اقدام جدید آنکارا در حمایت از قدس

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: این کشور، سفارت خود را در شرق قدس راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد این کشور، سفارت خود را در شرق قدس راه اندازی خواهد کرد.
اعلام این موضوع توسط اردوغان در حالی است که وی چند روز پیش در یک نشست سران کشورهای مسلمان، از کشورهای جهان درخواست کرد تا شرق قدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.
اردوغان در سخنرانی خود در این باره گفت: انشاء الله به زودی روزی فرا می رسد که به خواست خدا، ما سفارت خود را در آنجا (شرق قدس) راه اندازی کنیم.

وی همچنین در سخنان خود، بار دیگر از تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به شدت انتقاد کرد.

اردوغان در سخنرانی خود خطاب به اعضای حزب عدالت و توسعه در استان جنوبی «کارامان» اعلام کرد سر کنسولگری ترکیه در قدس، اکنون توسط یک سفیر اداره می شود.

اعلام این موضوع توسط اردوغان در حالی است که هنوز مشخص نیست وی قصد دارد این اقدام را چگونه انجام دهد، زیرا رژیم صهیونیستی کنترل قدس را در دست دارد و این شهر را پایتخت تقسیم ناپذیر خود می داند. فلسطینی ها خواهان آن هستند که پایتخت کشور آینده آنها شرق قدس باشد. رژیم صهیونیستی این منطقه را در جنگ سال 1967 به اشغال خود در آورد، و بعدا آن را به فلسطین اشغالی الحاق کرد. این اقدام رژیم صهیونیستی توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.
طرح این سخنان اردوغان، در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ششم دسامبر صورت گرفت که طی آن آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. این اقدام ترامپ به معنای نقض چندین دهه سیاست آمریکا و اجماع نظر بین المللی در این خصوص بود که وضعیت قدس باید طی مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها تعیین شود.
سفارتخانه های کشورهای خارجی در فلسطین اشغالی، از جمله سفارتخانه ترکیه، در حال حاضر در تل آویو مستقر هستند. این موضوع به معنای حل نشده باقی ماندن وضعیت قدس است.
در بیانیه ای که روز چهارشنبه و در پایان نشست سران بیش از 50 کشور مسلمان -از جمله برخی کشورهای متحد آمریکا- صادر شد، آمده است این کشورها اقدام ترامپ در خصوص قدس را اعلان عقب نشینی واشنگتن از نقش خود به عنوان "حامی صلح" در خاورمیانه می دانند.

کد خبر: 885966

وب گردی

وب گردی