دیدار رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل  با اشرف بروجردی

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ماریا دوتنسکو، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران به همراه هیاتی همراه با اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و پیرامون همکاری‌های سازمانی مشترک، همکاری‌های پیش رو جهت گسترش روابط فرهنگی دو مرکز و همچنین پیرو کتابهای اهدایی گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در صبح امروز یکشنبه 26 آذر ماه انجام شد، مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: بیشتر افراد سازمان ملل را در بعد سیاسی آن می‌شناسند اما توجه شما به مباحث فرهنگی و کتابخانه نشان دهنده رویکرد فرهنگی این سازمان است که جای خوشحالی دارد.

وی ضمن معرفی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد: ما آماده هر نوع همکاری با دوستانمان در سازمان ملل جهت پیشبرد اهداف فرهنگی‌ خود هستیم. چرا که زمینه کار در این زمینه بسیار زیاد است و به جهت شأن وجودی سازمان ملل که در حقیقت دفاع از مردم در سراسر دنیا و رفع فقر و محرومیت، اعم از محرومیت فرهنگی و مادی است وظیفه ما هم سنگین‌تر می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه پایه و اساس بسیاری از مباحث اجتماعی و ناتوانی‌هایی که ملل مختلف درگیر آن هستند، معلول ضعف فرهنگی است گفت: این همان نکته‌ای است که ما را به هم نزدیک‌تر کرده و زمینه‌ساز تعاملات هرچه بیشتر میان ما خواهد شد؛ چرا که ما با عضویت در سازمان ملل موظفیم تا در چارچوب توافقات بین‌‌المللی عمل کنیم.

او افزود: اگر می‌خواهیم به جایگاه بالای فرهنگی جوامع دست یابیم، باید تعریف و چارچوب مشخصی برای آن تعیین کنیم.

بروجردی در ادامه گفت: حرکت در گام اول این چارچوب، پیدا کردن نقاط مشترک میان سازمان ملل و دیگر ملت‌هاست. به عبارت دیگر هر ملتی باید در قالب فرهنگ منحصر به فرد خودش دیده شود و ملت‌ها بر اساس باورها و سنت‌های خودشان حرکت کنند. در همین راستا دوستان ما در سازمان ملل باید در مورد این چارچوب‌ها توافق حاصل کنند که چگونه از این طریق ملت‌ها می‌توانند به ارتقای فرهنگی دست بیابند.

مشاور رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقتی متوجه شدم که سازمان ملل مترصد است که کتب و نشریات خود را به کتابخانه ملی ایران اهدا کند، فکر کردم که با این اقدام، می‌توانیم به گنجینه‌ای دست بیابیم که از خلال آن با رویکردهای فرهنگی در جوامع مختلف آشنا شویم. ضمن اینکه این اقدام سازمان ملل کمک بزرگی به ارتقای منابع کتابخانه ملی ایران نیز خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات متقابل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در قبال سازمان ملل گفت: سازمان ما نیز با ارائه خط مشی خود در عرصه فرهنگ و انتقال آن به سازمان ملل کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه روزانه صدها نفر از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند اظهار کرد: از جمله مباحث دیگری که می‌تواند واقعیت‌های فرهنگی یک کشور را به دیگر کشورها منتقل کند، برگزاری نمایشگاه منابع خطی و سندی است و ما آماده همکاری در این حوزه‌ها نیز هستیم.

پس از آن ماریا دوتنسکو؛ رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران طی سخنانی و با ابراز خرسندی از اینکه یک زن فعال و توانمند ریاست این سازمان را به عهده دارد گفت: از پیشنهاد شما مبنی بر همکاری مشترک استقبال کرده و در همین راستا اطلاعات خود را در اختیار شما و مردم ایران قرار خواهیم داد. او افزود: باید تلاش شود که مردم ایران به نقش این کشور در سازمان ملل از زمان تاسیس این سازمان تا به امروز آگاه شوند.

ماریا دوتنسکو با اعلام پیشنهاداتی مبنی بر همکاری دوجانبه با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: می‌توانیم در مناسبت‌های مختلف از جمله روز جهانی زبان مادری، روز جهانی آب، مادر و زمنی و مناسبت‌های اینچنینی کارهای مشترکی انجام دهیم.

او افزود: همچنین می‌توانیم برای محققان و پژوهشگران ایرانی کارگاه‌های آموزشی مختلفی برگزار کرده و در صورت اختصاص بخشی به سازمان ملل متحد در کتابخانه ملی ایران علاوه بر در اختیار قرار دادن کتب و نشریات این سازمان به صورت سمبلیک، منابع دیجیتالی بیشتری را با شعار از مجموعه‌ها به ارتباطات اینترنتی در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار داده و اطلاعات مورد نیاز در مورد اقدامات سازمان ملل در زمینه رفع فقر و .. را به مردم ایران ارائه دهیم.

در این نشست مقرر شد که با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران کارگاه‌های آموزشی با عنوان «بازیابی اطلاعات و اسناد سازمان ملل» برای کتابداران ، آرشیویست‌ها و متخصصان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شود.

همچنین رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد مجموعه‌ای از جمله اطلاعات کلی در مورد اقدامات آژانس‌های سازمان ملل در ایران، رسانه‌هایی که سازمان ملل در آنها فعال است،‌ منشور سازمان ملل، چارت و نمودار سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و تمامی مناسبت‌های سازمان ملل را به رئیس کتابخانه ملی ایران اهدا کرد.

در انتهای این نشست رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز کتاب «ایران گهواره تمدن» را به رسم یابود به رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل تقدیم کرد و ماریا دوتنسکو به همراه هیئت همراه خود از بخش‌های مختلف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید کردند.

502

کد خبر: 885916

وب گردی

وب گردی