گزارشی از وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل در استان کرمان

با وجود اینکه پیش از این مدیر کل امور بانوان استانداری کرمان از وجود بیش از 5هزار و 300 دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خبر داده بود، احمد حمزه نماینده پنج شهر جنوبی استان کرمان، بیشترین آمار ترک تحصیل کشور را در شهرهای جنوب کرمان و به ویژه شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب دانست و نداشتن بضاعت مالی خانواده ها در تامین وسایل ابتدایی مانند کتاب درسی را سبب ترک تحصیل این دانش آموزان ذکر کرد و مایه تاسف است.




به گزارش ایسکانیوز، با وجود اینکه پیش از این مدیر کل بانوان استانداری کرمان از وجود بیش از 5هزار و 300 دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خبر داده بود، احمد حمزه نماینده پنج شهر جنوبی استان کرمان، بیشترین آمار ترک تحصیل کشوررا در شهرهای جنوب کرمان و به ویژه شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب دانست و نداشتن بضاعت مالی خانواده ها در تامین وسایل ابتدایی مانند کتاب درسی را سبب ترک تحصیل این دانش آموزان ذکر کرد.


حق تحصیل
ترک تحصیل و یا بازماندگی کودک از تحصیل که یکی از حقوق طبیعی و اولیه هر کودک و دانش آموزی محسوب می شود، معضلی است که همچون زخمی بر چهره جامعه دانش بنیان قرن 21 خودنمایی می کند. این در حالی است که کودکان در مناطق روستایی دور افتاده و مناطق محروم و یا کودکان ساکن در حاشیه شهرها بیشترین تعداد جا مانده از تحصیل هستند و حتی بعضی از آنها عمدتا دختر بچه ها رنگ مدرسه را نمی بینند و بی سواد مطلق بزرگ می شوند.


بازمانده از تحصیل
اما منظور از کودک بازمانده از تحصیل چیست؟ به کودکان گروه سنی مدرسه 6تا18 سال که در چرخه آموزشی کشور حضور ندارند، کودک بازمانده از تحصیل می گویند. در خصوص «کودکان ایرانی محروم از تحصیل» آمارهای متفاوتی ارائه می‌شود، برخی آمارهای غیر‌رسمی تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را یک‌سوم کودکان واجب‌التعلیم می‌دانند. براساس آمارهای غیررسمی از هر سه کودک ایرانی یک کودک از تحصیل محروم است، اما متاسفانه بخشی از مقامات رسمی، وجود کودکان بازمانده از تحصیل را یکسره انکار می‌کنند. در چنین وضعیتی، آمار تهیه‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس را که در آذرماه سال ۹۰ منتشر شده است، می‌توان آماری قابل استناد دانست. اغلب بازماندگان از تحصیل را کودکانی تشکیل می‌دهند که وارد مدرسه شده‌اند، اما بعد از چند سال تحصیل، مدرسه را رها می‌کنند. هرچه به سطوح بالاتر تحصیلی می‌رسیم، میزان ترک تحصیل بیشتر هم می‌شود.


بمب ساعتی
به گزارش کرمان امروز، هر کودک بازمانده از تحصیل همچون یک بمب ساعتی است. چرا که زمینه بزهکاری در این کودکان فراهم می شود. بخشی از این کودکان تحت عنوان کودک کار، طعم تلخ تبعیض، زورگویی و انواع تجاوزها را می چشند و سرشار از عقده های روانی به مرحله جوانی می رسند. از سویی دیگر کودکان بازمانده از تحصیل از زندگی نیز باز می مانند. آنها مهارت های زندگی فردی و اجتماعی را نمی آموزند. بر اساس بررسی ها، فقر، بدسرپرستی، بچه های طلاق، مهاجرت، بی علاقگی و بی انگیزگی، بیماری و دیر آموزی از جمله علت های ترک تحصیل کودکان لازم التعلیم به شمار می رود.


جنوب کرمان؛ بیشترین آمار ترک تحصیل کشور
با وجود اینکه پیش از این مدیر کل بانوان استانداری کرمان از وجود بیش از 5هزار و 300 دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خبر داده بود، احمد حمزه نماینده پنج شهر جنوبی استان کرمان، بیشترین آمار ترک تحصیل کشوررا در شهرهای جنوب کرمان و به ویژه شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب دانست و نداشتن بضاعت مالی خانواده ها در تامین وسایل ابتدایی مانند کتاب درسی را سبب ترک تحصیل این دانش آموزان ذکر کرد.
وی بیان کرد: در برخی مناطق مثل قلعه گنج و رودبار جنوب دختران برای رسیدن به مدرسه مجبور هستند چندین کیلومتر پیاده‌روی کنند و خانواده‌ها نمی‌توانند با این مساله کنار بیایند.
وی تصریح کرد: جنوب استان با 32 هزار کیلومتر وسعت و 450 هزار نفر جمعیت دارای پراکندگی زیادی می باشد و اکثر مردم در این منطقه روستانشین هستند که توان مالی برای حمایت از فرزندان در تحصیل را ندارند.


سخن آخر
برای استانی همچون استان کرمان که خاکش غنی از معادن ارزشمند و ثروت آفرین است بسیار جای تاسف است که حتی اگر یک کودک جا مانده از تحصیل و ترک تحصیلی وجود داشته باشد. اگر درصد ناچیزی از درآمد هر یک از معادن و واحدهای صنعتی برای آموزش کودکان مناطق روستایی، دورافتاده و محروم در نظر گرفته شود نه تنها کودکی از تحصیل باز نمی ماند بلکه جامعه ای نجات می یابد.

کد خبر: 886137

وب گردی

وب گردی