین استان پرمصرف آب در کل کشور و استان اصفهان با 6 درصد کمترین مصرف کننده آب هستند.

با توجه به اخباری که در رسانه ها طی یک ماه اخیر دست به دست شده است استان اصفهان و استان خوزستان از استان هایی هستند که با توجه به تصمیم دولت قرار است انتقال آب از این استان ها به استان های کویری صورت گیرد که این موضوع با انتقاداتی از سوی شورای شهرها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی مردم روبه رو شده است.

5 استان پرمصرف آب در کشور

استان ها

درصد مصارف آب در استان ها

خوزستان

18 درصد

فارس

9.3 درصد

خراسان رضوی

7.5 درصد

کرمان

7.1 درصد

اصفهان

6 درصد

خوزستان رتبه اول در پرمصرف ترین منابع آبی را به خود اختصاص داده است

با توجه به این جدول استان خوزستان از استان های پرمصرف آب کشور است و دولت تصمیم دارد تا آب رودخانه کارون را به نواحی گرمسیر و بیابانی انتقال دهند که این موضوع در جلسه شورای اداری استان خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور با حاشیه هایی از جمله اعتراض نمایندگان استان به تصمیم دولت در رابطه با انتقال آب استان خوزستان روبه رو شد.

علی ساری نماینده مردم اهواز در رابطه با این موضوع به خبرنگار ایسکانیوز گفت: انتقال آب کارون به معنای نابودی کانون محیط زیست، حوزه آب و نابودی بخش کشاورزی استان است.

وی ادامه داد: نظر تمام نمایندگان استان مبنی بر آن است که فردی که متولی محیط زیست کشور است نباید برای تخریب محیط زیست تلاش کند.

این نماینده با اشاره به نامه محرمانه رئیس سازمان محیط زیست به جهانگیری ادامه داد: وی ادامه داد: اخیرا آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست به آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نامه ای نوشتند که محتوای اصلی این نامه مبنی بر انتقال آب کارون است که موجب نابودی محیط زیست استان خواهد شد.

پس از این صحبت ها و اظهار نظر برخی دیگر از نمایندگان مجلس غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان چهارشنبه 22 آذرماه در نشست خبری که در استانداری اهواز با اصحاب رسانه داشت، با اشاره به اینکه رئیس جمهور مصارف آب ورودی به استان خوزستان و همچنین موضوع انتقال آب شرب از این استان را مشخص کرده‌اند، گفت: طبق دستور رئیس جمهور، آب خوزستان در حد آب شرب از این استان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

در ادامه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) با نماینده دیگری از استان خوزستان عبدالله حاتمی در رابطه با سخنان آقای استاندار داشت که این نماینده با بیان این که ای کاش آقای استاندار این موضوع را اعلام نمی کرد، گفت: وی استاندار خوزستان است و انتظار داریم اجازه انتقال این آب را ندهد، این موضوع خیانت به استان است.

وی ادامه داد: نماینده مردم ایذه با بیان این که موضوع انتقال آب کارون یک بحث سیاسی است، تصریح کرد: در خوزستان اگر شهرهای بزرگ آب داشته باشد ما حرفی نداریم اما حتی در شهرهای بزرگ خوزستان آب شرب وجود ندارد، زمین های خوب کشاورزی به دلیل نبود آب تبدیل به کویر شده اند.

سرانه استفاده مصرف آب در فارس 4 برابر استاندارد جهانی است

استان فارس از استان های پرمصرف در مورد آب است که سرانه مصرف آب در این استان 4 برابر استاندارد جهانی است.

صالح جهرمی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس در این خصوص گفت: دو سال گذشته ۱۲۰ حلقه چاه خشک و بدون استفاده شده اند و عمق حفاری چاه‌ها به بیش از ۴۵۰ متر رسیده است که این بحران آب را در فارس نشان می‌دهد.

وی افزود: برای اینکه در این فصل از قطعی آب جلوگیری شود نیاز است شهروندان روزانه ۳۰ هزار مترمکعب یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.

خراسان رضوی دارای رتبه سوم است

با توجه به این موضوع که استان خراسان رضوی با 7.5 درصد سومین رتبه از مصرف کنندگان آب در کل کشور را به خود اختصاص داده است، اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفته است که برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و خشکسالی‌های مستمر طی چند دهه گذشته سفره‌های آب زیرزمینی این استان را در شرایط بحرانی قرار داده است.

همچنین اسماعیلیان با اشاره به اینکه به‌طور متوسط، سالانه حدود یک متر سطح سفره‌های زیرزمینی خراسان رضوی افت پیدا می‌کند، اضافه کرد: میزان برداشت آب از سفره‌های آب در این استان به نسبت منابع تجدیدپذیری که به این سفره‌ها نفوذ دارد، بسیار بالاست، به طوری که در یک شرایط مطلوب حداکثر باید 40 درصد از منابع آب تجدیدپذیر در یک کشور استفاده شود، در شرایط خاص امکان برداشت تا 60 درصد هم منظور شده، اما در خراسان رضوی به طور متوسط هر سال 130 درصد از این منابع استفاده می‌کنیم.

مصرف آب در استان کرمان

استان کرمان با عنوان رتبه چهارم در 5 استان اول با 7.1 پرمصرف ترین استان های کشور انتخاب شده است که تا به حال به دلیل کم بارش بودن و خشکسالی در این استان کمبود آب احساس شده و خبر مبنا بر آن است که قرار است استانهایی از جمله اصفهان به این منطقه آب انتقال پیدا کند.

محمد طاهری با بیان این که وضعیت آبی در ۱۵ شهر کرمان قرمز است، گفت: بیشترین چالش مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که در این میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهرها دارد.

وی ادامه داد: بیش از دو میلیون نفر جمعیت استان کرمان در ۶۸ شهر و ۱۲۹ روستا توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمان پوشش داده می شوند و به زودی سه شهر زهکلوت، هنزاء و دشتکار نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

انتقال آب استان اصفهان

استان اصفهان از 5 استان اول پرمصرف آب در کشور در رده 5 قرار گرفته است که با توجه به پرمصرف بودن این استان در رابطه با آب صحبت ها مبنی بر آن شده که طرح انتقال آب از استان اصفهان قرار است از مناطق بالا دست زاینده رود بی آب که از سمیرم است صورت گیرد، سمیرمی که در سال های اخیر با چالش های جدی روبرو بوده است این روزها هدف اجرای طرح انتقال آب به منطقه سولگان کرمان قرار گرفته. هر چند این انتقال جزو طرح های جدید انتقال آب نیست و سابقه ای چندین ساله دارد؛ اما اجرای آن با حال ناخوش این روزهای سمیرم سازگار نیست.

در رابطه با طرح انتقال آب خبرنگار ایسکانیوز با رئیس شورای شهر اصفهان گفت وگویی داشته است که گفت: انتقال آب بین حوزه ای در صورت انجام شدن اولویت رعایت نیازمندی های استان است و تا نیازمندی های استان اصفهان در حوزه زاینده رود تامین نگردد انتقال آب از این استان به سایر نقاط برای مردم توجیه پذیر نیست.

رئیس شورای شهر اصفهان در رابطه با اعتراضات نمایندگان مجلس شورای اصفهان گفت: جنس مخالفت نمایندگان مجلس با من تفاوت دارد، من از سوی مردم اصفهان صحبت می کنم.

901/900

کد خبر: 885880

وب گردی

وب گردی